
Postać kobiety
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Historia sztuki dogońskiej jest stosunkowo młodym kierunkiem badawczym, głównie naukowców amerykańskich i europejskich. Źródeł do jej rekonstrukcji dostarcza tradycja ustna Dogonów, badania archeologiczne oraz obiekty sztuki, gromadzone od blisko 100 lat przez muzea i osoby prywatne. Ta krótka historia kolekcjonerstwa utrudnia odtworzenie dziejów przemian zachodzących w ich sztuce, natomiast ciekawego materiału dostarczają badania terenowe, zarówno archeologiczne, jak i etnologiczne. Suchy klimat Masywu Bandiagara oraz utrudniony dostęp do niego stworzyły korzystne warunki do zachowania drewnianych rzeźb odkrywanych w jaskiniach i datowanych na różne okresy. Równolegle prowadzone są badania porównawcze z twórczością innych ludów zachodnioafrykańskich, z którymi Dogonowie mogli utrzymywać kontakty przed osiedleniem się w rejonie Masywu Bandiagara.
Zgodnie z tradycją ustną Dogonowie przybyli z obszaru znanego jako kraj Mande, który według badaczy usytuowany był w centrum Imperium Mali założonym w XIII wieku i obejmującym tereny znajdujące się w granicach dzisiejszej południowo-zachodniej Republiki Mali i północno-wschodniej Republiki Gwinei. Pochodzenie Dogonów z tak nakreślonego kraju Mande jest jednak niekiedy podważane ze względu na język dogo-so, który zaliczany jest do grupy języków woltyjskich, podczas gdy mieszkańcy kraju Mande posługują się językami z grupy mande. Nie wszyscy Dogonowie migrowali ze swej praojczyzny bezpośrednio w rejony Masywu Bandiagara. Niektórzy osiedlili się najpierw w państwie Jatenga, na terenie dzisiejszej Burkiny Faso. Faktem tym wyjaśnia się pewne podobieństwa występujące między maskami Dogonów i Mossi – mieszkańcami Jatengi. Dogonowie zostali wyparci ze swoich siedzib przez Mossi około 1480 roku i znaleźli schronienie przed ich atakami na Masywie Bandiagara.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
dege
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 42 cm, szerokość: 9 cm
Rodzaj obiektu
figura
Technika
szyte, obwiązywane, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
skóra, muszle kauri, bawełna (włókno), drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.