
Czerwone fotele
scena rodzajowa
1948
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Olga Boznańska w latach 1886–1889 studiowała w Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych u Karla Kricheldorfa i Wilhelma Dürra. W 1895 roku objęła kierownictwo Szkoły Malarskiej, prowadzonej dotychczas przez Teodora Hummla. W 1898 roku przeprowadziła się na stałe do Paryża. Jeszcze podczas studiów w Monachium tworzyła wielkoformatowe wizerunki, malując modeli w całej postaci. To właśnie portrety stały się domeną artystki. Sformułowała własny styl portretowania – za najważniejsze uznawała odzwierciedlenie stanu psychicznego osoby, której wizerunek starała się oddać na płótnie. W 1890 roku Boznańska zarysowała swój program artystyczny, w którym u podstaw budowy obrazu stał kolor, jemu zaś podporządkowane miały być inne środki wyrazu. Portret matki pochodzi z 1886 roku, kiedy Boznańska kończyła edukację w Krakowie i wyjechała do Monachium, gdzie – jak twierdziła – nauczyła się malować. Jest więc to przykład początkowego okresu jej twórczości. Widać wyraźnie nawiązania do malarstwa klasycznego, a także wpływ szkoły monachijskiej, która charakteryzowała się kontrastowym sposobem portretowania. Dyscyplina tamtejszej pracowni nakładała na uczniów obowiązek wykonywania prac według reguł akademickich. Sceneria obrazu i strój postaci niemalże się zlewają, ponieważ na ciemnym tle ma być wyraziście ukazana twarz matki odzwierciedlająca doświadczenia oraz troski. Warto zauważać, że już w tej wczesnej pracy ważną funkcję pełniły dłonie, których specyfikę artystka podkreśla niemal w taki sam sposób, jak w rysach twarzy. Eugenia Mondan – bo tak nazywała się matka Boznańskiej – była Francuzką zatrudnianą w polskich domach arystokratycznych jako nauczycielka. W dyplomie nauczycielskim zaznaczony został jej zakres umiejętności – specjalizowała się w rysowaniu. Konsekwentnie interesowała się rozwojem artystycznym córki. Jej powiązania z Francją wpłynęły także na możliwość wczesnych wyjazdów zagranicznych Olgi (w okresie dziecięcym i młodzieńczym).
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 116 cm, szerokość: 80 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Tomaszewski, Marian
1948
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Krzyżanowski Konrad
około 1905
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Łukaszewicz Bronisława
1912
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.