Portret żony artysty Luizy Comello
1893
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Z obrazu spogląda na widza ciemnymi i smutnymi oczyma siedząca w fotelu postać młodej drobnej kobiety w ciemnej sukni – to Michalina Piotruszewska (1983–1962), uczennica Konrada Krzyżanowskiego w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych i przyszła żona tego malarza, autorka dwu pejzaży marynistycznych, znajdujących się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. Pełen ekspresji, wyrafinowany kolorystycznie portret urzeka materią malarską – namalowany jest zamaszystymi pociągnięciami pędzla pozostawiającymi na powierzchni obrazu szerokie smugi płynnej farby.
Dzieło Krzyżanowskiego, jednego z najciekawszych przedstawicieli ekspresyjnego nurtu sztuki Młodej Polski zwraca uwagę biegłością warsztatową, za którą kryją się, obok talentu, staranne wykształcenie zdobyte w Kijowie, Petersburgu, Monachium i Nagybanya, a także obcowanie ze sztuką dawnych mistrzów. Szczeciński obraz jest jednym z pięciu znanych portretów narzeczonej malarza, powstałych około 1905 roku – pozostałe znajdują się w kolekcji Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea w Rzymie oraz w zbiorach prywatnych.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 71 cm, szerokość: 58.8 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
deska
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1893
Muzeum Narodowe w Lublinie
1910 — 1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
1912
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna