treść serwisu

Studium do portretu żony

portret kobiecy

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Z obrazu spogląda na widza ciemnymi i smutnymi oczyma siedząca w fotelu postać młodej drobnej kobiety w ciemnej sukni – to Michalina Piotruszewska (1983–1962), uczennica Konrada Krzyżanowskiego w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych i przyszła żona tego malarza, autorka dwu pejzaży marynistycznych, znajdujących się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. Pełen ekspresji, wyrafinowany kolorystycznie portret urzeka materią malarską – namalowany jest zamaszystymi pociągnięciami pędzla pozostawiającymi na powierzchni obrazu szerokie smugi płynnej farby.

Dzieło Krzyżanowskiego, jednego z najciekawszych przedstawicieli ekspresyjnego nurtu sztuki Młodej Polski zwraca uwagę biegłością warsztatową, za którą kryją się, obok talentu, staranne wykształcenie zdobyte w Kijowie, Petersburgu, Monachium i Nagybanya, a także obcowanie ze sztuką dawnych mistrzów. Szczeciński obraz jest jednym z pięciu znanych portretów narzeczonej malarza, powstałych około 1905 roku – pozostałe znajdują się w kolekcji Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea w Rzymie oraz w zbiorach prywatnych.

Dariusz Kacprzak

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Krzyżanowski Konrad (1827-1922)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 71 cm, szerokość: 58.8 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

deska

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1905

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/308

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd