treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: chłopi

Obiekty

142
kusza - Ujęcie ze skosu; Kusza średniowieczna z odgiętym łęczyskiem, drewnianym łożem z kościaną nakładką i prostą konstrukcją dźwigni spustowej. Łoże jest proste, zwęża się ku końcowi kolby. Od góry na łożu zamocowana jest kościana płytka z wgłębieniem na prowadnicę bełta przytwierdzona w najszerszej części gwoździem. Zwęża się ku otworowi na orzech, a przed nim znowu się rozszerza. Widoczna część spustu jest prosta, następnie wygina się pod kątem 90 stopni.  Łuczysko jest mocowane do frontu łoża wspomnianym oplotem. Jest wygięte na zewnątrz i pokryte korą drzewa brzozowego. Na lewym końcu łuku widoczne jest wgłębienie do mocowania cięciwy. Zachowana cięciwa jest urwana składa się ze splotu wielu cienkich nici. Pośrodku łuku przywiązane jest rzemieniem żelazne strzemię, zdobione po bokach nacięciami.

Kusza

nieznany

1390 — 1430

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Spodnie męskie wykonane z płótna konopnego koloru szarego. Marszczone u góry. Rozcięcie z boku.

Spodnie konopne "skośniaki"

nieznany

1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz przedstawiający Matkę Boską Karmiącą, wykonany farbami olejnymi na odwrociu szkła w kolorach: niebieskim, zielonym, złotym i czerwonym. W górnych rogach dwa klęczące anioły. Bez ram. Składa się z 3 szkieł złożonych i sklejonych papierem.

Matka Boska Karmiąca

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz przedstawia grupę rozmawiających na tle pejzażu, przy drodze. Po środku z lewej stojący bokiem otyły ksiądz w starszym wieku, z krótkimi siwymi włosami. Ubrany w brązowy płaszcz, pod nimi krótką, czarną sutannę, na głowie czarna piuska. W prawej ręce trzyma złożony, fioletowy parasol. Po prawej czwórka małych dzieci z opuszczonymi głowami. Troje stoi, dwaj chłopcy stoją plecami do siebie, przy nich najmłodsza dzieczynka, druga siedzi z przodu grupy. Pierwszy z lewej - chłopiec o jasnych włosach, ubrany w niebieskie spodnie na szelkach i czerwoną bluzkę. Tyłem do niego chłopiec w ciemnych spodniach na szelkach, białej, połatanej bluzce, w rękach trzyma kapelusz. Małe dziecko w brązowym stroju i niebieskiej czapce, siedząca dziewczynka, w czerwonej spódnicy, brązowej bluzce, białym fartuchu i białej chustce. 
W lewym, dolnym rogu droga z koleinami, przy niej wysokie drzewa. Po drugiej stronie w trawie zwalony pień. Na drugim planie łan zboża ze straszakiem na wróble, za nim pas zielonej trawy. W oddali po lewej stronie łagodne wzniesienie z grupą drzew, pośród których widnieją fragmenty zabudowań, po prawej piaszczysty pagórek, przed nim drzewo. Jasne niebo nad horyzontem wypełnione duzymi chmurami, pojedynczy ciemny obłok w prawym górnym rogu.

Rozmowa księdza z dziećmi

Kostrzewski, Franciszek

1856

Muzeum Narodowe w Lublinie

Szafa drewniana, dwudrzwiowa, w kolorze brązowym (kolor naturalnego drewna). Obiekt został z zewnątrz zabezpieczony lakierem. U dołu szafy widoczne dwie szuflady zamykane na klucz (brak kluczy; brak okucia zamka prawej szuflady). Wewnątrz, na tylnej ścianie, w jej górnej części umieszonych zostało siedem drewnianych wieszaków. W połowie wysokości zwieńczenia szafy widoczna pozioma listwa (ubytek listowy na prawej ścianie). Płyciny drzwi wykonane są z desek. Obiekt jest pozbawiony zdobień. Od spodu, w narożnikach szafy umieszczone zostały cztery podtrzymujące obiekt nogi wykonane z fragmentów deski i pomalowane żółto-brązową farbą olejną.W wnętrzu szafy, na tylnej ścianie oraz ścianach bocznych widoczne napisy oraz rysunki wykonane odręcznie ołówkiem. Na lewej ścianie widoczny napis: „Ta szafa była moi mieszkaniem ukrywalnym dn 21 II 43 r do dnia 25 IIII 43 r”, wizerunek nagiej kobiety stojącej bokiem i trzymającej ręce na kroczu (zasłaniającej się) oraz kobiety w kostiumie, której twarz jest ujęta z profilu, a jedna z nóg uniesiona do góry. Jej włosy są ułożone w fale. Pod nagą kobietą widniej podpis ,,(Głupia baba)’’. Nad kobietą w kostiumie napisano ,,(Francóska niewiasta)’’. Obok nagiej kobiety widoczna jest kolejna data: ,,20.1.43 r.’’.
Na tylnej ścianie widoczne są przedstawienia (od lewej strony): budynku mieszkalnego (domu jednorodzinnego),  wiatraka (pod nim), kobiety w spódnicy za kolano i kamizelce stojącej bokiem (obok, z prawej strony rysunku wiatraka), trzech postaci umieszczonych jedna pod drugą, niewielkiego samochodu (obok, z prawej strony postaci), drogowskazu (obok, z prawej strony samochodu), mężczyzny z długą brodą (Żyda; pod nim) ciągnącego za sobą konia oraz niedokończonej nagiej postaci przedstawionej tyłem (widoczne pośladki; pod rysunkiem konia).
Obok przedstawienia kobiety widoczny napis: ,,Hiszpańska dziewczyna’’. Pod spodem widoczny napis ,,Pffeferwehrtag | Przygody Tomcia | paluszki’’. Obok trzech postaci (ułożonych w linii jedna pod drugą) napis ,,(kąpiel)’’. Na drogowskazie napis ,,Do Palestyny 3814 km’’. Obok mężczyzny z brodą widoczny napis wersalikami „HIR, JUDE, DI, AŁH, JUDE’’.
Na prawej ścianie szafy widoczne przedstawienie zbliżenia cielesnego (dwóch nagich postaci połączonych ze sobą w uścisku), które zostało częściowo starte.
Wszystkie rysunki widoczne na ścianach bocznych zostały wykonane z boku zwrócone są górą do tylnej ściany obiektu. Rysunki widoczne na tylnej ścianie obiektu usytuowane są do góry nogami (odwrócone o 180° w stosunku do dna szafy).

Szafa

Szmyt, Mateusz

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Portret chłopca - ujęcie z przodu; Na arkuszu w układzie pionowym popiersie chłopca w ujęciu na wprost. Nieco na lewo od osi obrazu postać chłopca o owalnej twarzy, bardzo dużych migdałowych brązowych oczach patrzących na widza, wąskim, podłużnym nosie i wyraźnych, drobnych ustach. Czoło zakryte grzywką, długie włosy z przedziałkiem pośrodku zakrywają uszy. Odziany w szkicowo zaznaczony harcerski mundurek z błękitnym sznurem i zieloną chustą z czerwonymi naszyciami. Popiersie przecięte u dołu krawędzią okrągłego stołu, na którym leży taca w kształcie liścia z owocami w żółtych, różowych i granatowych barwach. W tle za głową chłopca nieregularna jasnozielona plama otoczona ciemniejszą plamą założoną ciemnymi smugami - obie rozdzielone konturem. Całość utrzymana w zieleniach z przewagą oliwkowej barwy papieru.

Portret chłopca

portret

Witkiewicz, Stanisław Ignacy

1934

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret ujęty do pasa. Postać zwrócona w 3/4. Kobieta ubrana w niebieski beret, kolorową bluskę widoczną spod niebieskiego żakietu z szafirowym kołnierzem. Twarz okrągła. Oczy wąskie, nos długi, usta wyraźnie zaznaczone. Tło stanowią czerwone, pomarańczowe i fioletowe kwiaty z zielonymi liśćmi.

Portret żony

Mehoffer, Józef

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa we wnętrzu kościelnym.
Wnętrze wiejskiego kościoła podczas uroczystego nabożeństwa. Kościół wypełniony klęczącymi ludźmi w strojach ludowych. W głębi wnętrza, po prawej stronie, grupa wiejskich dzieci. Pośrodku kilku mężczyzn trzymających wysokie świece.

W kościele

Wodzinowski, Wincenty

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa przedstawiająca mężczyznę i kobietę w strojach krakowskich, przy pługu. Niska linia horyzontu, na polu dwa konie, biały i brązowy, przypięte do pługa oraz dwoje ludzi. Kobieta ubrana na biało z koszykiem w ręce, mężczyzna ubrany na brązowo odwrócony tyłem. Konie widziane z profilu. Niebo szare, jednolite. Kompozycja o ściętych narożnikach.

Jesienna orka

Tyssot, K.

Muzeum Narodowe w Lublinie

Czarno-biała scena rodzajowa przedstawiająca tłum ludzi zgromadzonych wokół wozu. Linia horyzontu w połowie pola obrazowego. Po środku drewniany wóz w ujęciu 3 ciągnięty przez konie. Na nim napis „SHI” oraz postać z wyciągniętą ręką w geście przemawiania, a druga trzymająca kapelusz przy piersi. Za nim przydrożny krucyfiks. W lewym narożniku skulony pies, obok dwie odwrócone tyłem postacie. Z prawej na pierwszym planie wyróżniający się w tłumie klęczący mężczyzna z kijem i klęcząca kobieta z dzieckiem odwróceni tyłem. W tle zarys drzew, krzewów.

Mowa Szymka Kality

Tyssot, K.

Muzeum Narodowe w Lublinie

Kubek z kości słoniowej z wyrzeźbioną dekoracją przedstawiającą mężczyznę siedzącego za stołem pod drzewem.

Naczynie na pędzle

1701 — 1800

Muzeum Okręgowe w Toruniu

List napisany na maszynie na pojedynczej tzw. czystej karcie, treść na jednej stronie. Podpis autora również na maszynie do pisania, nie odręczny.
Pierwsza część listu dotyczy traktatu handlowego polsko-francuskiego, zapewne nie tyle zawarcia (22.05.1937, zanim powstał ,,Głos Gospodarczy''), ile ratyfikacji (10.02.1938, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19380100061/O/D19380061.pdf), co pozwala datować list na początek 1938 roku, zapewne - połowę lutego.Na temat niektórych osób wymienianych w drugiej, poświęconej sprawom prywatnym części listu, nie dysponujemy bliższymi informacjami, możemy przypuszczać - ze względu na obracanie się Trossa, publicysty także filmowego, w środowisku filmowym (zob. np. Monika Talarczyk, „«Czarne skrzydła» START-u w niebyłej historii przedwojennego polskiego kina, w: ,,Szklane domy. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918’’, red. J. Kordjak, Wydawnictwo Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2018, s. 124).), że ,,Olek'' to prawdopodobnie Aleksander Bachrach (1911-1979, prawnik, po wojnie profesor nadzwyczajny w Instytucie Państwa i Prawa PAN; o nim zapewne mowa jest również w innych listach Pesy Frydlender, później Kern), a ,,Ford'' to (jak w liście MPOLIN-A50.1.80) zapewne Karol Ford (1908-1989, publicysta, krytyk filmowy).Treść: Drogi Tadziu.
Otrzymałeś zapewne depeszę, którą dzisiaj od Ciebie wysłaliśmy. Chodzi o to, abyś porozumiał się – koniecznie jeszcze dzisiaj – z radcą Ambasady Francuskiej w Warszawie, który teraz jest w Paryżu w sprawie zawarcia traktatu handlowego polsko-francuskiego. Musisz się z nim koniecznie porozumieć w sprawie poparcia naszego specjalnego wydania, poświęconego zagadnieniom gospodarczym Polski i Francji. Byłoby wskazane, abyś zdołał od niego otrzymać pismo polecające[,] za pomocą którego Ty we Francji[,] a my na miejscu zbieralibyśmy materiały ogłoszeniowe do tego numeru. Oczywiście musisz to zrobić jak najszybciej, ponieważ czas ucieka[,] a do wydania numeru pozostaje dni ledwo kilkanaście. O ile Ci się uda[,] poproś go o artykuł, podobnie staraj się zebrać materiał redakcyjny wśród dziennikarzy i przedstawicieli sfer gospodarczych Francji o możliwościach i sposobach porozumienia gospodarczego obu zaprzyjaźnionych mocarstw, terenach osiedleńczych dla Polaków w koloniach francuskich, pożyczce dla Polski, stosunkach handlowych francusko-polsko-rumuńskich itp. O tym[,] coś załatwił[,] zawiadom nas natychmiast pocztą lotniczą, tak abyśmy już w poniedziałek mogli ewentualnie rozpocząć prace nad oprawianiem numeru. Sapienti sat [w wer. polskiej łacińskiej sentencji Titusa Macciusa Plautusa: mądrej głowie dość dwie słowie]… Te[ra]z o sprawach prywatnych. Czyś dostał list od Forda. Przysięgał na wszystkie świętości, że wysłał do Ciebie list z wskazaniem, gdzie masz odebrać forsę. Podobno list ten wysłał zaraz po otrzymaniu przeze mnie twojego. W każdym bądź razie, o ile coś od niego otrzymasz[,] to będzie to równe temu, jakbyś znalazł coś na ulicy. Wczoraj była 6 rocznica ślubu Olków. Moim zdaniem jest to już stanowczo za długi okres dla ich małżeństwa, ponieważ – o ile mnie się zdaje – znudził mu się ten związek. Olek łapczywie wypytuje mnie o adresy najrozmaitszych panienek chętny na dokonanie „grzeszków”. U Henia sytuacja nie jest najlepsza. Chłopiec stracił pracę i kręci się bez zajęcia. Żyje z kilkudziesięciu złotych wypłacanych mu tytułem zasiłku przy ZUPPU [Zakładach Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych]. Oczywiście możesz sobie wyobrazić[,] w jakich warunkach Henio teraz żyje. Deczka urodziła syna. Ema też ma syna. Jednym słowem ruszyło się. Po co nie wiem. Atmosfera bowiem nie jest przyjemna. Czytasz zapewne w prasie polskiej przemówienia p.min. Romana [Antoni Roman – minister przemysłu i handlu w rządzie Felicjana Sławoja Składkowskiego] na temat uzdrowienia handlu[,] podo[b]nie też znane są Ci zapewne uchwały Komisji Importowej. W adwokaturze też bez zmian. Wesoło. Napisz co ty robisz i jakie są Twoje zamiary na najbliższą przyszłość. Postaraj się wyjechać do Ameryki i zabierz mnie tam ze sobą. TROSS.

List do Tadeusza Perla

Tross, Seweryn

1938

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

kolaż - Przedstawienie, głównie w tonacji niebiesko-czarnej, dwóch dziewczynek nad leżącym chłopcem (postacie narysowane ołówkiem, podmalowane ekoliną: czarną i seledynową) - te trzy postacie są większe niż inne; powyżej przedstawienie dwóch grup dzieci (kredki); grupy to trójka oraz piątka dzieci, w tej ostatniej grupie jedno dziecko nieco osobno, pośrodku szerokości. Grupy dzieci stoją na bryłach (elementy naklejone), których krawędzie są częściowo wydarte (krawędzie górne), a częściowo wycięte (krawędzie dolne i boczne).Nad dziewczynkami, które mają na głowach białe prostokąty z czarnym krzyżykiem pośrodku, pochylająca się w prawo górna część krzewu z jedenastoma dużymi liśćmi (elementy naklejone). Chłopiec i dziewczynki uśmiechają się. Chłopiec leży na gałęziach (kreski brązową i niebieską kredką).Na największej z brył, na której stoją grupki dzieci u góry, narysowane po prawej u dołu schematycznie zielone rośliny (kredka); pośrodku tej bryły - naklejony element kilkubarwny, z m.in. kolorem czerwonym, odróżniającym się od ogólnej tonacji kolorystycznej. Troje dzieci z grupek u góry trzyma po jednym sztandarze - mają kolor niebieski, środkowy - niebiesko-zielony. 

Wojna

kolaż

Sztyma, Marianna

2012

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

kolaż - Kolaż - wykonany z elementów naklejanych i narysowanych, namalowanych - utrzymany w tonacji kolorystycznej: czerni i szarości, brązach, błękitach i granatch, fiolecie, zieleni. Przedstawienie chłopca (rysunek ołówkiem i kredką, podmalowany ekoliną), grającego na instrumencie dętym (flecie), siedzącego po prawej od drzewa (drzewo narysowane ołówkiem i kredką, konar podmalowany ekoliną; liście - elementy naklejone, najbardziej zewnętrzne - namalowane, niektóre w środku korony narysowane kredką). Chłopiec opiera się o drzewo plecami - widoczny prawym bokiem do widza; twarz w półprofilu. Nad drzewem widoczny jest wielki kilkubarwny ptak (element naklejony), ukazany bokiem, nad nim koło (element naklejony); po lewej od ptaka naklejony (częściowo pod naklejonym ptakiem) wycięty element niebiesko-granatowego papieru. Ptak ma w zakrzywionym dziobie i w pazurach jednej z nóg długi sznur (ołówek) z nanizanymi na niego okrągłymi elementami w kolorach czarnym (te niektóre rozmazane, niekiedy nawet w kształcie kleksów), granatowym i niebieskim (farba, kredka). Elementy te rozsypują się także u końców sznura i spadają w dół - głównie w stronę dziecka i jego instrumentu: nad instrumentem tworzy się z nich jakby linia; element znajdujący się najniżej - tuż przy instrumencie. U końca sznura po lewej drugi ptak, znacznie mniejszy (naklejony).

Legenda o pieśni

kolaż

Sztyma, Marianna

2012

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

kolaż - Przedstawienie barwne trzech siedzących na łóżku z pościelą chłopców, patrzących w okno nad nimi. Ubrania chłopców rysowane ołówkiem, wnętrza z wzorami ekoliną: jedna w żółte kropki (bluza chłopca po lewej), druga w niebieskie poziome paski (chłopiec pośrodku), trzecia w żółte wąskie pionowe paski. Za oknem (przestrzeń za oknem - naklejona) widoczne są drzewa i biały księżyc u góry, na głównie ciemnoniebieskim, a u dołu różowofioletowym tle. Drzewa znajdują się w oddali, jednak górna część gałęzi drzewa najbardziej po lewej i drzew po prawej znajdują się przed niebieskimi (ekolina) szybami otwartych do wewnątrz okiennic - wyraźnie we wnętrzu pokoju; po lewej i prawej stronie okna, we wnętrzu pokoju, widoczne są także gwiazdy (narysowane schematycznie czterema kreskami). Liście drzew, które są za oknem, są zielone i brązowe (kredki), liście we wnętrzu pokoju - niebieskawe (ekolina). Pnie i gałęzie brązowe (kredka)Na łóżku, przed chłopcami, dwie poduszki (elementy naklejone) jedna z nich intensywnie czerwona; trzecia trzymana przez chłopca po prawej. Przednia część łóżka również skomponowana z elementu naklejonego, niebiesko-zielonego. Dolna część kompozycji - podłoga widoczna po lewej i prawej od łóżka i u dołu - z potrójnymi kreskami (niebieska ekolina).  Górny róg elementu przestrzeni okna wychodzi poza krawędź karty.

Modlitwa lasu

kolaż

Sztyma, Marianna

2012

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

kolaż - Praca w kolorach (różne odcienie): niebieskim, czarnym, brązowym, żółtym, czerwonym, różowym (fioletowym). Przedstawienie czterech chłopców na drzewie, na którego pniu widnieje brązowy napis BURZA. Postacie chłopców, drzewo (dwa pnie oraz gdzieniegdzie liście), drabina zwisająca z gałęzi u dołu, kwiaty oraz trawy - narysowane, podmalowane ekoliną (seledynowoniebieska), także namalowane (liny drabiny, kwiaty); elementy korony drzewa - to naklejone różnokolorowe elementy wycięte z papieru, z plamkowaniami farbami. Widoczny także stojący na ukośnie rosnącym jednym pniu duży maszt (farba) z trzema trójkątnymi flagami (elementy naklejone). Chłopiec stojący na pniu, znajdujący się najbardziej po lewej, ma na głowie czapkę (farby, miejscowo kredka; to dziecięca czapka z pozaginanej odpowiednio kartki papieru), widoczny jest na niej napis: TYTUŁ; jeden z dwóch chłopców znajdujących się na szczycie drzewa, tj. u góry po prawej, ma lunetę (farba) przy oku.

Okręt „Burza”

kolaż

Sztyma, Marianna

2012

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

„Situs Chorographia et Flumina Paradisi in Terra Cannan"

Mapa

Kluver, Filip

1711

Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego

Chłopiec marzący - Ujęcie z prawej; Konstrukcja z drutu w formie postaci nadnaturalnej wielkości, siedzącej na sześciennym postumencie z przezroczystej pleksi. Sylwetka skulona z głową pochyloną między zgiętymi kolanami, na których oparte są bezradnie zwisające i splecione pomiędzy stopami ramiona. Cała ażurowa postać opleciona jest paskami bagażowymi wydawanymi na lotniskach.

Chłopiec marzący

Janin, Zuzanna

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 142 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd