treść serwisu

Wnętrze

martwa natura

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Artur Nacht-Samborski studia malarskie odbył w latach 1918–1921 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Mehoffera i Wojciecha Weissa. Przerwał studia, żeby wyjechać do Berlina i Wiednia. Tam poznał niemiecki ekspresjonizm, który stał się dla niego jedną z inspiracji. Szczególną uwagę zwrócił na twórczość Archipenki, Chagalla, Kandinsky’ego i Kleego. W 1924 roku wrócił do akademii krakowskiej, początkowo do pracowni Felicjana Szczęsnego Kowarskiego, a następnie Józefa Pankiewicza. Należał do grona kapistów (członków Komitetu Paryskiego), z którymi wyjechał do Francji jeszcze w tym samym roku. Od tej pory głównie Paryżu (jakiś czas m.in. w La Ciotat) rozwijał swoją wiedzę i warsztat artystyczny do 1939 roku. Początkowy okres wojny spędził we Lwowie, gdzie trafił do getta. Uratowany przez przyjaciół ukrywał się pod Warszawą pod przybranym imieniem i nazwiskiem Stefan Samborski. W roku 1956 oficjalnie zmienił swoje nazwisko na Stefan Artur Nacht-Samborski. Po wojnie przyjął stanowisko profesora w Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (1947–1949), a później w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1949–1969, z przerwą w latach 1950–1952, kiedy usunięto go z pracy w czasie dominacji realizmu socjalistycznego. W twórczości malarza najsilniej przejawiają się dwie tendencje wynikające z jego doświadczenia – z jednej strony niemiecki ekspresjonizm, z drugiej zaś założenia kapistów. W zbiorach Muzeum narodowego w Szczecinie znajduje się obraz Wnętrze z 1960 roku. Charakterystyczne dla twórczości Nachta-Samborskiego było nieustanne powracanie do tych samych tematów, co pozwala zobaczyć, w jaki sposób rozwijały się jego zmagania z materią malarską. Wracał do pewnym przedstawień na przykład po lekcji abstrakcji. Nieustające powroty to też informacja o założeniach malarza, że w sztuce nie ma ostatecznych rozstrzygnięć. Jednym z takich tematów były martwe natury. Szczecińska martwa natura pochodzi z bardzo korzystnego dla artysty roku. Ustabilizowana sytuacja na uczelni pozwalała mu na intensywną pracę, zapraszany był na liczne wystawy, co utwierdzało artystę w przekonaniu o wartości jego sztuki.

Beata Małgorzata Wolska



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u góry z lewej; Staedt. Kunsthalle Bochum | Profile IV 1964/1965 | Polnische Kunst heute
  2. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; NACHT SAMBORSKI

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Nacht-Samborski Artur (1899–1974)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 100 cm, szerokość: 72 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1960 — 1964

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/64

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd