treść serwisu

Neptun słowiański

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Powrót nad Bałtyk był ważnym hasłem polityki kulturalnej II Rzeczypospolitej, choć ta posiadała zaledwie 147 kilometrów wybrzeża. Gdy po zakończeniu II wojny światowej morską tożsamość Polski oparto o ziemie od Pomorza Zachodniego po Mazury, jeszcze istotniejszą rangę w lokalnym panteonie państwotwórczych wyobrażeń zdobywały bałtyckie bóstwa. Literatura, muzyka i teatr od czasów romantyzmu chętnie przywoływały imiona słowiańskich patronów surowej Północy.

Wysoką pozycję zajmował zwłaszcza połabski Swantewit, niekiedy utożsamiany z Rugiewitem (Rujewitem) i Trygławem, a także z ruskim Perunem i bałtyjskim Perkunem. Artyści wizualni wyobrażali sobie ich pod postacią zaginionych wczesnodziejowych rzeźb o prymitywnej, naiwnej formie. Początkowo bazować mogli jedynie na słownych przekazach średniowiecznych, zawierających opisy grodów, nad którymi dominowała świątynia z kolosalnym posągiem. Odkrytą w 1848 roku statuę z ukraińskiego Zbrucza, interpretowaną jako Światowid, szybko skojarzono z tego rodzaju artefaktami. Ikonografia połączyła wówczas trójpoziomowy totemiczny słup o czterech twarzach z fantastycznymi obrazami Swantewita lub Trygława. Tego ostatniego czczono w wielokulturowym Wolinie, zamieszkiwanym przez przybyszy z Południa, którzy w północnym bóstwie widzieli własnego władcę mórz: „Neptun rozdziela się tam w trojaką postać: ową wyspę opływają bowiem trzy morskie wody” – pisał XI-wieczny kanonik Adam (tłumaczenie: Stanisław Rosik, „Kultura – Historia – Globalizacja” nr 10). Efektem synkretycznej kultury zdają się być także liczne przedstawienia Neptuna czy Posejdona autorstwa Sławomira Lewińskiego – wyposażone w grecko-rzymską posturę i atrybuty, lecz po słowiańsku prymitywizowane.

Szymon Piotr Kubiak


Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Neptun słowiański

Autor / wytwórca

Lewiński, Sławomir (1919-1999)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 43 cm, szerokość: 12 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba

Technika

modelowanie, wypalanie

Tworzywo / materiał

ceramika

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

między 1967 — 1968

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (Europa; Polska; województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/441

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+