treść serwisu

Polelum

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Urodzony w Kijowie Sławomir Lewiński w latach 1940–1944 kształcił się artystycznie w Warszawie. Uczęszczał do pracowni awangardowego malarza i scenografa Jana Golusa (1895–1964), rzeźbiarza animalisty Stanisława Komaszewskiego (1906–1945), świeżego absolwenta Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych Jerzego Jarnuszkiewicza (1919–2005) oraz znanej autorki pomników Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej (1890–1977). Równolegle studiował na tajnym Wydziale Architektury Miejskiej Szkoły Budowlanej u Lecha Niemojewskiego (1894–1952) i Bohdana Lacherta (1900–1987). Wtedy też zetknął się z Janem Dymiczem (1877–1945), serbskim malarzem po wybuchu wojny czynnym w stolicy. Słowianofilskie zainteresowania, nieobce polskiej kulturze lat 20. i 30. XX wieku, przekazać mógł Lewińskiemu zwłaszcza ten ostatni artysta, kierując uwagę na współczesną twórczość swojej wieloetnicznej ojczyzny.

Motywy pansłowiańskie stały się wyjątkowo popularne w czasie budowania nowego ładu po drugiej wojnie światowej. Do rodzimej mitologii nawiązywała polska muzyka, literatura, plastyka i teatr, zaś po 1956 roku prymitywna forma, upraszczana celowo na wczesnodziejową modłę, pozwalała osiągnąć efekt „patriotycznej” nowoczesności.

Lewiński chętnie podejmował temat bogów słowiańskich – bezimiennych lub określonych w tytule. Tak powstawały dwa przedstawienia Światowida (MNS/Sp/1930 i MNS/Sp/1931) oraz Lela (Lelum) i Polela (Polelum). Wschodnioeuropejscy odpowiednicy Kastora i Polluksa, wspomniani przez renesansowego geografa i historyka Macieja Miechowitę, zapładniali wyobraźnię XIX-wiecznych pisarzy: Juliusza Słowackiego, Walerego Przyborowskiego, Stanisława Wyspiańskiego. Lewiński przedstawił swych bohaterów na wzór prymitywnych posągów, odkrywanych na dawnych ziemiach Prusów, Scytów i Słowian.

Szymon Piotr Kubiak

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Polelum

Autor / wytwórca

Lewiński, Sławomir (1919-1999)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 66 cm, szerokość: 16.5 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba

Technika

cięcie, szlifowanie, rycie

Tworzywo / materiał

granit

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

1962

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/507

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+