
Wieniec dożynkowy
około 1957
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Urodzony w Kijowie Sławomir Lewiński w latach 1940–1944 kształcił się artystycznie w Warszawie. Uczęszczał do pracowni awangardowego malarza i scenografa Jana Golusa (1895–1964), rzeźbiarza animalisty Stanisława Komaszewskiego (1906–1945), świeżego absolwenta Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych Jerzego Jarnuszkiewicza (1919–2005) oraz znanej autorki pomników Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej (1890–1977). Równolegle studiował na tajnym Wydziale Architektury Miejskiej Szkoły Budowlanej u Lecha Niemojewskiego (1894–1952) i Bohdana Lacherta (1900–1987). Wtedy też zetknął się z Janem Dymiczem (1877–1945), serbskim malarzem po wybuchu wojny czynnym w stolicy. Słowianofilskie zainteresowania, nieobce polskiej kulturze lat 20. i 30. XX wieku, przekazać mógł Lewińskiemu zwłaszcza ten ostatni artysta, kierując uwagę na współczesną twórczość swojej wieloetnicznej ojczyzny.
Motywy pansłowiańskie stały się wyjątkowo popularne w czasie budowania nowego ładu po drugiej wojnie światowej. Do rodzimej mitologii nawiązywała polska muzyka, literatura, plastyka i teatr, zaś po 1956 roku prymitywna forma, upraszczana celowo na wczesnodziejową modłę, pozwalała osiągnąć efekt „patriotycznej” nowoczesności.
Lewiński chętnie podejmował temat bogów słowiańskich – bezimiennych lub określonych w tytule. Tak powstawały dwa przedstawienia Światowida (MNS/Sp/1930 i MNS/Sp/1931) oraz Lela (Lelum) i Polela (Polelum). Wschodnioeuropejscy odpowiednicy Kastora i Polluksa, wspomniani przez renesansowego geografa i historyka Macieja Miechowitę, zapładniali wyobraźnię XIX-wiecznych pisarzy: Juliusza Słowackiego, Walerego Przyborowskiego, Stanisława Wyspiańskiego. Lewiński przedstawił swych bohaterów na wzór prymitywnych posągów, odkrywanych na dawnych ziemiach Prusów, Scytów i Słowian.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 66 cm, szerokość: 16.5 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
cięcie, szlifowanie, rycie
Tworzywo / materiał
granit
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Lewiński, Sławomir
około 1957
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Lewiński, Sławomir
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Lewiński, Sławomir
między 1967 — 1968
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.