treść serwisu

Portret Henryka Opieńskiego

portret męski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Bogaty dorobek artystyczny Stanisława Wyspiańskiego, dramatopisarza, malarza i projektanta form użytkowych, świadczy o fascynacji modernistycznymi ideami dzieła totalnego obejmującego wszystkie dziedziny kultury i przenikającego do życia codziennego. Odbicie modnych na przełomie XIX i XX wieku kwestii synkretyzmu gatunkowego czy też synestezji, wykorzystującej łączenie doświadczeń różnych zmysłów w jednym dziele, widoczne jest w wizerunku Henryka Opieńskiego. Ten artystycznie uzdolniony krakowianin, należał do najbliższych szkolnych przyjaciół Wyspiańskiego. Przez dwa lata studiował muzykę u Władysława Żeleńskiego, lecz rodzice wybrali mu zawód chemika. To właśnie perswazja „czwartego wieszcza” spowodowała, że rozpoczynający urzędniczą karierę inżynier Opieński zdecydował się podjąć dodatkowe studia instrumentalistyki, kompozycji oraz muzykologii w Paryżu i Berlinie. Od 1901 roku zajmował już eksponowaną pozycję w życiu kulturalnym kraju – pracował w Teatrze Miejskim we Lwowie oraz Filharmonii, Teatrze Wielkim i Teatrze Polskim w Warszawie. Na polu teorii działał między innymi jako założyciel czasopisma „Kwartalnik Muzyczny” oraz autor podręcznikowych opracowań historii muzyki powszechnej i polskiej. W podwójnym płaszczyznowym ujęciu podobizny późniejszego monografisty Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego zasugerowano „wielooglądowość” motywu właściwą dziełu przestrzennemu. Realizm pierwszoplanowej postaci zestawiono z symbolicznym przedstawieniem dłoni nałożonej na zapis nutowy widoczny w tle kompozycji. Ten charakterystyczny zabieg stosowało wówczas wielu artystów środkowoeuropejskich zainteresowanych syntezą muzyki i sztuk wizualnych. Podwójny kontur, obiegający popiersie Opieńskiego i wzmagający „dźwięczność” obrazu, znamionował wczesne prace ekspresjonistów. Niespodziewany „muzyczny” kontrast błękitnej linii i ugrowego tła papieru dowodzi mistrzostwa w opanowaniu techniki pastelowej, którą od 1894 roku Wyspiański wyłącznie stosował.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | 1906 | Wyspiański Stanisław | Kraków | Portret H. Opieńskiego | pastel
  2. Sygnatura: na recto u dołu z lewej; SW | 1898

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Wyspiański, Stanisław (1869–1907)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 60 cm, szerokość: 60 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

pastele

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

1898

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/660

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd