treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: życie codzienne

Obiekty

515
awers

Fotografia akcji szmuglu (XIV)

nieznany

1940 — 1942

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Figura Bodhisattwy

701 — 800

Muzeum Okręgowe w Toruniu

Figura Bodhisattwy

701 — 800

Muzeum Okręgowe w Toruniu

scena rodzajowa - Na tle niskich, parterowych domów pokazane życie codzienne getta. Na ulicy, z lewej stoi kobieta z dzieckiem, obok widoczna sylwetka powieszonego mężczyzny. Dalej postać bosego chłopca sprzedającego bułki (?), dwóch mężczyzn, jeden z nich niesie drabinę, drugi, odwrócony tyłem trzyma w rękach skrzynkę (?). Z prawej na pierwszym planie dwie postacie kobiece – jedna ujęta z tyłu, w chustce na głowie zwraca twarz w kierunku widza, druga, bosa, ujęta en face, przed sobą trzyma w rękach tacę z jedzeniem na sprzedaż. W głębi, z prawej strony grupa mężczyzn.
W drugim planie, w otwartym oknie drugiego domu widoczna postać kobiety. W dalekim tle w prześwitach między dachami domów widoczne dachy domów, wieże kościelne, z prawej wagony kolejowe jadące po nasypie.

Ulica w getcie lwowskim I

scena rodzajowa

Stern, Jonasz

XX wiek, XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico

Fotografia Stefanii z d. Grossman (Maybaum/Marzyńskiej)

nieznany

ca 1910

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

awers

Fotografia akcji szmuglu (XXI)

nieznany

1940 — 1942

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

awers

Fotografia akcji szmuglu (XVI)

nieznany

1940 — 1942

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

awers

Fotografia akcji szmuglu (XIII)

nieznany

1940 — 1942

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico obrazu

Scena rodzajowa

szkoła holenderska

XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico, Kolorowa grafika przedstawiająca Żydówkę w tradycyjnym, świątecznym stroju. Kobieta została ukazana z lewej strony w pozycji stojącej. Patrzy przed siebie. Ma na sobie ciemnoczerwoną suknię, spod której wystają fragmenty koszuli znajdującej się pod spodem. Są to zdobione mankiety i okazały kołnierz. Nogi kobiety osłania ciemnoniebieska spódnica sięgająca do połowy łydek. U dołu spódnicy – widoczny fragment białej halki. Kolejnymi elementami jej odzieży są fartuch z niebieskimi wzorami oraz napierśnik w kolorze złota i jasnych brązów. Na nogach nosi białe pończochy i brązowe pantofle na obcasie. Prawą rękę wyciągnęła do przodu, ukazując wewnętrzną stronę dłoni ze skierowanymi w dół palcami. Lewą wsunęła za napierśnik. Jej głowę okrywa wielobarwny czepiec z białą koronką. Od góry częściowo osłania go wiązana chusta w kolorze złotym nasunięta na czoło. Kobieta stoi na niebrukowanej ulicy. W tle znajduje się drewniana zabudowa miasteczka. Przed bramą budynku po prawej rozmawiają dwaj Żydzi ubrani w tradycyjne stroje. Po lewej stoi wóz zaprzężony w konia. Za plecami kobiety, w przydrożnej roślinności, leży drewniany bal pokryty korą.

Żydówka polska. Femme juive

grafika

Norblin, Jan Piotr

1817 — 1818

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Rzeźba w drewnie lipowym, niepolichromowana, przedstawiająca postać kobiety nachylonej nad dzieckiem, stojącym przy kolanach. Kobieta w chustce na głowie zawiązanej pod brodą, o twarzy trójkątnej, dużych oczach, wąskich ustach. Ubrana w bluzkę z długimi rękawami i serdak z zaznaczoną baskinką , w długiej spódnicy pokrytej stylizowanymi wielopłatkowymi kwiatami na gałązce. U dołu biegnie pasek w formie falistej linii. Kobieta obejmuje rękami dziecko, zwrócone do niej twarzą. Dziecko z włosami sięgającymi do szyi, zaznaczonymi rowkowanymi nacięciami – uczesane z przedziałkiem  pośrodku. W długiej sukience, ozdobionej falistymi liniami poziomymi u dołu i góry, pionowymi pośrodku.

Macierzyństwo

Mąka, Stanisława

1975

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/537/ML - Widok Rynku i ul. Grodzkiej w Lublinie. Przy prawej krawędzi fragment budynku Trybunału, zza niego widoczna część elewacji kamienicy na rogu Rynku i ul. Grodzkiej. Po lewej perspektywiczny ciąg kamienich  północnej pierzei Rynku i ul. Grodzkiej. Na placu między zabudowaniami sylwetki przechodniów. Przedstawienie z dbałością o wierne oddanie szczegółów, modelowane zespołami drobnych punktowań, zdominowane odcieniami szarości i beżu.

Rynek i ulica Grodzka

Zakład Litograficzny Adolfa Pecq & Co.

1857

Muzeum Narodowe w Lublinie

Płaskorzeźba w drewnie lipowym, polichromowana, przedstawiająca wnętrze kuchni, wykonana w jednym kawału drewna. Wnętrze kuchni zaznaczone z lewej strony występem szer. 6,7 cm i gł. 4,5 cm. U góry podkreślony „sufit” wys. 3 cm i gł. 5 cm. Na postumencie wys. 3,5 cm i gł. 4,5 cm. Z lewej strony zakomponowana postać kobiety (z profilu). Kobieta stoi lekko pochylona nad stołem, na którym wałkuje ciasto. Ubrana jest w długą czerwoną suknię w czarne kropki, z długim rękawem.  Na głowie ma zawiązaną, pod brodą, popielatą chustkę, spod której wystają czarne włosy. Twarz płaska, oczy lekko wypukłe, brwi czarne łukowate, nos długi prosty. 
Pod stołem stoi dzbanek, którego brzusiec ozdobiony jest czteropłatkowym kwiatem. Płatki w kolorze czerwony, środek zielony. Wylew podkreślony zielonym paskiem. Z prawej strony przy niskim brązowym stołku, po obu stronach stoją dzieci, które z jednej miski jedzą obiad. Z lewej strony stołka postać chłopca (wys. 12,5 cm) w szarych spodniach, sięgających za kolana i w zielonej koszuli wypuszczonej na spodnie. Twarz chłopca płaska, włosy czarne sięgające do ramion. W prawej ręce chłopiec trzyma łyżkę.  Z prawej – dziewczynka (wys. 13,6 cm), w długiej czerwonej sukience w żółto-czarne ciapki. Włosy czarne, sięgające ramion, twarz płaska. W prawej ręce trzyma łyżkę zanurzoną w misce, lewa opuszczona swobodnie. 
Na wys. 15,5 cm, z prawej strony, okno z kwiatami na parapecie i zasłonkami po bokach, do połowy okna. Wym. okna: wys. 14,5 cm, szer. 11,6 cm.

Rodzina przy obiedzie

Łubianka, Marian

1976

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6896/ML - Perspektywiczny widok ul. Krakowskie Przedmieście w kierunku Bramy Krakowskiej. Sylwetka bramy w głębi na osi, dominuje nad resztą architektury. Wieża nakryta barokowym hełmem z latarnią, przed nią połowę niższe przedbramie zwieńczone trzema cylindrycznymi wieżyczkami i krenelażem, w przyziemiu półkolisty przejazd. Przy północnej (lewej) stronie ulicy mury wypalonego kościoła i klasztoru karmelitów bosych i fragment nawy bocznej przylegającego do nich kościoła św. Ducha. Przed spalonym kościołem długi ciąg kramów. Po południowej (prawej) stronie kilka kamienic Krakowskiego Przedmieścia. Przed bramą i na ulicy sylwetki przechodniów. Sciany budynków z linearnie zaznaczonymi podziałami i detalami architektonicznymi. Subtelnie wprowadzony kolor - zacienione płaszczyzny zaznaczone błękitną szarością, dachy przełamaną czerwienią. Ubrania przechodniów zaakcentowane intensywniejszymi plamami kolorów - żółcienią zielenią, czerwienią, niebieskim.

Brama Krakowska w Lublinie

Urmowski, Leon

1814

Muzeum Narodowe w Lublinie

Brama Krakowska otynkowana, z balustradą żelazna dookoła wieży na wysokosci balkonu. Pod zegarem podwieszona informacja o temperaturze powietrza:

Brama Krakowska

nieznany

1890 — 1915

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie widoczne zabudowania mieszkalne – drewniane domy i niewielkie kamienice (Podzamcze). Wyżej porośnięte drzewami wzgórze lubelskiego Starego Miasta z usytuowanym centralnie kompleksem klasztoru Dominikanów. Obraz malowany impastowo, szerokimi pociągnięciami pędzla. Dominują chłodne barwy – szarość ścian domów i murów klasztornych, głęboka zieleń drzew, błękit nieba, brąz dachów. Wyraźne akcenty kolorystyczne stanowi czerwona okiennica w kamienicy na pierwszym planie (przy lewej krawędzi obrazu), fioletowe formy w centrum (suszące się pranie?).

Lublin, Stare Miasto

Trachter, Symcha Binem

1927 — 1942

Muzeum Narodowe w Lublinie

obraz - Ujęcie z przodu; Scena rodzajowa. Podsłuchiwana randka. Dwie kobiet wyglądające przy budynku na mężczyzne który romansuje z kobieta w oknie.

Podsłuchiwana randka

scena rodzajowa

Most Carl August Ludwig

1844

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Obraz przedstawia porośnięte trawą podwórko zamknięte zabudowaniem gospodarskim drewnianym, krytym nisko opadającą strzechą. W otwartych wrotach, na tle zieleni widocznej po drugiej stronie budynku sylwetka mężczyzny z cepem w ręku. Po prawej stronie obrazu stos snopków, po lewej, przy otwartych drzwiach stadko kur, snop oparty o ścianę, leżąca drabina. Koloryt: ciemny, zielenie, szarawe brązy.

Młocka w stodole

scena rodzajowa

Czajkowski Stanisław

około 1903

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja figuralna złożona z trzech postaci w ujęciu do pasa, które wydobywa z gęstego mroku  światło padające z góry od lewej strony. Po prawej Piłat - w średnim wieku , z ciemną brodą, ubrany w luźną czerwoną szatę, z białym turbanem na głowie; spogląda w dół na dłonie wyciągnięte nad misą. Po lewej sługa - młody ciemnowłosy, w prawej ręce trzyma metalowy dzban, z którego polewa wodą dłonie Piłata. Pośrodku - górując nieco nad pozostałymi - drugi sługa, stary, z łysą czaszką i siwą brodą, pochylony, prawą ręką zdejmuje  ręcznik przewieszony przez lewe ramię. 
Tonacja barwna ciemna z przewagą brązów, ciemnoczerwona szata Piłata, zielonkawy strój młodego sługi, ciemnoszary starego, jasne plamy to biały turban Piłata i koszula młodego sługi, karnacja ciał ciemna,

Piłat umywający ręce

Brugghen, Hendrick ter

1617

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Kompozycja przedstawia czterech jeźdźców zwróconych w prawo, jadących parami. Dwa pierwsze konie bułane, na nich jeźdźcy odziani w niebieskie mundury z czerwonymi wyłogami kołnierzy i takimi lampasami na spodniach. Na głowach czarne wysokie czako. Dwaj jeźdźcy podążający za nimi na koniach jasnej maści. Pierwszy z brzegu w jasnofioletowym kaftanie i futrzanej burce, w szpiczastej czapce na głowie. Drugi w kurtce jasnozielonej, czerwona czapka z dużym futrzanym otokiem. Spoza nich na drugim planie zaznaczone wozy i konie, postacie ludzi. Na dalekim trzecim planie zarysy miasta. Koloryt obrazu jasny.

Jeźdźcy

Kossak Juliusz

1896

Muzeum Narodowe w Szczecinie

szablon farbiarski katagami; wycinanka; dekoracja - Ujęcie z przodu. Niewielki zabarwiony na brązowo, prostokątny szablon farbiarski typu jishiro z motywem kwiatów i listków chryzantem oraz dwoma medalionami na tle falistych pasków, krzyżujących się ze sobą.

Szablon farbiarski katagami

nieznany

około 1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Odręczny list napisany na dwóch czystych kartach. Ostatnia strona pusta. Pozaginane rogi.
Z treści: Kochany Tad. | Nareszcie odezwałeś się. A już się martwiłam, żeś zapomniał o Pestce. U nas gorąco od kilku dni i czuję się wspaniale. Byłam w swoich kochanych stronach podczas zielonych świąt. W jedną stronę do Puław odbyłam podróż statkiem towarowym. Moi towarzysze byli mocno oburzeni tą podróżą. Ale ja się czułam doskonale. […]

List do Tadeusza Perla

Kern, Paulina

1939-06-08

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

pośrodku białej karty zdjęcie świątyni. Dookoła fotografii drukowana ramka, zdobiona w narożnikach geometrycznym wzorem

Cerkiew św. Andrzeja w Kijowie

Franciszek de Mezer

ok. 1890

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Odręczny list od Pauliny (Pesy) z d. Frydlender Kernowej, na czystej karcie w kolorze szarym. Treść na obu stronach karty.
Treść:Szczecin, 24.VII. 1946.
Drogi Tadziu!
Miesiąc jak wróciłam z dalekiego słonecznego Uzbekistanu do Polski. Zatrzymałam się w Szczecinie, ponieważ mąż mój pracuje tutaj w Wojsk. Prokuraturze. W Warszawie dowiedziałam się, że żyjesz i masz córeczkę 6[-]tygodniową. Winszuję! Ja niestety nie mogę się pochwalić. W 1942 r. Kiedy Niemcy były pod Stalingradem – pochowałam swojego syna. Jak przeżyłam, co widziałam w ciągu 1939–1946 – pisać można tomy, ale zbyt zmęczona podróżami, że nie chce się pisać, a zresztą może list trafi do kosza. Mnie oczywiście bardzo interesuje Twoje życie. Przeglądałam niektóre Twoje listy u Olka [Aleksandra Bachracha?], z których bardzo mało się dowiedziałam, tylko tyle, że chorujesz tak jak my na obczyźnie „na tęsknicę za Polską”[.]
Warszawa – gruzy, a jednak jak bardzo chce się budować swoje życie właśnie na tych gruzach…
Jeśli Tad! masz ochotę napisać do starej Pestki – proszę bardzo mój adres:
Szczecin. Prokuratura Sądu Okręgowego podprok. Kernowa Paulina.
(imię „Paulina” – podebrano w Ministerstwie – podobno podchodzi do twarzy [?]
Pestka
Nie spotkałeś przypadkowo Józka Marymonta?

List do Tadeusza Perla

Kern, Paulina

1946-07-24

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 515 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd