
Wieniec dożynkowy
około 1957
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Urodzony w Kijowie Sławomir Lewiński w latach 1940–1944 kształcił się artystycznie w Warszawie. Uczęszczał do pracowni awangardowego malarza i scenografa Jana Golusa, rzeźbiarza animalisty Stanisława Komaszewskiego, świeżego absolwenta Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych Jerzego Jarnuszkiewicza oraz znanej autorki pomników Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej. Równolegle studiował na tajnym Wydziale Architektury Miejskiej Szkoły Budowlanej u Lecha Niemojewskiego i Bohdana Lacherta. Wtedy też zetknął się z Serbem Janem Dymiczem, który mógł przekazać Lewińskiemu słowianofilskie zainteresowania, kierując jego uwagę na współczesną twórczość swojej wieloetnicznej ojczyzny.
Motywy pansłowiańskie stały się wyjątkowo popularne w czasie budowania nowego europejskiego ładu po drugiej wojnie światowej. Do rodzimej mitologii nawiązywała polska muzyka, literatura, plastyka i teatr, zaś po 1956 roku prymitywna forma, upraszczana celowo na wczesnodziejową modłę, pozwalała osiągnąć efekt „patriotycznej” nowoczesności.
Lewiński podejmował temat boga Światowida kilka razy, konstruując smukłe, półabstrakcyjne idole. Stylizację tę wywodził zapewne od odkrytego w 1848 roku w ukraińskim Zbruczu posągu, który szybko trafił na stałą ekspozycję krakowskiego Muzeum Archeologicznego. Słup o czterech twarzach wpłynął na twórczość nowoczesnych rzeźbiarzy z tamtego środowiska: Marii Jaremy (1908–1958), Stanisława Plęskowskiego (1934–2001), w tym osiadłego w Szczecinie Stanisława Rudzika (1939– ). Podobnie jak ten ostatni, Lewiński posługiwał się idolicznymi kompozycjami także w roli miejskich akcentów plastycznych – przy kwaterze Zasłużonych Szczecinian na Cmentarzu Centralnym lub wejściu do Parku im. Stefana Żeromskiego. Znaczyły granice polskiego posiadania na poniemieckim terenie, tworząc mit Ziem Odzyskanych.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 99.5 cm, szerokość: 15 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
narzut, modelowanie
Tworzywo / materiał
gips
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Lewiński, Sławomir
około 1957
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Lewiński, Sławomir
1962
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Schlabs, Bronisław
1980
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.