treść serwisu

Porwanie

scena mitologiczna

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Leonard Pękalski wyspecjalizował się w malarstwie monumentalnym. Po ukończeniu studiów w prywatnej Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie towarzyszył swojemu byłemu wykładowcy Edwardowi Trojanowskiemu, który od 1919 roku objął stanowisko konserwatora piętnastowiecznych fresków ruskich na zamku lubelskim. W latach 1920–1923 Pękalski prowadził z Felicjanem Szczęsnym Kowarskim Zakład Graficzny „Sztuka” w Toruniu, a gdy ten otrzymał pracownię malarstwa dekoracyjnego w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, został jego asystentem. Przyjęcie ogromnego zlecenia konserwacji renesansowych fresków na zamku wawelskim oraz uzupełnienia dekoracji królewskiej rezydencji o nowe kompozycje przyczyniło się do klasycyzacji i monumentalizacji indywidualnego stylu artysty. Pękalski restaurował polichromie kaplicy św. Marii Egipcjanki, sypialni i antyszambru Zygmunta I, Izby Poselskiej oraz sal Przeglądu Wojska i Turniejowej. W salach Bitwy pod Orszą, Pod Planetami i Pod Zodiakiem wykonał fryzy według własnego projektu. Zatrudnienie w krakowskiej akademii Kazimierza Sichulskiego, przedstawiciela nurtu secesyjno-wernakularnego, uważanego przez Kowarskiego i Pękalskiego za wsteczny, spowodowało ich konflikt z władzami uczelni oraz wyprowadzkę wraz z kilkoma starszymi studentami do Warszawy. Od 1928 roku Pękalski pracował jako asystent, a od 1932 jako profesor w stołecznej upaństwowionej Szkole Sztuk Pięknych, zaś po jej denominacji na akademię w 1934 jako profesor nadzwyczajny malarstwa dekoracyjnego. Zamiłowanie do wielofiguralnych scen, łączących nowożytne tematy i układy z modernistycznym kolorystycznym modelunkiem, cechowało także obrazy atelierowe, zaprezentowane na wystawie indywidualnej Pękalskiego w salonie Czesława Garlińskiego. W katalogu ekspozycji Konrad Winkler pisał: „Malowidła tego typu co Wojna, Atak, Porwanie itp., przypominające czasami pod względem traktowania aktu Hansa Marée[s]’go, mają również założenia dekoracyjne w znaczeniu dekoracji monumentalnej” (Wystawa prac Leonarda Pękalskiego, Warszawa 1930, s. nlb.).

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na recto u dołu z lewej ; mal Pękalski 31

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Pękalski Leonard (1856–1944)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 125 cm, szerokość: 147 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1931

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/452

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd