treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Cytra klawiszowa (autoharp) - ujęcie z prawej; Cytra klawiszowa (autoharp) z płaskim pudłem rezonansowym wykonanym z drewna polichromowanego o kształcie przypominającym trapez z jednym ściętym rogiem. Wzdłuż najkrótszego boku oraz boku odchodzącego od niego pod kontem rozwartym, szereg metalowych kołków, do których przymocowanych jest 25, diatonicznie strojonych strun, ułożonych od najgrubszej – górnej – do najcieńszej z dolnej strony instrumentu; ostatnie dwie są zerwane. Poniżej kołków znajdują się dwie, zestawione pod kątem rozwartym, wąskie, metalowe blaszki z niewielkimi bolcami, stanowiące wsparcie i gwarantujące właściwy rozstaw strun. Podobna blaszka zamontowana jest wzdłuż dolnej krawędzi instrumentu. Struny przechodzą przez znajdujące się w niej rowki, zaginają pod kątem 90 stopni i mocowane są w znajdujących się w bocznej ściance instrumentu bolcach, ułożonych naprzemiennie: wyżej – niżej. Bezpośrednio nad strunami, prostopadle względem nich, znajduje się sześć metalowych prętów zamontowanych pomiędzy dwoma drewnianymi mostkami. Osadzone na sprężynach pręty wprawiane są w ruch przez grającego za pomocą znajdujących się w ich górnej części przycisków. Powoduje to dociśnięcie do struny mocowanych na prętach klawiszy z filcowymi podkładkami. Na jednym z mostków, na przykręconej za pomocą dwóch śrub plakietce z papieru welinowego, znajdują się oznaczenia akordów. Druga plakietka, z zapisem nut w formie literowej i na pięciolinii oraz ciągiem cyfr rzymskich i arabskich, umieszczona jest bezpośrednio na pudle rezonansowym, poniżej mechanizmu klawiszowego. Cytra ozdobiona jest w górnej części kalkomanią.

Cytra klawiszowa (autoharp)

Reichelt, producent instrumentów muzycznych

1920 — 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Sierp - ujęcie z dołu; Wykute z żelaza, szerokie, jednostronne ostrze sierpa, o typowym kształcie półksiężyca, osadzone jest w drewnianej rękojeści. Wewnętrza, wąska krawędź tnąca nieznacznie rozszerza się ku krawędzi zewnętrznej. U podstawy ostrze przechodzi w trzpień o prostokątnym przekroju, który osadzony został w krótkiej, wyciosanej z jednego kawałka drewna rękojeści okrągłej w przekroju. Miejsce mocowania wzmocnione żelazną, pierścieniowatą obsadką. Przy obsadce bordowobrązowe nieregularne plamy.

Sierp

nieznany

1901 — 1945

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Cierlica - ujęcie ze skosu; Cierlica zbudowana z drewnianych elementów łączonych na wpusty, składa się z dwóch głównych części, pracujących podobnie jak nożyce. W dolnej części wycięte są dwie podłużne szpary. Część górna w kształcie miecza, o jednym z końców zaopatrzonym w toczoną rączkę, a drugim ozdobionym schodkowatym wycięciem, jest ruchoma. Konstrukcja cierlicy wsparta jest na dwóch ozdobnie profilowanych nogach osadzonych na wąskich, poprzecznych stopach. Nogi kształtem przypominają odwrócone litery T i połączone są dwoma równoległymi listwami. Ozdobne wycięcia górnej krawędzi biegną na całej długości wyższej listwy i jedynie na około 1/3 długości dolnej. Boki cierlicy dekorowane są ręcznie malowanymi czarną i czerwoną farbą motywami roślinnymi i geometrycznymi, których głównym elementem jest serce.

Cierlica

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ML/H/1945/3 - Pocztówka barwna - Typ z okolic Lublina. Wizerunek kobiety w stroju ludowym (włościanka w stroju krzczonowskim) 
Awers: Wizerunek kobiety ze sznurem korali pod szyją (ujcie w popiersiu twarz lekko bokiem); reprodukcja malowanego portretu (brak informacji o autorze wzoru); pod ilustracją na białym polu drukiem informacje o autorze fotografii i tytuł pocztówki
Rewers: Czarna linatura z miejscem na korespondencje, przy lewej krawędzi informacja o zastrzeżonym przedruku, pośrodku nazwa wydawnictwa drukiem, w p. g. rogu tuszowa pieczęć (odbitka w kolorze fioletowym) Koła Krajoznawczego im. St. Szczepanowskiego Państwowego Gimnazjum Żeńskiego w Krakowie; brak śladu obiegu pocztowego

Pocztówka - Typ z okolic Lublina

Wasilewski, Józef

1916 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Głowa konia - rekwizyt obrzędowy - Ujęcie z prawej strony. Głowa konia – rekwizyt obrzędowy. Wyrób własny, jednostkowy. Głowa wykonana techniką obróbki stolarskiej z dwóch kawałków drewna łączonych na czop. Przedstawiona realistycznie. Pysk długi, otwarty. Jego środek oraz nozdrza pomalowane na czerwono (obecnie jedynie pozostałości farby). Z przodu żuchwy szereg bardzo słabo widocznych namalowanych białą farbą prostych kresek (zęby?).  Czarną farbą namalowane oczy i uzda. Po bokach głowy, za pomocą gwoździ, mocowane wycięte ze skóry uszy. Pomiędzy nimi  oraz poniżej, na karku, przybite za pomocą małych gwoździków cienkie skórzane paski, za pomocą których mocowana jest grzywa z jasnego włosia (końskiego?). Szyja długa, prosta, w jej spodzie znajduje się otwór na kij. Całość pomalowana na biało.

Głowa konia - rekwizyt obrzędowy

nieznany

Muzeum Narodowe w Szczecinie

S/G/263/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca mężczyznę sprzedającego glinane naczynia. Mężczyzna w centrum kompozycji, ujęty w pozie stojącej, z przerzuconym przez ramiona sznurem, do którego przytwierdzone różnej wielkości dzbany. U jego stóp rozstawione naczynia - gliniane dzbany i misy. W tle fragment małomiasteczkowej architektury.

Garncarz

Bance, Charles

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/262/ML - Scena rodzajowa na tle fragmentu miejskiej zabudowy. W centrum mężczyzna dźwigający na plecach kosz. Portretowany w średnim wieku, skierowany profilem w prawo. W lewej ręce trzyma kostur, na którym się wspiera, prawa uniesiona w górę. Na plecach duży wiklinowy kosz z oferowanym na sprzedaż ptactwem.

Chłop sprzedający kury

Bance, Charles

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/260/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca kołodzieja przy pracy na tle drewnianych zabudowań. W prawej, uniesionej ręce trzyma rodzaj szmacianego narzędzia, którym dotyka obręczy leżącego przed nim drewnianego koła. W lewej ręce młotek. U stóp drewniany ceber. Zabudowania w tle przesłonięte kłębami unoszącej się pary.

Kołodziej

Bance, Charles

1818

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/89/ML - Portret mężczyzny w średnim wieku, ujęty do pasa, zwrócony 3/4 w lewo.Twarz podłużna, o grubych rysach i ciemnej karnacji. Włosy ciemne, półdługie, odsłaniające nieznacznie ucho. Oczy wąskie, wyraźnie zaznaczone ciemne brwi. Nos krótki, usta zasłonięte wydatnymi, jasnymi wąsami. Ubrany w grube,ciemne palto z szerokim, futrzanym kołnierzem, między którym przebłyskuje biały pas koszuli.

Portret Wojciecha Szuby z Pulczynowa

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1912

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/87/ML - Portret chłopca w popiersiu, 3/4 w prawo. Twarz okrągła, o miękkich rysach. Ciemna karnacja, duże, niebieskie oczy, mały nos, wydatne karminowe, lekko rozchylone usta. Na głowie kapelusz z wąskim rondem w kolorze ciemnego, wpadającego w czerń granatu. Ubrany w czerwoną sukmanę z szarymi wyłogami zdobionymi biało-czerwonym haftem. Kompozycja malowna miękkimi, rozmytymi plamami kolorów.

Chłopiec w stroju ludowym

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1900 — 1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 55 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd