treść serwisu

Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku) Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0
Perspektywiczny widok zabudowanej uliczki. Przy prawej krawędzi zbliżenie fragmentu elewacji, w głębi rząd domów różnej wysokości. Po lewej budynek nakryty dwuspadowym dachem z dobudowaną przy frontowej elewacji werandą. Za nim fragmenty dalszych zabudowań. Formy uproszczone, budowane za pomocą miękkich, szarych plam. W kolorystyce dominują zlewające się fiolety i kobaltowe blękity. W partiach dachów rozwodniony karmin. Centrum kompozycji rozświetlone, zaznaczone smugami delikatnej, łososiowej barwy. W prześwicie pas nieba w kolorze rozmytego błękitu paryskiego.

Krzemieniec

Mann, Aleksander

1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pejzaż miejski ze sztafażem. Widok na Krakowskie Przedmieście w Lublinie. Perspektywa ptasia. Na pierwszym planie widoczna z ukosa ulica. Na niej liczne postacie przechodniów, duży, czerwony samochód, pojazd zaprzężony w dwa konie (brązowego i białego). Po lewej stronie ulicy trzy drzewa, elewacje kamienic sąsiadujących z ulicą – piętrowe budynki, jeden z nich z różowo-beżowym szyldem sklepowym na parterze („A. KOTRER”). Dalej sylwetka kościoła św. Ducha, obok dawny kościół (obecnie ratusz). W oddali, po prawej stronie, kamienice i stojąca wśród nich Brama Krakowska. Niebo błękitne z obłokami. Drzewa w jesiennych barwach (żółcienie, pomarańcze, czerwienie). Tonacja barwna obrazu  błękitno-szaro-beżowa. Obraz malowany gładko, z widocznym duktem pędzla.

Krakowskie Przedmieście

Kurzątkowski, Juliusz

około 1926–1939

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centralnej części obrazu dolina z zabudowaniami - beżowe domki z różowymi dachami w formie sześcianów, w środku wysokie drzewo. Z lewej strony fragment drogi biegnącej w górę, na niej osiołek z jeźdźcem, za nim druga postać. Przy drodze drzewo z dużą, owalną koroną, sięgającą prawie do krawędzi płótna. Nad nim łańcuch górski opadający łagodnie. W tle góry w kolorze beżowym.

Pejzaż górski

Kramsztyk, Roman

1918–1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pejzaż zimowy ukazujący fragment lasu z potokiem. Biało-niebieska kompozycja podzielona na trzy poziome pasy. Na dolnym, pierwszym planie ośnieżony brzeg z rosnącymi na skraju sosnami przysypanymi śniegiem. Na ciemnobłękitnej tafli wody potoku małe kawałki i większe bryły lodu. W głębi śnieżna polana i gęsty las sosnowy.

Zimowa bajka

Filipkiewicz, Stefan (1879-1944) (malarz)

lata 20. XX wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

Zimowy pejzaż wiejski z fragmentem łąki i niewielką rzeczką. Po prawej stronie nierówny wysoki brzeg porośnięty zielono-brązową trawą, ze sterczącymi tu i ówdzie drążkami, kijami i pojedynczymi kupkami śniegu. Po przeciwnej stronie łąka pokryta śniegiem z suchymi chwastami, gałązkami krzewów. Na drugim planie drobne, gęsto rosnące na brzegach drzewka i krzewy. W dali chałupy z ośnieżonymi dachami i duża połać szarego nieba z beżowymi obłokami. Chłodna kolorystyka obrazu ograniczona do szarości, czerni, brązu i zieleni.

Pejzaż zimowy

Kochanowski, Roman (1857-1945) (malarz)

około 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pejzaż zimowy. Kościół otoczony bezlistnymi drzewami. Widoczne są jedynie pnie i dół korony. Budowla ukazana od strony prezbiterium. Stromy dach z wieżyczką na sygnaturkę przykryty śniegiem. Widoczna wieża dzwonnicy. Przed kościołem dwie ławki przykryte śniegiem. W tle, z prawej strony, za drzewami zabudowania, których dachy także pokryte są śniegiem.

Stary kościółek w Zakopanem

Kamocki, Stanisław (1875-1944) (malarz)

1. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1053/ML - Na pierwszym planie piaszczysta droga, obsadzona zielonymi wierzbami, które rzucają na nią szafirowo-szary cień. Na tle szafirowego nieba z obłokami - w głębi widoczny niewielki kościółek z czerwonym dachem. Po obu stronach drogi zielone pola.

Pejzaż

Pruszkowski, Tadeusz

1920

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/702/ML - Widok na jesienny ogród. Pejzaż zakomponowany pasowo, od lewego dolnego rogu - pierwszy pas wyznacza murek, na którym siedzą tytułowe wrony. Druga strefa to rabaty z kwiatami, dalej pas niewysokich ozdobnych drzew, za nimi park z liściastymi drzewami. Kolorystyka zmieszana, z przewagą żółcieni (kwiaty, liście), kontrastowanych z plamami zgaszonej czerwieni i pasami zieleni.

Wrony

Rerutkiewicz, Franciszek

1918 — 1920

Muzeum Narodowe w Lublinie

Dworek przesłonięty drzewami. Na pierwszym planie sad z trzema drzewami o bujnych, rozłożystych koronach. W centrum dwa splecione pniami drzewa, jedno o jasnozielonej, drugie o ciemnozielonej koronie. Pod drzewem, z prawej strony indyk. Sad odgrodzony od dworku drewnianym, brązowym płotem. Dworek na białej podmurówce przekryty dachem naczółkowym z trzema kominami. Widoczne dwa okna z białymi okiennicami. Niebo pokryte szaro-białymi kłębiastymi chmurami.

Dwór w Bohdanowie

Ruszczyc, Ferdynand

1901

Muzeum Narodowe w Lublinie

Letni pejzaż. Na pierwszym planie płaskie pole, z niewielkimi plamami zielonej murawy z czterema kępkami drobnych, delikatnych ostów. Na drugim planie wysoka, pozioma bruzda ziemi, porośnięta roślinami z żółtymi kwiatami (słonecznikami?). Z prawej strony grupa drzew wyrastających z jednego miejsca, z rozłożystymi koronami. W głębi stóg siana oraz białe chaty kryte strzechą. Nad horyzontem szaro-niebieskie niebo.

Pejzaż

Stanisławski, Jan

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie po prawej staw, po lewej wał porośnięty trawą, o kamienistym brzegu. W oddali na brzegu cztery chatki o bielonych ścianach. Na horyzoncie niebieski łańcuch gór na tle nieba z ciemno – fioletowymi chmurami, poniżej przełęcz porośnięta na bokach lasami, z pasami zieleni i brązowej ziemi.

Brzeg Dunajca w Sromowcach

Szygell, Stanisław

1916 — 1941

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centralnej części obrazu wiatrak z długimi skrzydłami. Po jego prawej stronie dom z gankiem oraz płot. Na pierwszym planie rozległa łąka. Na horyzoncie szpaler wysokich, smukłych drzew. Przy prawej krawędzi płótna jedno wyższe, rozłożyste drzewo. Na niebie skłębione chmury. W tonacji barwnej dominują brązy i zielenie, w partii nieba błękit i biel. Nieregularne, drobne pociągnięcia pędzla, wywołujące efekt fakturowy.

Pejzaż z wiatrakiem

Czyżewski, Tytus

1931 — 1941

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/52/ML - Pejzaż. Nad oświetloną refleksami zachodzącego słońca wodą, w lewej części kompozycji trzy lecące kaczki. Pozioma tafla wody zrównoważona wystającymi, wiotkimi kępami trzcin. Na niebie wąskie, wydłużone smugi chmur.

Krajobraz z kaczkami

Masłowski, Stanisław

1920

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/5057/ML - Pejzaż leśny. Na pierwszym planie fragment porośniętego wrzosami wzniesienia utrzymanego w tonacji fioletu i różu, rozjaśnionych białymi plamami. W głębi sosny o rozłożystych koronach, między drzewami zarośla w odcieniach zieleni, przełamane brązem. Pnie sosen z zaznaczonym rysunkiem kory, korony zielone, rozświetlone plamami żółcieni i ceglastego oranżu. Niebo malowane szerokimi plamami błękitu z wyrażnymi sylwetami chmur o szarobeżowym zabarwieniu.
syg.p.d.: Ludomir Benedyktowicz Kraków 1910 (0 przerobione z 5?)

Krajobraz leśny

Benedyktowicz, Ludomir

1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/4368/ML - Pejzaż. Wycinek lasu widziany z perspektywy polany. Przedstawienie tworzą swobodne, 
nakładające się płaszczyzny kolorów, które wydobywają korony drzew. Po prawej rozłożysty świerk o ciemnozielonych gałęziach i szarobrązowym pniu. Wierzchołek ucięty przy górnej krawędzi. W dolnej partii pień przesłoniety zielonymi plamami krzewów. Przy lewej krawędzi fragment korony wysmukłego drzewa. Między nim a świerkiem przestrzeń pokryta oranżowo - ceglastymi plamami.  W dolnej partii pas polany w odcieniach zieleni, z akcentami błękitu, ceglastego oranżu i szarości.

Las

Fałat, Julian

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1318/ML - Na pierwszy planie po prawej stronie fragment rozlewiska wodnego (stawu), po lewej polna droga biegnąca w głąb obrazu ku prawej stronie. Po obu stronach drogi wysokie, rzadko rozmieszczone drzewa. W głębi po prawej stronie pas drzew po obu stronach drogi. W tle pojedyncze drzewa i widoczne za nimi odległe wysokie wzgórza porośnięte zielenią. Niebo błękitno-szafirowe. Obraz utrzymany w brązach i beżach, z akcentami szarości, czerni, błękitu.

Pejzaż

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1901 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1282/ML - Pejzaż z wodą i drzewami. Na pierwszym planie staw bądź jezioro. W wodzie odbijające się zielone korony drzew. Dalej, po lewej zielono-żółta murawa oraz gęsto zasadzone, zielone drzewa. Niebo pochmurne, z małym prześwitem niebieskiego. Tonacja zielona, ziemista, ponura.

Pejzaż

Tański, Czesław

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1157/ML - Widok Kamionki nad Bugiem (Ukraina, obwód lwowski). Pejzaż nadrzeczny z fragmentem pól i skarpą na pierwszym planie. Z lewej strony topola i rozłożyste drzewo za nią. Rozlewisko rzeki poprzecinane pasami trawy. W tle, wśród drzew, zabudowania wiejskie z trójkopułową, bieloną cerkwią. Jasne niebo pokryte białymi chmurami z domieszką bladego różu. Na obrazie przewaga zieleni w różnych odcieniach oraz bladych błękitów nieba i rzeki.

Pejzaż (widok Kamionki nad Bugiem)

Dębicki, Stanisław

1908

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/907/ML - W centrum ukośnie biegnąca piaszczysta droga z pasem zieleni pośrodku. Częściowo przesłania ją zielony krzew. Po jej obu stronach wrzosy. Na drugim planie gęsty, zielony las. Niebo z jasnymi chmurami.

Pejzaż z wrzosami

Mehoffer, Józef

1915 — 1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/897/ML - Widok z prezbiterium na prawą część nawy głównej kościoła. Sklepienie krzyżowo-żebrowe na filarach, w dolnej części na cokołach figury świętych, w łukach pod oknami malowidła. Nad wejściem do przedsionka - organy. Na pierwszym planie, z lewej strony baldachim, nad nim tron biskupi, nieco w głębi stalle, w głębi za balustradą ławki dla wiernych. W ławkach modlący się wierni. Na środku - sztafaż figuralny w postaci dwóch zakonników i ludzi w świeckich strojach. Obraz w brązowo-beżowej kolorystyce.

Wnętrze Kościoła Dominikanów w Krakowie

Zaleski, Marcin

1850 — 1875

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok pałacu de Tuilerie w Paryżu. Z lewej elewacja boczna (zakończenie pn. skrzydła Luwru ?) pałacu, po prawej, nieco w głębi perspektywa otoczonej wysokimi kamienicami ulicy Rue des Pyramides, zapełnionej sylwetkami przechodniów, dorożek itp. Elewacja pałacu o urywających się z lewej strony konturach, podzielona gzymsami na dwie kondygnacje z rzędami ozdobnie obramowanych okien. Dach trapezowaty z zamknietym eliptycznie naczółkiem z półleżącymi, antytetycznie ułożonymi figurami. Przed budynkiem, na wysokim postrumencie waza z kwiatami, w tle gładkie niebo. Przedstawienie szkicowe, operujące cienkimi, urywanymi liniami konturów, z zaznaczonym regularnym kreskowaniem światłocieniem.

Paryż. Pałac de Tuilerie

Pankiewicz, Józef

1906

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok katerdy Notre Dame w Paryżu. Na pierwszym planie widok wysokiego nabrzeża rzeki, wzdłuż którego zacumowane trzy barki. Powyżej, na drugim planie monumentalna bryła katedry. Horyzontalny układ kompozycji równoważą piony masztu usytuowanej centralnie łodzi i iglicy kościoła. Poszczególne elementy kompozycji budowane przy pomocy długich, poziomych kreskowań.

Katedra Notre Dame w Paryżu

Łopieńscy, Bracia

1903

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rozległy pejzaż z bryłą kościoła w centrum. W głębi, na linii horyzontu małe sylwetki trzech budynków. Przy lewej krawędzi chata nakryta wysokim, spadzistym dachem. Na osi kościół na planie krzyża, z kopułą, po prawej wiatrak oraz rachityczne drzewko.  Przed chatą pasąca się krowa. Górną część kompozycji stanowi gładki pas nieba. Malowane swobodnymi plamami kolorów. Płaszczyznę podłoża na pierwszym planie tworzą smugi w odcieniach brązu i rozmytej szmaragdowej zieleni. Ściany kościoła blado - żółte, szary dach z czerwonym akcentem hełmu latarni. Drzewa wokół w odcieniach ciepłej, przeżółconej zieleni.  Niebo nad horyzontem zabarwione delikatnie przełamanym szarością brązem. W dolnej partii przedstawienia ślady 
ołówkowego szkicu.

Pejzaż z kościołem i wiatrakiem

Gerson, Wojciech

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

Rozległy pejzaż z pasami pól na pierwszym planie. Linię horyzontu wyznacza pas drzew  i zarośli z ukrytymi wśród nich domami i zabudowaniami gospodarczymi. Górną partię kompozycji stanowi malowniczo zachmurzone niebo. Przedstawienie operuje  drobnymi plamami kolorów. Brązy i ciepłe zielenie w partii pól. Ciemny pas drzew w tonacji brązów i zieleni, z zaznaczonym granatem i fioletem cieniami. Chmury wydobyte błękitem i szarością.

Starogród

Gerson, Wojciech

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1686/ML - Pejzaż. Na pierwszym planie łagodnie wypiętrzone, opadające ku prawej stronie kompozycji wzgórze z usytuowaną przy krawędzi willą w stylu zakopiańskim. Budynek na wysokiej podmurówce, z facjatkami w kondygnacji strychowej. Ściany domu w ocieniu oranżu, dach kryty szarym gontem. Otoczona sztachetowym płotem. W oddali, na zboczu niewielka chata. Na linii horyzontu spowite mgłą góry i niebo utrzymane w tonacji szarości.

Pejzaż z willą

Wyczółkowski, Leon

1905

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 69 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd