treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: pejzaże miejskie

Obiekty

45
Fotografia kolorowa, w kadrze poziomym, przedstawia widok zespołu katedralno zamkowego od strony Wisły. Na pierwszym planie kilka pochylonych w różne strony wierzb z ulistwionymi koronami. Obok leżą ścięte, niektóre częściowo okorowane pnie. Nieco dalej na wprost cztery osoby pracujące przy białych płótnach. Głównym elementem jest ukazana na całej szerokości bryła kompleksu katedralno zamkowego z wysuniętym na pierwszy plan charakterystycznym, długim, wspartym na podporach gankiem, prowadzącym do wieży sanitarnej. Uzupełnieniem widoku jest zabudowa miejska. W górnej części tłem jest jasne niebo z białymi obłokami, a na nim w prawym górnym narożniku, tuż przy dachu wieży, stado lecących ptaków.

Ordensburg Marienwerder, Wpr. | Zamek zakonny Kwidzyn, Pr. Zach.

Grafika

Bendrat, Arthur

1906

Muzeum Zamkowe w Malborku

Widok na port i Wzgórze Zamkowe - ujęcie z przodu; Opracowany w manierze impresjonistycznej widok portu z panoramą miejską w tle, ukazujący typowy motyw, oglądany prawdopodobnie ze wschodniego brzegu Odry w rejonie Grabowa. Na I planie po prawej stronie drewniana dalba, za nią dziobowy fragment statku (frachtowiec) w trakcie prac remontowych. Na charakterystycznej, podwyższonej części burty duża, czytelna nazwa statku

Widok na port i Wzgórze Zamkowe

Dekkert Eugen

około 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

S/Mal/897/ML - Widok z prezbiterium na prawą część nawy głównej kościoła. Sklepienie krzyżowo-żebrowe na filarach, w dolnej części na cokołach figury świętych, w łukach pod oknami malowidła. Nad wejściem do przedsionka - organy. Na pierwszym planie, z lewej strony baldachim, nad nim tron biskupi, nieco w głębi stalle, w głębi za balustradą ławki dla wiernych. W ławkach modlący się wierni. Na środku - sztafaż figuralny w postaci dwóch zakonników i ludzi w świeckich strojach. Obraz w brązowo-beżowej kolorystyce.

Wnętrze Kościoła Dominikanów w Krakowie

Zaleski, Marcin

1850 — 1875

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/239/ML - Widok na Bramę Krakowską w Lublinie od strony Krakowskiego Przedmieścia. Z lewej strony fragment gmachu kościoła św. Ducha oraz ruiny kościoła Franciszkanów, z prawej fragmenty kamienic przy Krakowskim Przedmieściu. Widok uzupełnia sztafaż drobnych rozmiarów - grupka ludzi, bryczka z koniem.

Widok Krakowskiego Przedmieścia w Lublinie

Zaleski, Marcin

1820 — 1877

Muzeum Narodowe w Lublinie

Ujęty fragmentarycznie widok miasteczka z farą i górą Trzech Krzyży w tle. Na pierwszym planie trapezoidalna płaszczyzna dachu, za nią fragment rynku ze studnią i małą sylwetą mężczyzny prowadzącego konia. Przy bocznych krawędziach fragmenty drewnianych domów. Nad nimi góruje centralnie usytuowana bryła fary. Za farą, po lewej łagodny stok wzgórza z trzema krzyżami na szczycie. W tle ciemny pas zasnutego chmurami nieba.

Widok z Kazimierza

Skoczylas, Władysław

1925 — 1935

Muzeum Narodowe w Lublinie

Portret chłopca ujęty w popiersiu. Ramiona delikatnie skręcone, twarz en face. Jasne, proste włosy opadają na ramiona. Grzywka zasłania czoło. Twarz owalna. Duże, niebieskie oczy. Jasne brwi. Okrągły nos, niewielkie usta. Chłopiec ubrany jest w popielatą bluzkę z czarną stójką ujmującą plisy bluzki. Rękawy zakończone bufkami. Tło neutralne, ciemnoczerwone.

Portret Henryka Jasieńskiego

Pankiewicz, Józef

1895

Muzeum Narodowe w Lublinie

obraz - Ujęcie z przodu; Scena w izbie wiejskiego domu. Widoczne cztery postacie - po lewej siedząca kobieta, w środku mężczyzna stojący i trzymający na rękach małe dziecko, a na prawo od niego idąca dziewczynka. Nieco w tle, po prawej stronie starzec siedzący na ławie przy piecu.

Chłopska rodzina w izbie

scena rodzajowa

Most Carl August Ludwig

1845

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie z przodu. Widok na akwen portu w Hamburgu z pomostu otoczonego palami cumowniczymi w pochmurny dzień.

Hamburg: Landungsbrücke | Hamburg: Pomost portowy

marina

Nolde, Emil

1910 — 1914

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret Johanna Gebharda Rabenera - ujęcie z przodu; Owalny obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku, w ujęciu en trois quarts, w wystudiowanej, choć pozornie swobodnej pozie. Prawą rękę grzbietem dłoni wspiera na biodrze, lewą podtrzymuje połę malowniczo udrapowanego płaszcza w kolorze ciemnego ugru w delikatne złociste wzory, z szaro-niebieskim podbiciem. Dopełnienie stroju stanowi zawiązana pod szyją chusta z modnej w 2. połowie XVII w. weneckiej koronki igłowej w wypukłe floralne wzory typu Point de Venise. Drapowany płaszcz, kosztowne koronki, a także długa, ciemna peruka allonge są oznaką dostojeństwa i godności. Miękki modelunek idealizuje rysy niemłodej już twarzy, łagodząc zmarszczki na czole i wokół ust. W przedstawieniu twarzy zwraca uwagę podjęta przez artystę próba psychologicznej charakterystyki portretowanego. Mężczyzna kieruje w stronę widza uważne, lekko zdystansowane spojrzenie. Mężczyzna ukazany został na ciemnym tle, z połyskującą po lewej stronie podwieszoną kotarą w oliwkowym kolorze i zarysem monumentalnej kolumny przy prawej krawędzi pola obrazowego.

Scena w porcie

weduta portowa ze sztafarzem

nieznany malarz flamandzki

1680 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Widok szpitala i Bramy Świętoduskiej w Lublinie. Po prawej perspektywicznie ukazana elewacja szpitala z renesansową attyką, w głębi przylegająca do murów szpitala brama z szerokim, półkolistym przejazdem w przyziemiu. Rysunek prowadzony miękką kreską.
Na odwrocie szkic Rynku w Kazimierzu Dolnym

Ruiny szpitala i Bramy Świętoduskiej w Lublinie

Gerson, Wojciech

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie widok rzeki. Po lewej stronie, za rzeką zabudowania oraz drzewo o rozłożystej koronie. W głębi wzgórze z zamkiem. Między rzeką a zamkiem szeroki pas zieleni. W tle biało-szare niebo. Oraz w ciemnej tonacji.

Widok na Wawel

Stanisławski, Jan

1900 — 1907

Muzeum Narodowe w Lublinie

obraz - Ujęcie z przodu; Fragment nabrzeża portowego z przycumowanym statkiem żaglowo-parowym. Obok niewielki parowiec, z lewej dziób dwumasztowca. Z prawej strony dźwig, za którym widać zwartą zabudowę budynków ulicy wychodzącej na nabrzeże.

Port w Stralsundzie

Biel Antonie

między 1850 — 1880

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu. Pejzaż idustrialny z linią horyzontu w ośmiu dziewiątych wysokości obrazu. Na pierwszym planie zaorane pole. Powyżej linii horyzontu zabudowania magazynowe w formie niskich prostopadłościennych budynków.

O. T. | bez tytułu

Roman Lipski

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

weduta - Zimowy miejski pejzaż ujęty z podwyższonego punktu widzenia. Na pierwszym planie plac pokryty szaro-białym śniegiem, przez który chłopiec ciągnie drewniane sanki. Sylwetka chłopca mała, nakreślona kilkoma pociągnięciami pędzla. Plan przecięty jest ukośnie linią ciemnej, odśnieżonej uliczki, po obu jej stronach rosną niewysokie drzewa z bezlistnymi koronami. Wzdłuż drogi stoją trzy wysokie uliczne latarnie. Ulicą jedzie zielone auto, wzdłuż jezdni idą ludzie – 3 sylwetki ujęte w całej postaci, pośrodku postać kobiety z dziecięcym wózkiem. Około ¼ wysokości obrazu ponad drzewami i ulicą widać szaro-żółto-zielonkawy płot za którym widoczna jest kępa bezlistnych drzew i gęsta zabudowa miasta. Widać mury kamienic i ich ośnieżone dachy. Za kępą drzew widać dwa wysokie budynki. Ponad dachami szeroki pas zamglonego, szarego, pochmurnego nieba. Kompozycja malowana swobodnie, z widocznymi pociągnięciami pędzla, miejscami fakturowo. Dominuje biel i jej odcienie przełamane czernią, szarością, odcieniami żółci, czerwieni.

Miejska uliczka

Pejzaż miejski zimą, weduta

Seidenbeutel, Efraim

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Widok na duży drewniany budynek (synagogę w Kórniku) w wiosennym pejzażu. Budynek z wysokim, mansardowym dachem i kolumnowym portykiem. Budynek piętrowy, w dachu trzy lukarny. W fasadzie trzy okna (jedno częściowo zakryte przez portyk), w bocznej elewacji (z prawej strony) potrójny rząd okien na dole i na górze. Tuż przy krawędzi budynku niewielkie, boczne wejście, po schodkach. Wysunięty do przodu portyk, zwieńczony trójkątnym frontonem, z dwoma kolumnami po każdej stronie, osłania główne wejście do budynku.
W głębi, po obu  stronach budynku znajdują się niskie domy o spadzistych dachach, z kominami, krytych czerwoną dachówką. Są otoczone drewnianymi płotami. Przy domach rosną drzewa (z obu stron drewnianego budynku) z niewielkimi koronami w kolorze jasnej zieleni. Na pierwszym planie pas ciemnej zieleni, trawy i niskich krzewów. Niebo jasnoniebieskie, z białymi chmurami. Obrysy budynków, kominy, drzewa nakreślone cienko czarną farbą.
Obraz w ramie.

Synagoga w Kórniku

pejzaż z budynkiem

Radowicz-Pohl, Teresa

XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie Chrystus na krzyżu w formie litery T, odziany w białe perizonium rozwiane przy lewym biodrze. Głowę i spojrzenie kieruje ku górze. Na głowie korona cierniowa w świetlistym nimbie. Nad głową przygwożdżona kartka z napisami w trzech językach. Po bokach, sięgając do wysokości bioder Chrystusa, przedstawione postacie: po lewej postać mężczyzny w czarnym płaszczu i odznaczającym się białym żabotem u szyi; po prawej sześć postaci kobiecych, dwie dorosłe i czwórka dzieci. Jedna z kobiet w białym czepcu z czarnymi kokardkami, trzyma w rękach kwiat oraz owoc cytryny. Na dalszym planie po lewej stronie stok wzgórza, dalej na horyzoncie przedstawiono sztafaż miejski za murem. Niebo zachmurzone, rozświetlone nad postacią Chrystusa pojedynczą smugą światła.

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania

nieznany

około 1650 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Bez tytułu (Congress) - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym w jaskrawej kolorystyce zdominowanej czerwienią i żółcią. W dolnej części obrazu trzy trzypiętrowe bloki mieszkalne, przed nimi droga dojazdowa i latarnie miejskie. Kolorystyka wszystkich tych elementów zdominowana intensywnym odcieniem żółci. Wzdłuż drogi plamy czerwieni markujące miejskie nasadzenia. Górną część kompozycji zdominowaną odcieniami czerwieni wypełnia lustrzane odbicie pisanego majuskułą słowa CONGRESS.

Bez tytułu (Congress)

Lipski, Roman

2010

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja wykonana na papierze kremowym.

Kazimierz Dolny

Trachter, Symcha Binem

1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pejzaż miejski ze sztafażem. Widok na Krakowskie Przedmieście w Lublinie. Perspektywa ptasia. Na pierwszym planie widoczna z ukosa ulica. Na niej liczne postacie przechodniów, duży, czerwony samochód, pojazd zaprzężony w dwa konie (brązowego i białego). Po lewej stronie ulicy trzy drzewa, elewacje kamienic sąsiadujących z ulicą – piętrowe budynki, jeden z nich z różowo-beżowym szyldem sklepowym na parterze („A. KOTRER”). Dalej sylwetka kościoła św. Ducha, obok dawny kościół (obecnie ratusz). W oddali, po prawej stronie, kamienice i stojąca wśród nich Brama Krakowska. Niebo błękitne z obłokami. Drzewa w jesiennych barwach (żółcienie, pomarańcze, czerwienie). Tonacja barwna obrazu  błękitno-szaro-beżowa. Obraz malowany gładko, z widocznym duktem pędzla.

Krakowskie Przedmieście

Kurzątkowski, Juliusz

około 1926–1939

Muzeum Narodowe w Lublinie

Akwaforta - Nabrzeże w Szczecinie - ujęcie z przodu; Widok na nabrzeże portu szczecińskiego z mostem Hanzy (Długim) w tle. Na Odrze liczne statki żaglowe i motorowe z okazałą jednostką parową w centrum. Na nabrzeżu marynarze. Nieboskłon zaokrąglony w górnych rogach. Podpisana odręcznie pod ilustracją po lewej: Stettin Bollwerk, po prawej podpis autora: Pallmann. Interesująca kreska świadcząca o dobrym wyczuciu ekspresji.

Stettin Bollwerk | Nabrzeże w Szczecinie

Pallmann, Kurt

1920 — 1935

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pejzaż miejski ze sztafażem - ujęcie z przodu; Obraz Port zimą przedstawia widok nabrzeża portu rybackiego na pokrytej krą rzece z umieszczoną na pierwszym planie niewielką barką i przycumowaną obok łódką. W tle pośród zwartej miejskiej zabudowy dwie wieże. Są to prawdopodobnie okrągła Baszta Prochowa oraz wieloboczna Baszta Mennicza w Goleniowie nad Iną.

Port zimą

pejzaż miejski ze sztafażem

Hartig, Hans

między 1930 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 45 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd