treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Pasja Chociwelska - figura łotra

Pasja Chociwelska - figura łotra

mistrz Pasji Chociwelskiej

około 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pasja Chociwelska - figura Chrystusa Ukrzyżowanego - Ujęcie z przodu; Ponadnaturalnych rozmiarów figura Chrystusa Ukrzyżowanego. Ciało Chrystusa okryte krótkim perizonium oddane naturalistycznie. Uwagę zwraca dobrze zbudowana klatka piersiowa i wyraźnie zaznaczona muskulatura. Ręce uniesione szeroko, dłonie o przykurczonych palcach zwrócone wierzchem. Głowa pochylona nad prawe ramię nosi szeroką koronę cierniową, z otworami po kolcach. Silna sylwetka kontrastuje z wymizerowaną w grymasie bólu twarzą o zapadniętych policzkach, widoczną spod falujących długich włosów. Chrystus ukazany jest jako żywy. Jego zmęczone duże oczy patrzą poniżej. Prawy bok nosi ślady przebicia. W dłoniach i w skrzyżowanych stopach otwory na gwoździe. Korpus figury wykonany w jednym kawałku drewna. Ręce mocowane na trzpień w otwory w barkach. Liczne uzupełnienia drewna m.in. na wysokości klatki piersiowej, w partii ramion, twarzy; ubytki palców stóp.

Pasja Chociwelska - figura Chrystusa Ukrzyżowanego

mistrz Pasji Chociwelskiej

około 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kielich komunijny - ujęcie z boku; Kielich o sześciolistnej stopie przechodzącej w sześcioboczny trzon z kulistym, lekko spłaszczonym nodusem zdobionym sześcioma romboidalnymi guzami, z rytowaną dekoracją z majuskułowych liter „IHS”. Czara wysoka, smukła, lekko rozwarta, gładka. Stopa z szeroką krezą i niskim cokolikiem z dekoracją w romby. Na jednym z pól stopy umieszczona plastyczna Grupa Ukrzyżowania.

Kielich komunijny

Nieznany złotnik pomorski

1598

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Matka Boska Bolesna - Ujęcie z przodu z oświetleniem twarzy; Pełnoplastyczna, stojąca na wysokiej podstawie figura Marii w powłóczystej szacie i obszernej chuście - maforium. Smukła sylwetka ułożona w kontrapoście; wygięta w kształcie odwróconej wysłużonej litery „C”. Głowa osadzona na dość wysokiej szyi wyraźnie zwrócona w przeciwnym kierunku niż kontrapost, co równoważy kompozycję. Maforion układa się dekoracyjnie falującą linią, tworząc zarys muszli wokół smutnego oblicza o nieco nabrzmiałych policzkach i wysokim czole. Maria ubrana jest w suknię przewiązaną paskiem, opadającym wzdłuż osi figury i płaszcz. Powierzchnia szat ukształtowana światłocieniowo przez głębokie wybranie drewna. Lejkowate fałdy poniżej zgiętych rąk opadają tworząc efektownie wijącą się zygzakowato linię rąbków szat.

Matka Boska Bolesna

warsztat zachodniopomorski

około 1400 — 1425

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka czarną farbą drukarską na pionowym prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – z lewej strony brak śladu odcisku płyty. Papier silnie zniszczony, pognieciony, poprzedzierany, przedarcie pośrodku od prawej strony podklejone na verso szarym papierem, prawy dolny róg silnie oddarty. 
Przedstawienie figuralne z grupą postaci towarzyszącą podnoszeniu krzyża z przybitym Chrystusem. Na pierwszym planie cztery kobiety z kilkorgiem małych dzieci leżąc i siedząc na ziemi, każda w innej pozie, przyglądają się scenie i lamentują. Towarzyszy im szczekający pies. Za nimi stoi Matka Boska, której towarzyszy św. Jan Ewangelista trzymając ją za ręce i pocieszając. Matka Boska stoi tyłem do sceny, ale odwraca głowę w stronę syna. Po lewej stronie widoczni słudzy dokonujący egzekucji. W tle ciemny stok wzniesienia otaczającego miejsce kaźni. Pod przedstawieniem, po lewej napis AMICITIAE QVOD SVPERSTITI / DESTINARAT DEFVNCTO L. M. D. D. Q., po prawej formuła przywileju w dwu wersach: Cum priuilegiis Regis. Christianissimi / Principum Belgarum et Ordinum Batauiae.

De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 5 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd