treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Alegoria Prawa i Łaski - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie ukazany został nagi, osłonięty jedynie skąpą draperią mężczyzna, siedzący na tumbie pod drzewem ulistnionym po prawej stronie i uschniętym po lewej, składajacy dłonie w geście modlitwy. Obok niego stoją dwaj prorocy: po lewej Izajasz w długiej błękitnej tunice i narzuconym na nią białym płaszczu, po prawej Jan Chrzciciel odziany w skórę i czerwony płaszczu, z księgą w ręce. Za Izajaszem na tle pejzażu przedstawiono sceny ze Starego Testamentu: Mojżesza z tablicami przykazań, Adama i Ewę, historię węża miedzianego, a także sarkofag ze szkieletem, a za Janem Chrzcicielem sceny związane z historią Odkupienia: Marię w momencie wcielenia, ku której spływa z niebios Dzieciątko z krzyżem, Jezusa Ukrzyżowanego, Baranka Paschalnego oraz Zmartwychwstającego Chrystusa depczącego Śmierć i Szatana.

Alegoria Prawa i Łaski

nieznany malarz pomorski

około 1567 — 1600

Muzeum Narodowe w Szczecinie

S/Mal/431/ML - Pole główne wypełnia półpostaciowe przedstawienie Matki Bożej w typie Hodegetrii. Maryja trzyma Dzieciątko na lewym ramieniu, prawą dłonią wskazuje na syna. Spogląda na wprost, z twarzą lekko zwróconą w stronę Jezusa; twarz ma pociągłą, poważną, lekko zaróżowioną. Ubrana jest w niebieską suknię ze złotymi lamówkami i czerwony maforion, również wykończony na złoto, zdobiony gwiazdkami, na czole oznaczony krzyżem równoramiennym. Jezus ma twarz przechyloną w stronę Maryi, wzrok skierowany na wprost, prawą dłoń wyciąga w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma zamkniętą księgę. Ubrany jest w białą szatę spodnią z czerwonymi lamówkami i czerwony himation. Ponad głową Maryi, po bokach w medalionach przedstawieni są archaniołowie: po lewej Michał i po prawej Gabriel. Po bokach i poniżej w klejmach ukazani są prorocy, ze względu na zły stan zachowania ikony (m. in. ścięte naroża) nie wszyscy są rozpoznawalni.
Po lewej:
Jonasz (?) (ryba), Dawid (harfa), Mojżesz (krzew), (?)
Po prawej:
Melchizedek (kadzielnica), Salomon (świątynia), Izajasz(?) (węgle?), Daniel (?) (czapka)
Na dole:
(?), (?) (kwitnąca różdżka), Gedeon (runo), Habakuk (?) (góra), (?) (miecz) (?) (łańcuch), Aaron (kwitnące kwiaty), (?) (księga)
Tło zdobione tłoczonym ornamentem roślinnym, wokół głów Chrystusa i Maryi także tłoczone nimby.

Hodegetria

nieznany

1730 — 1770

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

Prorok Eliasz

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Bogurodzica Radość Strapionych

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Zstąpienie do Otchłani

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

antaba w kształcie głowy lwa - ujęcie z przodu; Antabę o centralizującej kompozycji tworzy niemal pełnoplastyczna głowa lwa i ażurowe obramienie z winnej latorośli układającej się w płaszczyźnie tła w osiem medalionów. Gładki pysk o dużych migdałowatych oczach i szeroko otwartej paszczy wypełnionej zębami otaczają dekoracyjne kosmki grzywy o grawerowanej powierzchni. Medaliony wypełniają przedstawienia figuralne. W dolnym znajduje się przedstawienia Ukrzyżowania, w górnym Chrystusa siedzącego na szerokim tronie. Boczne wypełniają prorocy ukazani w półpostaci, którzy trzymają długie szarfy układające się wewnątrz krawędzi medalionów. Przedstawienia usytuowane po przekątnej ukazują symbole ewangelistów: anioła w półpostaci oraz orła, lwa i byka.

Antaba w kształcie głowy lwa

Apengeter, Jan

około 1340 — 1344

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 6 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd