treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo, materiał

Kategoria 1

Autor, wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania, znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja, status

Kategoria 1

Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Kompozycja figuralna - Trzej mężczyźni ujęci na wprost, siedzący za stołem (?). Widoczni w półpostaci. Mężczyzna z lewej strony, ujęty z prawego boku, prawą rękę opiera na policzku. Mężczyzna siedzący pośrodku wyciągnął ręce przed siebie, prawą dłonią trzyma nadgarstek lewej dłoni. Mężczyzna z prawej ujęty frontalnie, prawą rękę wyciągnął przed siebie, lewą opiera na policzku. Na twarzach smutek i rozpacz.

Robotnicy

Kompozycja figuralna

Stern, Jonasz

XXI wiek, XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

grafika: portret - Ujęcie z przodu. Przedstawienie dwojga siedzących starych osób, pogrążonych w smutku mężczyzny i kobiety, na arkuszu w układzie poziomym.

Eltern | Rodzice (Portret starej kobiety i mężczyzny)

portret

Kollwitz, Käthe

1919

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena rodzajowa - Scena na ulicy przedstawia odbieranie dzieci matkom przez żołnierza z karabinem. Z lewej strony dwie kobiety (stojące) i jedna klęcząca kobieta tulą do siebie swoje dzieci. Obok nich klęczy kobieta z rękami uniesionymi do góry. Przed nią stoi mężczyzna w niemieckim mundurze, w opuszczonych rękach trzyma karabin. U jego stóp leży kobieta obejmująca rękami nogi żołnierza. Z prawej, w głębi stoi grupka trojga dzieci tulących się do siebie. W tle drewniany płot.

Akcja na dzieci

scena rodzajowa

Stern, Jonasz

XX wiek, XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

scena rodzajowa - Ulica w mieście. Środkiem brukowanej ulicy w kierunku bramy-wiaduktu mężczyzna ciągnie drabiniasty wóz pełen dziećmi – siedzących, stojących. Za wozem idzie żołnierz w szynelu. Obok, na pierwszym planie z prawej stoi żołnierz w szynelu, na głowie ma hełm, w lewym ręku trzyma karabin. W tle drewniany płot, nasyp kolejowy, wiadukt. Nad wiaduktem napis: „Julag der SS”. Przed wiaduktem, z lewej stoi budka wartownicza. 

Wywózka dzieci

scena rodzajowa

Stern, Jonasz

XX wiek, XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

scena rodzajowa - Ulica w mieście. Środkiem brukowanej ulicy w kierunku bramy-wiaduktu ciągnione są dwa drabiniaste wozy wypełnione dziećmi. Wóz z lewej (większy, czterokołowy) pomaga pchać trzech mężczyzn, jeden z przodu, dwóch z tyłu. Za nimi idzie żołnierz z karabinem na ramieniu. Na pierwszym planie, pośrodku postać kobiety klęczącej nad zwłokami dziecka. Twarz zakrywa rękami. Obok stoją: z lewej policjant żydowski w długim płaszczu, w czapce z okrągłym denkiem na głowie; w lewej ręce trzyma kij, z prawej żołnierz w długim szynelu, na głowie ma hełm, w lewym ręku trzyma karabin. W tle, wzdłuż ulicy stoją jednopiętrowe domy kryte spadzistymi dachami, dalej widać drzewo, drewniany płot, nasyp kolejowy, wiadukt. Przed wiaduktem stoi budka wartownicza. Po nasypie jedzie pociąg towarowy z otwartymi wagonami.

Wysiedlenie dzieci z getta

scena rodzajowa

Stern, Jonasz

XX wiek, XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Rysunek utrzymany w tonacji czarno-biało-szarej, w centralnej jego części przedstawione została kobieta o długich, rozpuszczonych włosach, w czapce i rozpiętym płaszczu nałożonym na sukienkę, która idzie z pochylona głową, za ręce trzymając dwoje dzieci. Dzieci ubrane są w wysokie buty, rękawice, czapki i kurtki lub płaszcze. Idą z prawej w lewą stronę rysunku, kobieta ciągnie za sobą rozwiązane sznurowadło. Sylwetki matki i dzieci zostały narysowane w sposób mocno uproszczony, z charakterystycznymi dla artystki zniekształceniami. Kontury ich postaci są zaznaczone grubą, czarną kredką, zaś wypełnienie jest ciemne, natężeniem koloru zaznaczone zostały poszczególne elementy ubioru. Grupa postaci odcina się ciemną barwą od bardzo jasnego tła rysunku. W partii nóg jasnoszarym kreskowaniem zaznaczone zostały zaspy śnieżne. W tle widać schematyczne kontury budynków narysowane ołówkiem.

To mogło zdarzyć się także i teraz

rysunek

Wójcik, Jaśmina

2009

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Rysunek utrzymany w tonacji czarno-biało-szarej, wszystkie elementy rysowane są w sposób uproszczony. Kompozycja przedstawia wnętrze mieszkalne – w centralnej części ukośne, symetryczne kreskowanie sugeruje układ klepki podłogowej, powyżej, na całej szerokości pracy widoczne są regały z książkami, które załamując się pod kątem, na środku, tworzą perspektywę pomieszczenia. Na podłodze stoi prostokątny stół – pod nim i na nim leżą po dwie książki. Przy stole siedzi mężczyzna z pejsami i brodą, na głowie ma jarmułkę. Postać ta prawą rękę trzyma na otwartej książce, lewą podpiera brodę. Jego wzrok skierowany jest w stronę dużego, szafkowego zegara, którego konstrukcja wraz z meblem na którym stoi zajmuje cały lewy narożnik rysunku. Cyferblat zegara jest bokiem, z prawej strony do siedzącego. Z zegara wydobywa się dym, który rozciąga się nad wszystkimi elementami kompozycji, w nim przedstawiona została naga kobieta, w pozycji, która wskazuje na mający się wykonać skok/ nurkowanie w stronę urządzenia. Cały rysunek jest bardzo ciemny, jedynymi jasnymi elementami, które przez to są mocno skontrastowane, są: postać mężczyzny, cyferblat i wahadło zegara oraz chmura wraz z postacią kobiety. Postaci zarysowane są konturowo, czarnym cienkopisem, z charakterystycznymi dla artystki zniekształceniami.

To mogło zdarzyć się także i teraz

rysunek

Wójcik, Jaśmina

2009

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Rysunek utrzymany w tonacji czarno-biało-szarej. Wszystkie elementy rysowane są w sposób uproszczony, ekspresyjny i z charakterystycznymi dla artystki zniekształceniami. Kompozycja zbudowana jest kontrastowo – bardzo ciemna z bardzo jasną partią centralną, co przywodzi na myśl oświetloną scenę. Praca ukazuje podwórze - w tle widoczne jest naroże dwóch kamienic i bramę o półokrągłym nadprożu. Na środku, w jasnej części rysunku widoczna jest postać nagiej, klęczącej kobiety trzymającej w ustach stopę dziecka, które unosi w rękach. Obie postaci narysowane są schematycznie, ich czarny kontur bez wypełnienia odcina się od jasnego tła. Dookoła kobiety i dziecka widać tłum stojących ludzi, ubranych na ciemno, o ciemnoszarych twarzach i rękach. Te postaci narysowane są także w uproszczony sposób, jednak przedstawione gesty i układ twarzy (otwarte usta, uniesione dłonie, zasłanianie rękami twarzy lub ust) wskazują na zaszokowanie, przerażenie i konsternację na widok rozgrywających się wydarzeń.

To mogło zdarzyć się także i teraz

rysunek

Wójcik, Jaśmina

2007 — 2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 33 obiektów

Kolekcje

21

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd