treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: sceny wielopostaciowe

Obiekty

31
Widok 1

Wazon chiński

nieznany

XIX/XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Widok 1

Wazon chiński

nieznany

XIX/XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Salome z głową św. Jana

Francken Frans II warsztat

pocz. XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Scena figuralna we wnętrzu skomponowana po przekątnej od lewego górnego do prawego dolnego rogu. Grupa sześciu mężczyzn - pięciu siedzi na ławie, jeden stoi przed nimi na pierwszym planie - ubranych w barwne, zdobione szaty, prowadzi rozmowę. Siedzą na rzeźbionej ławie wyłożonej kobiercem, ustawionej na dwóch schodkach.

Dysputa kapłanów

Hadziewicz, Rafał

1833

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wielopostaciowa scena przed góralską chatą (karczmą?). Niemal wszystkie postaci w regionalnych strojach góralskich. Po prawej - drewniana, kryta gontem chata z gankiem, na którym stoją dwie kobiety i kilku mężczyzn, wśród nich Żyd; z jednego z okien wyhyla się kobieta (w ciemnej sukni, ze złotą biżuterią i broszą) i spogląda na scenę przed karczmą (?). Kilka osób obserwuje scenę przywitania młodego górala z kobietą i małym chłopcem. Kobieta siedzi na rozłożnej na ziemi tkaninie, obok niej siedzi starszy góral w kapeluszu, z fajką w ustach. Chłopiec, ubrany w białą długą koszulę przewiązaną sznurkiem, opiera się prawą ręką o kobietę, w dłoni trzymając jabłko, pod lewym ramienim trzyma książkę. Młody mężczyzna podchodzi do nich z rozłożonymi rękoma i uśmiechem na twarzy. W prawej dłoni trzyma kapelusz przystrojony wsążkami i stroikiem z kwiatów. Za nimi stoją dwie kobiety - jedna z nich spogląda na wprost, druga wskazuje palcem lewej dłoni na nadchodzącego mężczyznę. Obok na schodach siedzi bosonogi chłopiec oraz stoi para - bosa dziewczyna opiera się o młodego mężczyznę. W centrum obrazu stoi wóz z sianem, na którym siedzi dziewczynka spoglądająca na wprost. Obok niedokończone (?) głowy dwóch koni. W tyle -  wychodzi z doliny orszak weselny i, witany przez dwóch grajków, zmierza w kierunku widocznego (po lewej stronie na pagórku) drewnianego kościoła, otoczonego drzewami. Na horyzoncie widoczne wysokie skaliste szczyty.

Na Podhalu

Lipiński, Hipolit

1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu; 
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].

De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico obrazu

Odpoczynek Diany

szkoła flamandzka, Balen Hendrik van

XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Scena rodzajowa o tematyce religijnej. Przedstawienie w poziomym prostokącie, ujęte wąską ramką, w formie tryptyku podzielonego na kwadratowe pola obrazowe, w których artysta przywołuje symultanicznie dwa momenty unicestwienia rodzaju ludzkiego - Potop oraz zniszczenie Sodomy (?). 
Uchwycone na pierwszym planie, uproszczone sylwetki stłoczonych, przeważnie nagich, uciekających ludzi, którzy w geście rozpaczy unoszą ręce ku niebu, ujęte w pełnym dynamiki ruchu. Na tle syntetyzowanego krajobrazu drugiego planu wyobrażona centralnie arka Noego zapowiadająca nieuchronność nadchodzącego kataklizmu. W prawym polu obrazowym  prawdopodobnie scena zagłady płonącej Sodomy, z syntetycznie ujętymi sylwetami płonących zabudowań.  Nawałnicy towarzyszą efekty świetlne w postaci piorunów rozbijających skłębione chmury. Akcentują je żywe tony czerwieni, która według artysty ma wyrażać m.in. gwałt i niepokój. Dekoracyjne, giętkie linie obłoków podkreślają horyzontalną, panoramiczną kompozycję przedstawienia, a dramaturgię wyobrażonych scen potęguje ekspresja gestów postaci.
Narracyjne rozbudowanie sceny, dramatyzm sytuacji i charakterystyczny sposób upozowania dwóch ciał w prawym polu obrazowym „Potopu” ujawniają bardzo wczesną fascynację malarstwem Domenica Tintoretta. 
sygn. i dat. oł. p. d.: JW. 29. III. 921

Potop

Wydra, Jan

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wdowi grosz - Ujęcie z przodu;  Kompozycja przedstawia imaginacyjne wnętrze Świątyni Jerozolimskiej, wyobrażonej jako monumentalna bazylika emporowa z kolumnami w porządku korynckim. Szeroką nawę główną zamyka przegroda w formie łuku triumfalnego, zwieńczonego trójkątnym tympanonem z wizerunkiem króla Salomona. Za nią, pod zielono-złotym baldachimem (Namiotem Zgromadzenia), widać ołtarz z kamiennymi tablicami przykazań i złoty siedmioramienny świecznik (menorę). W nawie głównej na podwyższeniu stoi skrzynia na datki.

We wnętrzu ukazanych zostało kilkanaście osób w antykizujących strojach. Ubiór i nakrycia głowy identyfikują je jako kapłanów i darczyńców z różnych warstw społecznych. W centrum kompozycji, na prawo od osi, przy skarbonie, skromnie ubrana kobieta sięga do sakiewki, pochylając się nad skrzynię i wspierając się na niej. Do niewiasty zwraca się jeden z dwóch mężczyzn stojących przy skarbonie. Ukazany na pierwszym planie, zwrócony w stronę widza bogato odziany patrycjusz w turbanie na głowie również sięga do sakiewki. Idący w jego kierunku mężczyzna w długich, złocisto-zielonych szatach, z księgą w dłoni (zapewne kapłan) wskazuje na niego dłonią. Między kolumnami prawej nawy ukazano Jezusa wkraczającego do świątyni, który zwraca się do grupy idących za nim apostołów, wskazując na scenę rozgrywającą się przy skarbonie.

Wdowi grosz

nieznany

1600 — 1625

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Święto Jordanu

Axentowicz, Teodor

po 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena figuralna we wnętrzu architektonicznym. Obszerne wnętrze pałacowe, w głębi arkada otwarta na taras i odległy pejzaż, na pierwszym planie siedem młodych kobiet i dziewcząt zajętych szyciem i robieniem koronki, przed nim  stoi kosz z robotą, po prawej śpi mały piesek. Kobiety ubrane w barwne suknie z epoki, starannie uczesane, z biżuterią, modelowane plastycznie miękkim światłocieniem, maja zróżnicowane pozy i gesty.  W ścianach budowli półkoliste nisze zwieńczone motywem muszli, z posągami; nad arkadą w głębi podwieszona czerwona kotara ze złotym chwostem, za nią widoczny rozległy pejzaż z wysoką górą. Posadzka we wnętrzu ułożona z trójbarwnych płytek ujęta perspektywicznie - wyraźne błędy w rysunku i dość pobieżny sposób malowania sprawiają, że zdecydowanie odbiega poziomem od reszty płótna, które wskazuje na rękę wprawnego malarza.

Panny Mądre

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka czarną farbą drukarską na pionowym prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – z lewej strony brak śladu odcisku płyty. Papier silnie zniszczony, pognieciony, poprzedzierany, przedarcie pośrodku od prawej strony podklejone na verso szarym papierem, prawy dolny róg silnie oddarty. 
Przedstawienie figuralne z grupą postaci towarzyszącą podnoszeniu krzyża z przybitym Chrystusem. Na pierwszym planie cztery kobiety z kilkorgiem małych dzieci leżąc i siedząc na ziemi, każda w innej pozie, przyglądają się scenie i lamentują. Towarzyszy im szczekający pies. Za nimi stoi Matka Boska, której towarzyszy św. Jan Ewangelista trzymając ją za ręce i pocieszając. Matka Boska stoi tyłem do sceny, ale odwraca głowę w stronę syna. Po lewej stronie widoczni słudzy dokonujący egzekucji. W tle ciemny stok wzniesienia otaczającego miejsce kaźni. Pod przedstawieniem, po lewej napis AMICITIAE QVOD SVPERSTITI / DESTINARAT DEFVNCTO L. M. D. D. Q., po prawej formuła przywileju w dwu wersach: Cum priuilegiis Regis. Christianissimi / Principum Belgarum et Ordinum Batauiae.

De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Taniec - ujęcie z przodu; Kompozycja podzielona na cztery pionowe płaszczyzny brązu i zgaszonego oranżu. Szerokość wypełniają czarne linearne sylwetki kilku postaci w ruchu. Niektóre z nich ze zaznaczonymi schematycznie, konturowo i wypełnionymi białą barwą, częściami ciała . W centrum, za postaciami niebieski akcent w formie soczewkowatej plamy.

Taniec

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1956

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bez tytułu - ujęcie z przodu; Kompozycja jednoplanowa w układzie poziomym z linią horyzontu poniżej połowy wysokości i postaciami określonymi za pomocą czarnych konturów i jasnoszarych, ciemnoszarych i brązowych płaszczyzn na niebiesko-zielonym, ciemnym, przygaszonym tle. Po lewej grupa uogólnionych, brązowo-szarych postaci z lufami wymierzonymi w grupę jasnych postaci, z których dwie stoją z uniesionymi w górę ramionami a pozostałe tworzą nieokreśloną geometryczną formę. Po prawej uogólniona, szaro-brązowa postać z wyciągniętym karabinem w stronę grupy postaci przy brzegu obrazu. W centrum, za postaciami płaszczyzna prostokątna – budowla.

Bez tytułu

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

między 1958 — 1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Partyzanci - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym utrzymana w szarych, brązowych i zielonych barwach. Po prawej stronie kompozycji trzy, brązowe uogólnione postaci, dwie u góry, jedna poniżej, z karabinami. Ich sylwety częściowo wyznaczone przez szary kontur. U góry w tle ciemna, szara płaszczyzna o wyraźnym konturze i nieregularnym kształcie. Po lewej stronie trzy zróżnicowane kształtem i kolorem płaszczyzny: brązowa o nieregularnej, wielobocznej formie; zielona - ograniczona częściowo szarym konturem prostej łamanej; obła, zielonoszara bez wyraźnego konturu.

Partyzanci

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

1958

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kobiety paleolityczne - ujęcie z przodu; Kompozycja w półchromatycznej kolorystyce brązów i złamanych zieleni. Na pierwszym planie, na neutralnym tle, nieco odsunięte od lewej krawędzi trzy kamienne postacie kobiece, potężne tułowie z zaznaczeniem brzuchów i bioder; u dwóch z prawej także piersi; głowy bez zaznaczenia rysów twarzy. Na drugim planie, po lewej figura zbudowana z trzech elementów - głowa, tułów, podstawa. Dwie postacie pierwszoplanowe w szarości z rozwiązaniem walorowym bryły, prawa ciemniejsza.

Kobiety paleolityczne

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

S/G/1774/ML - Scena rodzajowa wybrażająca płynące łodzią postacie. Sylwetki ukazane na
 tle jasnej ściany z arkadowym otworem po prawej i małym, okratowanym okienkiem w górnej części kompozycji. W łodzi cztery postacie mężczyzn w obszernych szatach; na głowach turbany. Od strony dziobu siedzący, pochylony nad wiosłem, za nim stojący, odwrócony tyłem, unoszący wiosło. W części środkowej mężczyzna pochylający się nad spoczywającym w łodzi bezwładnym ciałem kobiety. Przy rufie postać siedząca. Przedstawienie w formie pospiesznego szkicu, lawowane akwarelą. Utrzymane w tonacji błękitów i zieleni.

Na dno Bosforu

Pawliszak, Wacław

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/4353/ML - Scena rodzajowa z przedstawieniem rodziny siedzącej przed chatą. Na pierwszym planie, lekko w lewo drewniana chata z otwartym wejściem. Przed nią sześć postaci w odświętnych strojach. Po lewej stronie drzwi grupa trzech osób, dwoje z nich - młodszych - siedzących na rozłożonej przed drzwiami wzorzystej macie, po lewej starsza kobieta z robótką w dłoniach. W otworze drzwiowym stojące dziecko, za nim wiklinowy kosz. Po prawej, na rogu chaty siedzące dwie kolejne osoby.  Obok chaty, na drodze dwóch zajętych rozmową mężczyzn. W głębi, za chatą i wzdłuż dwa kamieniste, porośnięte krzewami pagórki, w tle zamglone wzniesienia.

W dzień świąteczny. Chewsurja

Filipowicz, Henryk

1891

Muzeum Narodowe w Lublinie

Miedzioryt wykonany według obrazu Jana Matejki namalowanego w 1869 r. z okazji 300. rocznicy zjednoczenia Polski i Litwy, dokonanego w Lublinie. Wielofiguralna scena historyczna przedstawiająca moment uroczystego zaprzysiężenia aktu unii lubelskiej przez reprezentantów narodów Polski, Litwy oraz Rusi. Złożona z trzech grup komozycyjnych, ukazanych we wnętrzu o cechach renesansowych.

Zygmunt August w Lublinie w 1569 r.

Matejko, Jan

1879

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/141/ML - Kilkuosobowa scena rodzajowa przedstawiająca zaręczyny żydowskie. Na pierwszym planie, po prawej siedzący w fotelu stary, brodaty mężczyzna. Na osi ukazana frontalnie dziewczyna o przysadzistych kształtach, w długiej, białej sukni z podwyższonym stanem. Obok młody, chudy  mężczyzna w prawym profilu. Na drugim planie głowy obserwujących ceremonię. Żyrandol u góry i rysunek podłogi sugerują wnętrze. Przedstawienie o charakterze szkicu. Prowadzone lekką, swobodną kreską. Wzbogacone roztartymi smugami pastelowej czerwieni i błękitu.
Sygn. na podkładce: rysował Tyssot

Zaręczyny żydowskie

Tyssot, K.

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/129/ML - Scena rodzajowa. We wnętrzu karczmy (?) grupa biesiadujących  postaci. Na pierwszym planie siedząca na ławie kobieta unosząca do góry dziecko, obok dwóch mężczyzn. Pierwszy w pozycji siedzącej, zwrócony w kierunku stojącego obok mężczyzny w chłopskiej sukmanie, z czapką w wyciągniętej ręce. Z tyłu długi, zastawiony naczyniami stół, na którym leżący mężczyzna, skierowany w stronę widza. Postacie w strojach ludowych, mężczyźni w sukmanach, wysokich butach, na głowach czapki rogatywki, kobieta w luźnej sukni i związanej na głowie chustce.
W tle, na ścianie zawieszone dwa obrazy.
sygn. K. Tyssot

Bartosz Głowacki

Tyssot, K.

1865

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 31 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd