treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Scena we wnętrzu wiejskiej izby. Na pierwszym planie po lewej stronie na drewnianej okutej skrzyni siedzi młody mężczyzna. Ma długie, opadające na ramiona włosy, ubrany jest w brązową sukmanę, przepasaną przez lewe ramię ozdobnym pasem, białe spodnie, ciemne onuce i brązowe kierpce. W prawej dłoni trzyma obcęgi z drutem, lewą potrzymuje gliniany garnek umieszczony między kolanami. Głowę ma pochyloną, wzrok skupiony na wykonywanej pracy. Obok skrzyni, na drewnianej podłodze stoi kosz z węglem i po prawej drewniana maselnica. W głebi we wnęce widoczna pobielona kuchnia, na niej garnki i dzban. Ponad nią na ścianie wiszą pokrywki od garnków i żelazko. Po lewej, za mężczyzną bielony piec. Obraz malowany w tonacji szaro brunatnej.

Druciarz

Lipiński, Hipolit

1865

Muzeum Narodowe w Lublinie

Mały intymny świat (plaża) - Ujęcie z przodu; Obraz dwuelementowy składany pod kątem prostym w połowie. Od górnej krawędzi, z lewej (1/3 szerokości) biegnie ukosem z góry w dół brązowo-szara linia. Po prawej postać kobieca wypełniająca całą wysokość kompozycji, ujęta do kolan, głowa w zarysie do wysokości czoła. Ubrana w różowy z niebieskimi obszyciami kostium kąpielowy. Po lewej, w głębi naszkicowana sylwetka siedzącego w koszu mężczyzny w ciemnych slipkach. Koloryt płaszczyzny czystych tonów: kobieta na tłe czerwieni, mężyzna na jasno-amarantowym tle oparcia kosza plażowego, za nim jasna płaszczyzna z niewielką plamą niebieskiego (morza?) pośrodku.

Mały intymny świat (plaża)

Szamborski, Wiesław

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ML/H/1561/1 - Przedstawienie w formie pionowego prostokąta zakończonego łukiem ostrym przedstawienie starca siedzącego na murach miejskich i rusałki wychodzącej z wody. Mężczyzna ubrany w zbroję i płaszcz, przy boku miecz oparty o nogę, w lewym ręku różaniec, prawa dłoń uniesiona nad oczami, jakby wypatrywał coś w oddali. Długa, siwa broda zakrywa tors i spływa na kolana. Mężczyzna jest ponadnaturalnego wzrostu w stosunku do murów miejskich, na których siedzi, opierając nogi o ziemię a łokieć o wieżyczkę. Mury przypominają Bramę Krakowską, zabudowania w tle Wieżę  Trynitarską i Zamek Lubelski z basztą. Na pierwszym planie w prawej dolnej części grafiki wychodząca z wody młoda kobieta z zwiewnej sukni z gałązką pnącza w ręce. Ma długie, ruzpuszczone włosy i wianek. Patrzy w stronę mężczyzny. Na tafli wody kwiaty lilii wodnej i zarośla.

Lublin - Bystrzyca

Barwicki, Władysław

1913

Muzeum Narodowe w Lublinie

Letni pejzaż wiejski. Z lewej strony obrazu mostek nad niewielką rzeką, na nim stojąca postać. Nad brzegiem rzeki postać kobieca, robiąca pranie. W centralnej części obrazu rozłożyste drzewo, obok postać na koniu, z prawej strony chata ukazana bokiem, kryta strzechą. W głębi niewielki kościółek z dwiema wieżami.

Pejzaż z kościółkiem

Malinowski, Adam Wiktor

1879

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia targ w małym miasteczku. Na tle grup postaci i zaprzęgów pośrodku obrazu kilka osób przyglądających się gniademu koniowi podtrzymywanemu za uzdę przez biegnącego chłopa; obok postać upadającego mężczyzny, podpierającego się na rękach. Po prawej stronie obrazu, na tle zaprzęgu, widziany z boku - siwy koń. Z lewej strony, na przedplanie postać mężczyzny w sukmanie, wspartego na kiju i przyglądającego się scenie sprzedaży konia. Postać ta zamyka kompozycję z lewej strony. W głębi widoczne dachy niskich budowli miasteczka. Koloryt: tony szarości i brązu.

Sprzedaż konia

scena rodzajowa

Chełmoński, Józef

1888

Muzeum Narodowe w Szczecinie

wyposażenie dziecięce, zabawka - Ujęcie z przodu skosem w lewą stronę. Mała, drewniana figurka chrząszcza rohatyńca nosorożca.

Zabawka przedstawiająca chrząszcza

nieznany

około 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

osełka kamienna - Ujęcie z góry. Osełka jest obłego kształt o owalnym zarysie z zaokrąglonymi krawędziami. Na jednym z końców znajduje się otwór przelotowy służący do zawieszania przedmiotu do paska albo na szyi. Na dolnej, górnej oraz bocznej powierzchni można zaobserwować ślady użytkowania podczas ostrzenia.

Osełka kamienna

nieznany

476 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grzebień z poroża - Ujęcie z przodu w pionie. Grzebień z zębami po obu stronach, wyciętych w jednym prostokątnym kawałku surowca. Nie posiada okładzin, nie jest zdobiony, ale jego powierzchnia jest starannie wygładzona. Do wykonania zębów użyto piłek różnej grubości. Po jednej stronie zęby rozmieszczone są gęściej, po drugiej rzadziej.

Grzebień z poroża

nieznany

476 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

osełka kamienna - Ujęcie z przodu. Osełka ma podłużną, sztabkowatą formę o owalnym kształcie z dwoma zaokrąglonymi końcami. Na wysokości jednego z zakończeń znajduje się skośny otwór przelotowy wywiercony czubkiem noża. Przez dziurę możliwe było przewleczenie rzemienia lub sznurka służącego przytroczeniu osełki do skórzanego paska lub zawieszeniu jej na szyi. Przedmiot ma dwie płaskie powierzchnie pracujące, z czego wyłącznie jedna nosi wyraźne ślady po intensywnym użytkowaniu. Krawędzie są starannie wyprofilowane pod kątem prostym.

Osełka kamienna

nieznany

476 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 10 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd