treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: rękojeść

Obiekty

39

Rękojeść szabli `szaszki` z fragmentem głowni

nieznany

1917–1945

Muzeum Narodowe w Lublinie

broń; miecz jednosieczny - Ujęcie przodu z góry. Miecz o jednosiecznej głowni nieomal całkowicie zachowanej, z nielicznymi ubytkami korozyjnymi w partii sztychowej. Egzemplarz posiada nakładkę wysokowęglową nałożoną od strony ostrza na dwuwarstwową partię środkową. Trzpień mocno zwęża się ku głowicy. Jelec krótki i masywny z widoczną granią na bocznych powierzchniach, w rzucie z góry ma kształt łódkowaty. Głowica składa się z dwóch części. Jej podstawa podobna jest do jelca, a nakładka ma kształt trójkąta. Zarówno głowica jak jelec są zdobione w technice tauszowania (nabijania) z pasków stopu miedzi i cynku, ciasno spasowanych i wgrzanych w naciętą powierzchnię podkładu.

Miecz jednosieczny

nieznany

776 — 950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fragment miecza z brązu - Ujęcie z przodu; Miecz z brązu zachowany we fragmencie - część głowni oraz rękojeść - o łącznej długości 22,7 cm. Egzemplarz cechuje smukła głownia, na powierzchni której przetrwała miejscami pierwotna lśniąca powłoka barwy ciemnozielonej. Dzięki temu widoczne są po obu stronach ostrza struziny podkreślone delikatnym zdobieniem w postaci drobnych nacięć i łuczków. Podobnym ornamentem, na który składają się pasma linii rytych i niewielkich nacięć, pokryta jest również rękojeść miecza o gładkiej ciemnozielonej powierzchni. Rękojeść jest niekompletna, brakuje jej głowicy – najpewniej tworzyły ją dwie niewielkie woluty, pomiędzy którymi wystawał niewielki pręt.

Fragment miecza z brązu

kultura łużycka

900 p.n.e. — 750 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Widok 2

Trzepaczka

nieznany

XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Widok 1

Karabela z pochwą

nieznany

XVII wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Widok 4

Kama z pochwą

Nóż kaukaski - Kama

nieznany

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

broń; miecz dwusieczny - Ujęcie przodu miecza z góry. Na zachowanym całkowicie mieczu widoczne są ubytki korozyjne. Dwusieczna głownia posiada szerokie zbrocze, widoczne nieomal na całej jej długości. Masywny trzpień zwęża się ku głowicy i ma rozklepany koniec, unieruchamiający jej nakładkę. Jelec jest prosty, o owalnym przekroju, a głowica ma podstawę analogiczną do jelca, lecz nieco od niego mniejszą i trójkątną nakładkę z wyraźnie zaznaczonym podziałem na siedem części. Elementy rękojeści są zdobione. Ornament składa się z pionowych, dość szerokich pasów, pomiędzy które wkomponowano motywy wykonane z plecionego drutu. Głownia została skonstruowana z 6 laminowanych prętów, zestawionych naprzemiennie i zeszlifowanych do uzyskania wzoru gwiaździstego. Tak przygotowaną centralną partię zgrzano obustronnie z nakładkami ostrzowymi.

Miecz dwusieczny

nieznany

801 — 850

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Szabla francuska oryg.

Szabla francuska

Szabla

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Szabla francuska oryg.

Szabla francuska

Szabla

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Pistolet skałkowy oryg.

Pistolet skałkowy

Broń czarnoprochowa

XVIII wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Pistolet skałkowy oryg.

Pistolet skałkowy

Broń czarnoprochowa

XVIII wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Fotografia kolorowa. Na białym tle ułożone pionowo obok siebie pochwa i szabla. Pochwa czarna, o linii lekko wygiętej w prawą stronę. Na całej powierzchni pokryta czarną matową skórą. Na długości pochwy w nieregularnych odstępach (pierwsze dwa na samej górze i trzy następne na wysokości trzech czwartych jej długości) ozdobne okucia w kolorze złotym, z których dwa środkowe posiadają małe kółka służące do przymocowania paska. Szabla o takiej samej lekko wygiętej linii w kolorze srebrzystym, ale matowym nierównej chropowatej powierzchni. Rękojeść czarna z kabłąkiem w kolorze złotym wygiętym w kształt przypominający literę „n”.

Szabla husarska z pochwą

nieznany

1670 — 1720

Muzeum Zamkowe w Malborku

strona pierwsza. Ujęcie z ażurową głowicą po lewej stronie.

Buzdygan oficerski

nieznany

2. poł. XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Miecz dwuręczny typu XVII (Oakeshott) - ujęcie z tyłu; Miecz według typologii Oakeshotta jest typu XVII, T, 9. Głownia zwężająca się ku sztychowi jest dwusieczna, ze zbroczem, a w przekroju romboidalna. Jelec jest wygięty łukiem ku głowni, a z jednej strony ułamany. Pozostałe ramię rozszerzające się na końcu jest o przekroju prostokątnym. Trzpień jest długi, zwężający się ku głowicy i pozwalający uchwycić broń dwiema rękami. Okładzina rękojeści nie zachowała się w tym egzemplarzu. Głowica jest wielościenna, wydłużona ku podstawie.

Miecz dwuręczny typu XVII (Oakeshott)

nieznany

około 1390 — 1450

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Miecz jednoręczny typu XII (Oakeshott) - ujęcie z przodu; Miecz jednoręczny, według typologii Oakeshotta w typie XII, J, 1. Głownia miecza jest prosta, dwusieczna, lekko zwężająca się ku sztychowi, w przekroju soczewkowa. Na 2/3 jej długości przebiega zbrocze, przedłużone na trzpień. Sztych jest centryczny, tępy. Trzpień rękojeści zwęża się ku końcowi, jego okładzina nie zachowała się. Miecz ma prosty, krzyżowy jelec. Głowica jest dyskoidalna. Na mieczu dwa znaki kowalskie w formie odcisku pręta metalowego, tzw. odciski kciuka (2 na jednej i 3 na drugiej stronie trzpienia).

Miecz jednoręczny typu XII (Oakeshott)

nieznana

1250 — 1325

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pałasz typu schiavona - ujęcie z przodu; Pałasz z prostą, obusieczną głownią o przekroju soczewkowym. Na sztychu głowni przewiercony później otwór z pęknięciem. Trzon okrągły opleciony drutem. Jelec z koszem w typie szkieletowym składającym się z pionowego, wywiniętego na końcu pasa, od którego odchodzą dwie skośne boczne obręcze, biegnące do dolnej osłony pięści. Trzecia dolna obręcz przechodzi w środkową osłonę, nad którą jest jeszcze jedna równoległa. Do stabilizacji służą klamry, które odchodzą od dolnego wspornika bocznego i prowadzą do osłony poprzecznej. Z drugiej strony biegnie tylko jedna osłona pięści z jedną boczna obręczą, a u dołu zamocowany jest pierścień tzw. paluch. Głowica jest obła żłobkowana na powierzchni, z szerokim płaskim zakuciem od góry.

Pałasz typu schiavona

nieznany

około 1590 — 1610

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ujęcie na wnętrze

Futerał

E. O. Richter & Co. ( Chemnitz; 1875-1992)

1929 — 1945

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico obrazu

Po zwycięstwie Dawida

Strozzi Bernardo replika

pocz. XVIII ?

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Św. Paweł

Quillerier Noel wg

ok. 1666

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Mniszech Jerzy August (1715-1778) - portret

malarz polski kopia

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ujęcie 3/4 - z otwartą pokrywą

Kufel z przedstawieniem bitwy chocimskiej z 1673 r.

nieznany

kon. XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Znaleziono 39 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd