treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: Młoda Polska (styl)

Obiekty

43
R/4405/ML - Portret młodej wieśniaczki. Ukazana en face. Postać ucięta na wysokości bioder. Twarz o melancholijnym wyrazie, miękko modelowane, regularne rysy. Duże oczy, wzrok skierowany w prawo, jasna karnacja, lekko zaróżowione policzki. Na czole biała przepaska, głowa okryta zawiązaną wokół szyi chustką w kolorze przytłumionej czerwieni z niebiesko - zielonym wzorem. Ubrana w obszerne ciemnobrązowe palto. Dziewczyna trzyma przed sobą dzban o zielono-brązowym brzuścu. U góry, w tle po lewej niewyraźne zarysy chaty, po prawej wiejska kapliczka przydrożna i sylwetka przechodzącej kobiety. Przedstawienie modelowane przez 
zagęszczenie miękko roztartych kresek. Kształty podkreślone delikatnym, czarnym konturem.

Dziewczyna z dzbanem

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1715/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca dziewczynę i starca w otoczeniu  jesiennego krajobrazu. Starzec przedstawiony na tle pnia drzewa, w pozycji siedzącej, ujęty do wysokości kolan, 3/4 w prawo. Głowa pochylona do przodu, siwe włosy i broda. Twarz pokryta siecią zmarszczek, wychudzona, o zapadniętych policzkach. Ubrany w brązowy płaszcz, dłonie złożone, wsparte o laskę. Obok niego dziewczyna, prawym ramieniem oparta o  drzewo. Stojąca, głowa 3/4, lekko pochylona w prawo, tułów en face. Twarz o łagodnych rysach, wzrok skierowany ku górze, drobne wąskie usta. Na twarzy wyraz smutku. Ubrana w luźną, brązową sukmanę, na głowie związana z tyłu karminowa chustka z akcentami zieleni, błękitu i żółcieni na rogach. W tle zarysy bezlistnych drzew.
sygn. p.d.: T. axentowicz

Starzec i dziewczyna

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/4368/ML - Pejzaż. Wycinek lasu widziany z perspektywy polany. Przedstawienie tworzą swobodne, 
nakładające się płaszczyzny kolorów, które wydobywają korony drzew. Po prawej rozłożysty świerk o ciemnozielonych gałęziach i szarobrązowym pniu. Wierzchołek ucięty przy górnej krawędzi. W dolnej partii pień przesłoniety zielonymi plamami krzewów. Przy lewej krawędzi fragment korony wysmukłego drzewa. Między nim a świerkiem przestrzeń pokryta oranżowo - ceglastymi plamami.  W dolnej partii pas polany w odcieniach zieleni, z akcentami błękitu, ceglastego oranżu i szarości.

Las

Fałat, Julian

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

Martwa natura z kwiatami. Kompozycja w poziomym prostokącie z przedstawieniem czterech kwiatostanów irysów wraz z krótkimi fragmentami łodyg. Kwiaty ujęte w zbliżeniu,  symenrycznie zakomponowane na gładkiej płaszczyźnie zielonego tła.

Irysy

Wyczółkowski, Leon

XIX/XX wiek

Muzeum Narodowe w Lublinie

Półpostaciowy portret młodej dziewczynki w układzie trois quarts. Twarz i wzrok są skierowane w prawą stronę. Brązowe włosy splecione w warkocz z czerwoną kokardą. Dziewczynka ubrana w elegancką, czerwoną sukienkę ze stójką, bufiastymi rękawami i białym koronkowym kołnierzem oraz mankietami. Tło neutralne, jednolite, w ciemno zielonym kolorze z odcieniem brązu.

Dziewczynka w czerwonej sukience

Wyspiański, Stanisław (1869-1907) (malarz)

1893

Muzeum Narodowe w Lublinie

Portret Marii Pareńskiej. Na neutralnym tle kartonu popiersie młodej kobiety usytuowane po prawej stronie kompozycji. Ukazana profilem w lewo, głowa lekko pochylona na bok. Twarz o łagodnych, regularnych rysach. Oczy niebieskie o ciężkich, opadających powiekach, regularne łuki brwiowe, pełne, jasnoczerwone usta. Włosy ciemne, podkreślone pasmami czerni, zaczesane do tyłu i ściągnięte nad karkiem szeroką kokardą. Twarz modelowana delikatnymi, roztartymi plamami szarości na tle rozbielonej żółcieni. Kształt wydobyty subtelną, miękką linią konturu. Ubrana w szarą suknię, pokrytą prześwitami błękitu, pokrytą czarnymi geometrycznymi i roślinnymi wzorami.

Portret Marii Pareńskiej

Wyspiański, Stanisław

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1224/ML - Portret mężczyzny w popiersiu, lekko w lewo. Głowa przesunięta ku prawej krawędzi kompozycji. Twarz trójkątna o wyostrzonych rysach i krótkiej brodzie, poddana lekkiej deformacji, modelowana pospiesznymi kreskowaniami. Owal twarzy i zarys ramienia podkreślony pociągnięciami żółtego pastelu.

Portret Józefa Fedorowicza

Witkiewicz, Stanisław Ignacy

1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1225/ML - Portret mężczyzny w popiersiu, 3/4 w lewo. Głowa portretowanego przesunięta w prawo. Twarz o wysokim czole, szerokich, uniesionych do góry brwiach. Oczy migdałowate, nos długi, lekko garbaty, podbródek wydłużony. Modelunek twarzy wydobyty ekspresyjnymi cienkimi kreskowaniami z refleksami zieleni, błękitu i zieleni. Owal głowy podreślony smugami jasnego koloru

Portret Józefa Głogowskiego

Witkiewicz, Stanisław Ignacy

1934

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1223/ML - Portret mężczyzny. Ujęty w popiersiu, głowa 3/4 w lewo. Twarz szczupła, pociągła, o ostrych rysach. Czoło wysokie, wydłużony nos, głęboko osadzone oczy. Policzki zapadnięte, o wystających kościach, wąskie usta. Włosy z przedziałkiem, rozrzucone. Szyja i ramiona zasłonięte udrapowaną, czerwoną tkaniną. Obrys głowy wykonany zdecydowaną, mocną kreską, twarz modelowana światłocieniowo.

Portret Józefa Fedorowicza

Witkiewicz, Stanisław Ignacy

1929

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/962/ML - Karykatura - portret aktorki Pauliny Wojnowskiej. Ujęta całopostaciowo, głowa en face, tułów 3/4 w prawo. Ubrana w długi płaszcz, który podtrzymuje prawą dłonią, w lewej parasol. Na głowie kapelusz, pod szyją mucha.

Paulina Wojnowska. Teka Melpomeny

Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego

1904

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok katerdy Notre Dame w Paryżu. Na pierwszym planie widok wysokiego nabrzeża rzeki, wzdłuż którego zacumowane trzy barki. Powyżej, na drugim planie monumentalna bryła katedry. Horyzontalny układ kompozycji równoważą piony masztu usytuowanej centralnie łodzi i iglicy kościoła. Poszczególne elementy kompozycji budowane przy pomocy długich, poziomych kreskowań.

Katedra Notre Dame w Paryżu

Łopieńscy, Bracia

1903

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1475/ML - Portret kobiety. Portretowana ujęta w centrum przedstawienia w pozycji siedzącej, en trois qarts w lewo, do wysokości kolan. Głowa lekko uniesiona do góry, włosy zaczesane do tyłu. Twarz o regularnych, dość wyrazistych rysach, modelowana światłocieniowo. Ubrana w jasną bluzkę z kołnierzykiem pod szyją. Lewa ręka ugięta w łokciu i ułożona na oparciu krzesła. Tło modelowane plamami w tonacji brązu.

Portret żony artysty Luizy Comello

Fałat, Julian

1893

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa. Na tle drzew, wśród krzyży nagrobnych żegnający się człowiek. Lekko pochylony, ukazany do połowy, profilem w lewo. Prawa ręka uniesiona do czoła, lewa 
przyciśnięta do piersiu. Włosy krótkie, opadające na czoło, twarz ukryta w cieniu. Ubrany w obszerną kurtkę. Po lewej kilka grobów, na nich proste, drewniane krzyże chylące się na boki. Po prawej, wśród zarośli stojąca figura Matki Boskiej. W tle gęsta ściana drzew. Przedstawienie
operuje cienkimi, delikatnymi liniami, których układ różnicowany jest w zależności od ukazanej figury. W partii postaci chłopca zespoły kresek układają się w płynne

Na cmentarzu

Wojtkiewicz, Witold

1908

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1686/ML - Pejzaż. Na pierwszym planie łagodnie wypiętrzone, opadające ku prawej stronie kompozycji wzgórze z usytuowaną przy krawędzi willą w stylu zakopiańskim. Budynek na wysokiej podmurówce, z facjatkami w kondygnacji strychowej. Ściany domu w ocieniu oranżu, dach kryty szarym gontem. Otoczona sztachetowym płotem. W oddali, na zboczu niewielka chata. Na linii horyzontu spowite mgłą góry i niebo utrzymane w tonacji szarości.

Pejzaż z willą

Wyczółkowski, Leon

1905

Muzeum Narodowe w Lublinie

Portret Hucuła. W ujęciu do wysokości pasa, 3/4 w lewo. Głowa zwrócona  ku górze, czoło niskie, głęboko osadzone niebieskie oczy, mały nos, nad górną wargą zarost. Włosy dłuższe, założone za ucho. Ubrany w białą, rozpiętą pod szyją koszulę i brązowy serdak (sierak) bez rękawów obszyty czarnym

Hucuł

Sichulski, Kazimierz

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/3052/ML - Akt młodej kobiety, w ujęciu od tyłu, w skręcie 3/4 w lewo. Sylwetka ucięta na wysokości ud, lewa ręka ugięta w łokciu, dłoń podtrzymuje oparty na ramieniu wazon. Twarz o regularnych, subtelnych rysach, oczy ze spuszczonymi powiekami. Owal twarzy wydobyty czarną plamą bujnej, fantazyjnej fryzury. Pasma włosów zgarnięte do przodu zlewają się z kształtem naczynia i eksponują kształt piersi. Postać zarysowana miękką, delikatną linią. Światłocień zaznaczony roztartymi kreskowaniami. Tło podkreślone swobodnymi liniami układającymi się w wenętrzną ramę przedstawienia. Za postacią biegnące łukowato kreski.
sygn. p.d. : T. axentowicz

Kobieta z wazonem

Axentowicz, Teodor

1903

Muzeum Narodowe w Lublinie

Przedstawienie niosącego sieć mężczyzny na tle szerokiego rozlewiska wody. Postać nieco na lewo od osi, lekko pochylona do przodu. Na głowie stożkowata czapka, ubrany w ubogi, obszarpany strój, złożony z długiego wierzchniego okrycia i spodni. Przez prawe ramię przewieszona  ukośnie duża torba. Nogi do kolan zanurzone w wodzie. W prawej, opuszczonej ręce trzyma drąg, lewą obejmuje konstrukcję niesionej z tyłu sieci. Sieć rozpięta na dwu skrzyżowanych, łukowato wygiętych tyczkach zajmuje prawy, górny róg. W tle pas wody z kępami trawiastych zarośli. Przedstawienie utrzymane w szaro - błękitnej tonacji z akcentami ugrów i brązów. Postać rybaka rozświetlają z prawej strony ceglasto-ugrowe plamy. Kształty i modelunek wewnętrzny podkreślone czarnymi kreskowaniami.

Rybak

Kędzierski, Apoloniusz

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/4255/ML - Scena rodzajowa. Na pierwszym planie postać zwożącego drewno mężczyzny, który prowadzi zaprzężony w jednego konia wóz. Przedstawiony na tle ciemnej zieleni lasu i zarysowanych w oddali pracujących w polu chłopów.  Ubrany w czworoboczną czapkę, ściągniętą paskiem koszulę i luźne spodnie. U boku przypięta do paska sakwa. W prawej, ugiętej w łokciu 
ręce trzyma bat, w lewej lejce. Za nim lekko pochylona sylwetka mężczyzny idącego obok widocznego fragmentarycznie z tyłu kolejnego wozu. Przedstawienie określone plamami rozwodnionej akwareli w tonacji ugrów, w oddali plama intensywnej zieleni lasu, miejscami refleksy bieli i żółcieni.
sygn. l.d.: A. Kędzierski 1922.

Zwózka drewna

Kędzierski, Apoloniusz

1922

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pejzaż w jesiennej scenerii. Na pierwszym planie rozległy teren z usytuowanym fragmentarycznie w prawej części kompozycji rozgałęzionym pniu drzewa o powyginanych, niemal bezlistnych gałeziach. W oddali widoczne inne drzewa i zarośla, których pnie tworzą dekoracyjne, linearne układy. Kolorystyka zdominowana przez wyciszone tony brązów, ugrów i czerni z akcentami żółcieni liści i przygaszonych, niebieskawych paproci.

Rude wzgórze. Chełsty

Kędzierski, Apoloniusz

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/819/ML - Przedstawienie rozłożystego, bezlistnego drzewa na tle bocznej elewacji kościoła. Usytuowane na pierwszym planie, nieco na prawo od osi. Pień drzewa niski, przysadzisty, pokryty naroślami. Z niego wyrastają potężne, poskręcane konary. Drobne gałęzie zaznaczone gęstą siecią swobodnych, łukowatych smug. Górne partie korony ucięte przy krawędzi. Poprzez gałęzie widoczna elewacja boczna gotyckiego kościoła z niższym prezbiterium. Po lewej, u góry zarysy szkarpy i ostrołuczne okno. Po prawej, u dołu w ścianie prezbiterium zamknięty półkoliście portal. Wokół drzewa rozrzucone fragmenty kolumn. Przedstawienie szkicowe, prowadzone szerokimi, swobodnymi smugami w odcieniach szarości. Detale architektoniczne podkreślone miękką linią.

Stara lipa w Piotrawinie

Wyczółkowski, Leon

1918 — 1919

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 43 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd