treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
awers grafiki

Karta tytułowa mapy Rzeczpospolitej

Rizzi Zannoni Giovanni Antonio

1772

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Brązowy tutullus złożony z dwóch tarczek oraz kolca. - Ujęcie totullusa z boku. Brązowy tutullus złożony z dwóch tarczek oraz kolca. Górna tarczka posiada  zdobienie w postaci żłobków, ażuru, linii rytych, nacięć oraz motywu solarnego. Dolna tarczka ma formę koła z czterema szprychami.

Tutullus

kultura łużycka

około 1100 p.n.e. — 900 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sekstant Tamaya Jupiter - Ujęcie z przodu; Sekstant Tamaya z lunetką. Obudowa sekstantu to odlana metalowa rama w kształcie wycinka koła łączona wewnętrznie kratownicą w kolorze czarnym, w obrysie trójkąta o wymiarach 12x28x23,5 cm, na wierzchołku umocowane ruchome ramię- alidada o długości 23,5 cm. Alidada porusza się po wyskalowanym boku trójkąta, limbusie. W rozszerzeniu znajduje się okienko z kreską indeksową, której skala i krawędź wykonane są z mosiądzu. Do rozszerzenia przymocowana jest także śruba zakończona bębenkiem z podziałką minutową. Do bębenka przylega podziałka noniusza dająca możliwość dokonania odczytu kąta. Na końcu ramienia znajduje się śruba mikrometryczna i ślimakowa, wykonana ze stali, poruszająca się po wyprofilowanej i rowkowanej krawędzi limbusa. Śruby dociskane są do limbusa płaską, nie malowaną, stalową sprężyną. Do szybkiego przesunięcia alidady służy czarny uchwyt zaciskowy wyłączający sprężynę. Na krawędzi ramy zamocowano na stałe okrągłe lusterko małe o promieniu 5,7 cm. Za lustrem małym trzy przesłony o różnym stopniu przyciemniania. Przed lustrem dużym, prostokątnym o wymiarach 5,7x4,4 cm w czarnej metalowej ramie cztery przesłony o różnych stopniach przyciemniania. Skala na ramie od wartości -6 do +126 stopni. Po lewej zakończonej wielkością 126 znajduje się oznaczenie: No 65809 Japan. Na początku skali

Sekstant Tamaya Jupiter

Tamaya Technics Inc., Shinagawa (1675- )

1983-02-28

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sekstant SNO-T w skrzynce z akcesoriami i atestami - Ujęcie z przodu; Sekstant z lunetką i przeziernikiem. Odlewana, metalowa rama z jednym bokiem trójkąta w kształcie wycinka koła łączona wewnętrznie kratownicą w kolorze metalizowanym o wymiarach 18,5x18,5x23 cm. Od spodu umocowane ruchome ramię, alidada o długości23 cm. Ramię alidady porusza się po wyskalowanym boku trójkąta, limbusie. Na końcu ramienia śruba ślimakowa w obudowie, do której na wysokości skali limbusa przytwierdzona jest tabliczka z kreską indeksową ułatwiającą ustawienie alidady z dokładnością do 1 stopnia. Przy zakończeniu obudowy znajduje się śruba zakończona bębenkiem z podziałką minutową, której odczyt umożliwia zamontowane nad nią dwupołożeniowe szkło powiększające w oprawie okularowej Śruba ślimakowa zazębia się z zębatką naciętą na krawędzi ramy. Na alidadzie znajduje się napis: N 9088 1977. Na krawędzi ramy zamocowane jest lustro małe o promieniu 5,8 cm, podzielone na część górną z szybką i część dolną z lusterkiem w oprawie metalowej w kolorze obudowy. Za lusterkiem małym trzy przesłony o różnym stopniu przyciemniania. Przed lustrem dużym, prostokątnym o wymiarach 5,7x4 cm w metalowej ramie koloru obudowy cztery przesłony o czterech stopniach przyciemniania. Naprzeciw lustra małego nośnik lunetki ze śrubą do jej przykręcenia. Skala na ramie posiada oznaczenia od -5 do +140 stopni, w części spodniej czarny, plastikowy uchwyt na dłoń i dwie nóżki służące za podstawę. Lunetka o długości 11,2 cm. przeziernik o długości 17,5 cm.

Sekstant SNO-T w skrzynce z akcesoriami i atestami

nieznana

około 1976

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Sekstant Tamaya o numerze seryjnym 36247 z lunetką, przeziernikiem i skrzynką. - Ujęcie z przodu; Sekstant z lunetką o długości 14 cm z prawej strony, przeziernikiem. Obudowa sekstantu metalowa, odlewana. Rama w kształcie wycinka koła łączona wewnętrznie kratownicą w kolorze czarnym w obrysie trójkąta o wymiarach 18x18x23 cm. Na wierzchołku umocowane ruchome ramię- alidada, o długości 23 cm,  porusza się po wyskalowanym boku, limbusie (skala i krawędź z mosiądzu). Na końcu ramienia śruba mikrometryczna poruszająca się po wyprofilowanej i rowkowanej krawędzi limbusa. Śruby dociskane do limbusa płaską, stalową nie malowaną sprężyną. Na krawędzi ramy z lewej o długości 18 cm zamocowane jest lusterko małe, w czarnej, metalowej oprawie, o promieniu 5 cm, które dzieli się na część górną z szybką i dolną z lusterkiem. W oprawie metalowej w kolorze czarnym, za lusterkiem małym trzy przesłony o różnym stopniu przyciemniania. Skala na ramie posiada wartości od -6 do +126 stopni. Na początku skali z prawej znajduje się oznaczenie TAMAYA & Co, Ltd. No 36247, a na końcu z lewej oznaczenie PAT - 816704 i 816705. Sekstant wyposażony jest w dwie nóżki służące za podstawę. Do alidady na wysokości skali przymocowano dodatkowe ramię z żaróweczką podświetlającą skalę w nocy. Od żarówki poprowadzony jest kabel zasilający po ramieniu alidady do uchwytu gdzie znajduje się bateria.

Sekstant Tamaya w skrzynce

Tamaya Technics Inc., Shinagawa (1675- )

1960 — 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

oktant - Ujęcie z przodu; Oktant o hebanowym korpusie z listwami zewnętrznymi długości 25,3 cm tworzącymi z limbusem kształt trójkąta, wewnątrz którego elementy tworzące kształt litery T o wymiarach 11,2 x 12,4 cm. W półkolistą poprzeczkę T-kształtnego elementu o wymiarach 12,4 cm wstawiona kość z sygnaturą W. CAMPBELL & Co. Hamburg & London. Na szczycie półkolistej poprzeczki kościany ozdobny element toczony w kształcie niskiej, silnie profilowanej tralki. Limbus wycięty z obwodu koła wielkości 31 cm na wkładzie z kości wygrawerowana skala 0° - 100° z podziałką oznaczoną co 5°. Mosiężna alidada długości 29,4 cm w części przesuwanej po limbusie tworzy kształt zbliżony do kwadratu. Na wysokości skali ma wycięte otwory wysokości 0,6x0,8 cm przez które widać skalę z noniuszem 0 - 20° co 5°. Pod otworami śruba blokująca alidadę na limbusie i śrubowy mechanizm precyzyjnego przesuwana alidadą po skali limbusa. Duże lusterko o wymiarach 5x3,4 cm, ruszające się wraz z alidadą, na łączeniu ramion oktantu. Małe lusterko 1x (3 x 2,5 - stałe na poszerzonym okutym w mosiądz ramieniu listwy korpusu) umocowane na limbusie wraz z okrągłymi szkłami przyciemniającymi 3 szt. (oprawione w kwadratowe mosiężne ramki) szkło przyciemniane na obserwowany obiekt 2 szt. okrągłe w oprawie mosiężnej okrągłej; mechanizm śrubowy do regulacji LM. Brak przeziernika punktowego.

Oktant

Campbell, Hamburg (1816- )

1816 — 1850

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Sekstant Kelvin & Hughes - ujęcie z przodu; Sekstant z lunetką o długości od 7,2 do 10,5 cm. Sekstant zbudowany z czarnej, metalowej, odlewanej ramy w kształcie wycinka koła, łączonej wewnętrznie kratownicą w obrysie trójkąta o wymiarach : wysokość 10 centymetrów, długość umieszczonej osiowo ruchomej alidady 22,5 centymetra, promień limbusa 21,5 centymetrów, Alidada porusza się po wyskalowanym boku trójkąta – limbusie, wykonanym ze stali. Na limbusie znajdują się oznaczenia: przy początku skali SER.No.67674 przy końcu skali Made In Great Britain. Na rozszerzonym końcu ramienia znajduje się okienko z kreską indeksową, przez które widać podziałki limbusa. Kreska indeksowa wskazuje ustawienie alidady z dokładnością do 1 stopnia. Przy zakończeniu rozszerzenia znajduje się śruba zakończona bębenkiem z podziałką minutową z białego plastiku. Do bębenka przylega podziałka noniusza dająca możliwość odczytu kąta. Śruba ślimakowa zazębia się zębatką naciętą na krawędzi mosiężnej ramy. Na końcu obudowy znajduje się uchwyt zaciskowy wyłączający śrubę, która dociskana jest płaską stalową sprężyna. W połowie długości ramy zamocowane jest małe prostokątne lusterko w metalowej oprawie o wymiarach 3x4,2, którego górną część stanowi szybka. Za lusterkiem trzy przesłony o różnym stopniu przyciemniania. Przed kolejnym, dużym, prostokątnym lustrem o wymiarach 4,8x3 cm, w metalowej ramie w kolorze obudowy cztery przesłony o różnych stopniach przyciemniania. Naprzeciw małego lustra gwintowany uchwyt do mocowania lunetki, umożliwiający stabilne wkręcenie lunetki. Skala na ramie posiada oznaczenia od -5 stopni do +125 stopni.

Sekstant Kelvin & Hughes

Hensoldt UK, Enfield (1947- )

1951 — 1975

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pojemnik na musztardę - ujęcie z lewego boku; Cylindryczny, porcelitowy pojemnik w kolorze kremowym na wysokiej podstawie z dozownikiem i pokrywą. Stożkowata blaszana pokrywka z wypłaszczonym rondem i okrągłym uchwytem, fakturowana cyzelowanymi wydłużonymi owalami. Pojemnik cylindryczny z lewej strony z wklęsłymi od spodu, zaokrąglonym uchwytem. Na górnej części wyśrodkowany, czarny, ozdobny napis pisany w trzech wierszach, z których pierwszy zapisany po łuku. Porcelitowa podstawa pojemnika w formie pustego cylindra bez dna z wywiniętą na zewnątrz dolną krawędzią markującą stopę oraz plastycznym pierścieniem nieco powyżej. Przed wypałem w podstawie wycięta pionowo część obwodu stanowi prostokątny otwór, z którego wystaje metalowy wąski dozownik wysuniety do przodu. Dekorowany granatową kalkomanią: na podstawie, brzegach obu porcelitowych części wzór rocailliowy w dookolnych pasmach, na uchwytach oraz punktowo na podstawie i pojemniku gałązki róż.

Pojemnik na musztardę

Mueller & Bolle (1881 - po 1943)

1882 — 1943

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dzbanuszek z zastawy Konzerthaus Stettin - ujęcie z przodu; Dzbanuszek o prostej, zgeometryzowanej formie, bez wykształconej stopy. Korpus cylindryczny, zwężający się ku górze, zamykany płaską, okrągłą pokrywą z gałką w centrum. Dziubek osadzony w dolnej części korpusu, zwężający się ku górze, łagodnie wygięty, sięga wysokości pokrywy. Ucho o czworobocznym przekroju z profilem (rowkiem) na krawędziach, górą wyniesione do wysokości pokrywy, a następnie załamane, poprowadzone niemal poziomo i powtórnie załamane, a dalej delikatnie wygięte i łukiem wprowadzone do ścianki korpusu. Górą i dołem powyżej wygięcia przewiązka. Pokrywa - krążek z blachy na zawiasie powyżej ucha; uchwyt umocowany centralnie, w formie kielichowej gałki zwieńczonej kulką. Na korpusie grawerowany napis: Konzerthaus Stettin.

Dzbanuszek z zastawy Konzerthaus Stettin

Wellner, Schneeberg (1854- )

1941 — 1944

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 14 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd