treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
List Marka Szwarca do jego żony Giny. Szwarc napisał go podczas swojej służby wojskowej w Szkocji. Po raz kolejny wspomina żonie o odczytach na temat Polski skierowanych do Szkotów. Zastanawia się, czy odbędą się w najbliższym czasie czy w okresie jesieni. Gdyby przełożono je na później, mogliby w nich uczestniczyć studenci. Pisze o tym, że musiał ostatnio obierać ziemniaki na obiad. Namawia żonę do kupna futrzanej kurtki. Sam stwierdza, że nie potrzebuje ciepłych ubrań. Dzieli się z żoną swoją refleksją na temat filmu o miłości, który ostatnio widział. Szwarc opowiada jej również o tym, jaki jest jego zdaniem charakter Polaka. Planuje pozostać w wojsku do ukończenia pięćdziesięciu lat, ponieważ chce dobrze opanować umiejętność prowadzenia samochodu tak, by mógł ją wykorzystywać w przyszłości. Marek pociesza Ginę, która martwi się brakiem wiadomości od jej rodziców podróżujących do Stanów Zjednoczonych. Pisze do żony, że musi być cierpliwa, ponieważ rodzice dotrą do Nowego Jorku dopiero za cztery dni.

List Marka Szwarca do Giny Szwarc

Szwarc, Marek

1941-09-09

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico

Żarki, synagoga, 29.08.2015

pejzaż miejski

Wilczyk, Wojciech

2015-08-29

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Portret Stanisława Kostki Potockiego w popiersiu na chłodnym, szaro-zielono-brązowym tle. Tors lekko odchylony w prawą stronę, głowa w przeciwną. Portretowany ubrany w mundurowy frak - popielaty w liliowym odcieniu, ozdobiony złotym haftem (motyw palmet). Na szyi biały halsztuk, poniżej koronkowy żabot. Przez prawe ramię przewieszona wielka wstęga z Krzyżem Kawalerskim Legii Honorowej, na piersi gwiazda Orderu Orła Białego (nad.1781r).
Twarz szczupła, z ostro zarysowanym, wystającym podbródkiem i kośćmi policzkowymi. Oczy ciemne pod czarnymi, wyraźnymi brwiami. Wzrok skierowany w prawą stronę. Włosy ciemnoblond, lekko skręcone.

Portret Stanisława Kostki Potockiego

Bacciarelli, Marcello

1801 — 1810

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Kompozycja przedstawia czterech jeźdźców zwróconych w prawo, jadących parami. Dwa pierwsze konie bułane, na nich jeźdźcy odziani w niebieskie mundury z czerwonymi wyłogami kołnierzy i takimi lampasami na spodniach. Na głowach czarne wysokie czako. Dwaj jeźdźcy podążający za nimi na koniach jasnej maści. Pierwszy z brzegu w jasnofioletowym kaftanie i futrzanej burce, w szpiczastej czapce na głowie. Drugi w kurtce jasnozielonej, czerwona czapka z dużym futrzanym otokiem. Spoza nich na drugim planie zaznaczone wozy i konie, postacie ludzi. Na dalekim trzecim planie zarysy miasta. Koloryt obrazu jasny.

Jeźdźcy

Kossak Juliusz

1896

Muzeum Narodowe w Szczecinie

płaskorzeźba ołtarzowa - ujęcie z przodu; Płaskorzeźbiona płyta o kształcie stojącego prostokąta przedstawia scenę figuralną pod krzyżem na tle skalistego pejzażu. Przekątna obrazu biegnącą od lewego górnego narożnika porządkuje pole obrazowe na dwie trójkątne kompozycje. Lewą stronę wypełnia piętrząca się grupa sześciu postaci ukazanych po dwie osoby jedne za drugimi. Na pierwszym planie widoczne jest poziomo ułożone na chuście ciało Chrystusa noszące ślady męki i klęcząca przy nim jego matka - Maria. Obok widoczna jest leżąca na ziemi korona cierniowa. Za nimi stoją Józef z Arymatei trzymający ramię Chrystusa i Jan. Kompozycję wieńczą dwie Marie składające dłonie w geście modlitwy. Szaty postaci są dekoracyjnie marszczone i obficie złocone. Po przeciwnej stronie polichromowanej w barwach ziemi, na tle piętrzących się skał porośniętych darnią, stoi Nikodem. Swą prawą dłonią trzyma wysoką drabinę opartą o pusty krzyż. Pozioma belka krzyża wychodzi poza obręb płyty, stykając się z jej górną krawędzią.

Opłakiwanie

płaskorzeźba ołtarzowa

warsztat szczeciński

1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Caritas Romana; Cymon i Pero - ujęcie z przodu; Obraz w układzie pionowym przedstawiający młodą kobietę przytulającą do piersi starca osadzonego w więzieniu, będący ilustracją historii o Cymonie i Pero.
Snop światła padającego z prawej strony pola obrazowego wydobywa z ciemności ukazaną w półpostaci młodą, jasnowłosą kobietę, ubraną w strój składający się ze szmaragdowo-niebieskiej spódnicy, białej koszuli o suto marszczonych rękawach i głęboko wyciętego miedziano-brązowego stanika, odsłaniającego ramiona i biust. Całość stroju dopełnia złocisty, połyskujący szal. Kobieta obejmuje troskliwie brodatego starca w czerwonej szacie i przytula jego głowę do piersi, spoglądając z niepokojem za siebie, w stronę źródła światła. Na pierwszym planie po lewej stronie widoczny jest kamienny blok z przykutym do niego łańcuchem. Postaci kobiety i starca tworzą układ diagonalny. Wąski kadr, jednolite, ciemne tło i sposób operowania światłem skupiają uwagę widza na twarzach i relacjach między bohaterami sceny.

Caritas Romana

Cymon i Pero,

malarz z kręgu Akademii św. Łukasza

około 1626 — 1650

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie awersu. List 1-kartowy. Obie strony zapisane. Papier tzw. czysty.

List do Władysława Glocera

Glocer, Teofil

1946-09-20

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

strona 1

List do Ireny Rybczyńskiej

Majorek, Arnold

1943-07-19

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico obrazu

Klemens XIV (1705-1774) ? - portret

szkoła włoska

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Znaleziono 15 obiektów

Kolekcje

11

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd