treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: Słowianie

Obiekty

42
zboże - Ujęcie z góry; Liczna próbka czarnych, przepalonych jednorodnych ziaren zboża pobrana wraz z ziemią i fragmentami węgla drzewnego z warstwy pomiędzy konstrukcjami wału obronnego

Zboże

Słowianie

700 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Amulet z zęba zwierzęcego - ujęcie z góry; Amulet z zęba małego drapieżnika, z otworem do zawieszania na rzemieniu wywierconym w prawej górnej części.

Amulet z zęba zwierzęcego

nieznany

951 — 1050

Muzeum Narodowe w Szczecinie

ozdoba - Ujęcie z przodu. Kaptorga prostokątna zdobiona filigranem i motywem zoomorficznym.

Kaptorga

nieznany

900 — 1000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

instrument muzyczny - Ujęcie od góry. Ustnik instrumentu dętego wytoczony z poroża był elementem drewnianej trąby lub zakrzywionego rogu.

Ustnik instrumentu z poroża

nieznany

wczesne średniowiecze

Muzeum Narodowe w Szczecinie

koło - Ujęcie przodu lekko do góry. Replikę koła szprychowego wykonano na podstawie znalezisk z badań wykopaliskowych na Starym Mieście w Kamieniu Pomorskim. Jest produktem kołodzieja, inaczej stelmacha, rzemieślnika zajmującego się wyrobem wozów drewnianych. Poszczególne elementy koła zrobione są z różnych gatunków drewna.

Koło szprychowe (replika)

nieznany

wczesne średniowiecze

Muzeum Narodowe w Szczecinie

przedmiot kultowy, figurka - Ujęcie lewej strony w pionie. Figurka drewniana przedstawiająca konia z realistycznie zaznaczonym łbem i szyją.

Figurka zoomorficzna

nieznany

wczesne średniowiecze

Muzeum Narodowe w Szczecinie

przedmiot kultowy, figurka - Ujęcie prawego boku z góry. Drewniana figurka antropomorficzna jednotwarzowa, ze schematycznie zaznaczonymi kończynami, tzw. idol, została wyciosana z jednego kawałka drewna.

Figurka antropomorficzna

nieznany

1100 — 1200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pierścionek szklany - Ujęcie z dołu;; Pierścionek szklany w kolorze turkusowym o przekroju płaskokulistym o nierównomiernej grubości.

Pierścionek szklany

Słowianie

970 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rak żelazny - Ujęcie przodu ze skosu z lewej; Rak żelazny trójramienny z czworobocznej sztabki żelaznej z haczykiem na końcu każdego ramienia.

Rak żelazny

Słowianie

700 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sprzączka do pasa - Ujęcie z góry; Kolista sprzączka żelazna ze spłaszczonego drutu z ruchomym kolcem na ramie. Kolec przymocowano poprzez wygięcie tępego końca drutu i owiniecie go wokół obręczy sprzączki. Na powierzchni zachowane są pojedyncze włókna.

Sprzączka do pasa

Słowianie

700 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

polepa - Ujęcie z przodu; Polepa z przepalonej gliny koloru pomarańczowobrązowego z odciskami słomy.

Polepa

Słowianie

700 — 1250

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Światowid I - ujęcie z tyłu; Smukła, abstrakcyjna forma o jasnoszarej barwie na podstawie. Na szczycie antropomorficzna głowa o czterech twarzach umieszczona na słupie. Poniżej, jedna na drugiej, nieokreślone formy: belkowate; geometryczne, w tym zespolone ze sobą koła ustawione pionowo, pod kątem prostym względem siebie; formy księżycowate; przenikające się krzyżowo z trójnogiem u dołu. Powierzchnia gipsu niejednorodna: miejscami ze śladami szpachli i innych narzędzi, rysami; miejscami zaś opracowana szczegółowiej - wygładzona nieco w środkowej partii o geometrycznej formie z wkomponowanymi w nią dwoma płaskimi dyskami, na bokach których odciśnięto czworoboki z kołami w środku. Dwustopniowa podstawa w formie pionowo ustawionego walca o jajowatym przekroju i dokładnie opracowanej powierzchni, dającej wrażenie kamiennego muru.

Światowid I

idol

Lewiński, Sławomir

1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Prasłowianka I - ujęcie przodu ze skosu z lewej; Owalna bryła naturalnego kamienia polnego osadzona na kostce kamiennej. Skała tworząca głowę przekształcona w niewielkim stopniu. Rysy twarzy płytko cięte i przedstawione schematycznie. Wyraźna linia grzbietu nosa, rozwidlająca się na szczycie w łuki brwiowe powstała przez zachowanie cienkich pasów naturalnej warstwy zewnętrznej kamienia o ciemniejszym zabarwieniu. Podobnie wydobyto cechy fryzury - punktowym rytowaniem zaznaczony został przedziałek po środku głowy oraz linie wyznaczające szerokie pasma prostych, ciemnych włosów, biegnące od przedziałka do tyłu głowy, sugerując związanie w koński ogon.

Prasłowianka I

głowa

Lewiński, Sławomir

między 1957 — 1960

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Neptun słowiański - ujęcie ze skosu z lewej; Stojąca na drewnianym postumencie postać brodatego mężczyzny w kontrapoście, potraktowana ogólnie, barwy ceglastej. Lewa ręka opuszczona w dół, prawa zgięta w łokciu przylega do pasa trzymając trójząb, wyryty na powierzchni gliny. Przy bokach bioder i nóg ażurowy ornament, sugerujący płaszcz lub pelerynę postaci z pasem o okrągłych ogniwach na wysokości obojczyka. Przez biodra luźno przewieszony pas owalnych ozdób. Podobne, mniejsze, okrągłe elementy doczepione do brody. Twarz o prostym nosie, dużych oczach, wąsach przy otwartych ustach, włosy zaznaczone w postaci prostej grzywki.

Neptun słowiański

Lewiński, Sławomir

między 1967 — 1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; głowa - Ujęcie ze skosu z lewej; Szeroka, spłaszczona, bliska owoidalnej głowa dołem lekko wydłużona, osadzona na kostce w kształcie ściętego ostrosłupa. Rysy twarzy: łuki brwiowe, nos, konturowo zaznaczone oczy, drobne usta – ciemniejsze, wydobyte przez delikatny, negatywowy szlif policzków i obszarów wokół oczu. Ryt ornamentalny włosów widoczny tylko na froncie skały, bezpośrednio wokół twarzy.

Prasłowianka II

głowa

Lewiński, Sławomir

między 1957 — 1960

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wieniec dożynkowy - ujęcie z przodu; Tektoniczna, potraktowana ogólnie postać kobieca w długiej szacie o lekko zarysowanych kształtach z uniesionymi w górę rękami podtrzymującymi wieniec. Zarys głowy we wgłębieniu pomiędzy wzniesionymi ramionami. U dołu rodzaj walcowatej podstawy. W tylnej części, od wieńca do okolicy kolan postaci, płaska forma, mająca charakter welonu stanowi tło dla postaci. Powierzchnia opracowana dłutem U-kształtnym w taki sposób, by pozostawione w wybranych obszarach, ślady dłuta tworzyły fakturę welonu czy podstawy. Twarz, ramiona i suknia postaci oraz do pewnego stopnia podstawa – wyszlifowane.

Wieniec dożynkowy

Lewiński, Sławomir

około 1957

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Polelum - ujęcie z przodu; Monolityczna, antropomorficzna pionowa forma o cechach ludzkich zredukowanych do prostopadłościennego korpusu i osadzonej na krótkiej szyi głowy. Głowa o miękko zaznaczonych rysach twarzy, wydobytych negatywowym szlifem powierzchni wokół nosa, oczu, ust i policzków, który nakreśla także linię fryzury. Korpus ozdobiony rytem owalu, skierowanej w górę strzały oraz trzech poziomych linii powyżej. Figura ustawiona na nieco szerszym, kamiennym postumencie.

Polelum

Lewiński, Sławomir

1962

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Klepka cebrzyka - ujęcie z tyłu; Klepka wystrugana z drewna współtworząca naczynie typu cebrzyk, w kształcie prostokąta, lekko wklęsła od strony wewnętrznej, z wątorem do osadzenia dna i główką do mocowania sznura. Część wewnętrzna lekko nadpalona. Z lekkimi uszkodzeniami powierzchni.

Klepka cebrzyka

nieznany

901 — 1200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Forma odlewnicza - ujęcie z góry; Forma jednodzielna z surowca skalnego, nieregularna, z negatywami ozdób florystycznych.

Forma odlewnicza

nieznany

701 — 1150

Muzeum Narodowe w Szczecinie

nóż - Ujęcie z przodu; Niewielkich rozmiarów nóż żelazny charakteryzujący się wąską głownią, prostym tylcem z lekko łukowatym ostrzem oraz trzpieniem wyodrębnionym dwustronnie. Rękojeść niezachowana.

Nóż

nieznane

551 — 700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

hetka - Ujęcie ze skosu z lewej; Hetka o zachowanej formie krótkiej kości śródstopia zwierzęcia z otworem przelotowym w środkowej części.

Hetka

nieznany

1001 — 1201

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grzechotka gliniana - ujęcie z boku; Biała okrągła grzechotka gliniana z półkolistymi guzkami i pojedyńczym kamyczkiem w środku.

Grzechotka gliniana

Słowianie

980 — 1100

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zawieszka bursztynowa - ujęcie z dołu; Zawieszka z pomarańczowego mlecznego bursztynu w kształcie litery

Zawieszka bursztynowa

Słowianie

1050 — 1200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Paciorek srebrny - ujęcie z boku; Paciorek srebrny dwustożkowaty, pusty w środku, na powierzchni zdobiony granulacją. Wykonany z dwóch połączonych ze sobą blaszek w kształcie trójkąta z zaokrąglonymi wierzchołkami.

Paciorek srebrny

Słowianie

801 — 995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Okucie pochewki - ujęcie z boku; Czworoboczne okucie skórzanej pochewki ze stopu metali, wykonane ze zgiętej w pół blaszki. Mocowane czterema nitami w trzech narożnikach. Zdobione ornamentem punktowym wybijanym po obu stronach okucia. Na spodniej stronie podwójne punktowanie biegnie wzdłuż krawędzi, na stronie wierzchniej oprócz analogicznego zdobienia przy krawędzi pojawia się także bardziej skomplikowany układ kropek na całej powierzchni, złożony z linii prostych i wybijanych punktów układających się w czworoboki. Między warstwami blaszki zachowały się fragmenty skóry i włókien tkaniny.

Okucie pochewki

nieznany

około 1000 — 1100

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 42 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd