treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Widok 1

Wazon chiński

nieznany

XIX/XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Widok 1

Wazon chiński

nieznany

XIX/XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Salome z głową św. Jana

Francken Frans II warsztat

pocz. XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Scena figuralna we wnętrzu skomponowana po przekątnej od lewego górnego do prawego dolnego rogu. Grupa sześciu mężczyzn - pięciu siedzi na ławie, jeden stoi przed nimi na pierwszym planie - ubranych w barwne, zdobione szaty, prowadzi rozmowę. Siedzą na rzeźbionej ławie wyłożonej kobiercem, ustawionej na dwóch schodkach.

Dysputa kapłanów

Hadziewicz, Rafał

1833

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wielopostaciowa scena przed góralską chatą (karczmą?). Niemal wszystkie postaci w regionalnych strojach góralskich. Po prawej - drewniana, kryta gontem chata z gankiem, na którym stoją dwie kobiety i kilku mężczyzn, wśród nich Żyd; z jednego z okien wyhyla się kobieta (w ciemnej sukni, ze złotą biżuterią i broszą) i spogląda na scenę przed karczmą (?). Kilka osób obserwuje scenę przywitania młodego górala z kobietą i małym chłopcem. Kobieta siedzi na rozłożnej na ziemi tkaninie, obok niej siedzi starszy góral w kapeluszu, z fajką w ustach. Chłopiec, ubrany w białą długą koszulę przewiązaną sznurkiem, opiera się prawą ręką o kobietę, w dłoni trzymając jabłko, pod lewym ramienim trzyma książkę. Młody mężczyzna podchodzi do nich z rozłożonymi rękoma i uśmiechem na twarzy. W prawej dłoni trzyma kapelusz przystrojony wsążkami i stroikiem z kwiatów. Za nimi stoją dwie kobiety - jedna z nich spogląda na wprost, druga wskazuje palcem lewej dłoni na nadchodzącego mężczyznę. Obok na schodach siedzi bosonogi chłopiec oraz stoi para - bosa dziewczyna opiera się o młodego mężczyznę. W centrum obrazu stoi wóz z sianem, na którym siedzi dziewczynka spoglądająca na wprost. Obok niedokończone (?) głowy dwóch koni. W tyle -  wychodzi z doliny orszak weselny i, witany przez dwóch grajków, zmierza w kierunku widocznego (po lewej stronie na pagórku) drewnianego kościoła, otoczonego drzewami. Na horyzoncie widoczne wysokie skaliste szczyty.

Na Podhalu

Lipiński, Hipolit

1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu; 
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].

De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico obrazu

Odpoczynek Diany

szkoła flamandzka, Balen Hendrik van

XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Scena rodzajowa o tematyce religijnej. Przedstawienie w poziomym prostokącie, ujęte wąską ramką, w formie tryptyku podzielonego na kwadratowe pola obrazowe, w których artysta przywołuje symultanicznie dwa momenty unicestwienia rodzaju ludzkiego - Potop oraz zniszczenie Sodomy (?). 
Uchwycone na pierwszym planie, uproszczone sylwetki stłoczonych, przeważnie nagich, uciekających ludzi, którzy w geście rozpaczy unoszą ręce ku niebu, ujęte w pełnym dynamiki ruchu. Na tle syntetyzowanego krajobrazu drugiego planu wyobrażona centralnie arka Noego zapowiadająca nieuchronność nadchodzącego kataklizmu. W prawym polu obrazowym  prawdopodobnie scena zagłady płonącej Sodomy, z syntetycznie ujętymi sylwetami płonących zabudowań.  Nawałnicy towarzyszą efekty świetlne w postaci piorunów rozbijających skłębione chmury. Akcentują je żywe tony czerwieni, która według artysty ma wyrażać m.in. gwałt i niepokój. Dekoracyjne, giętkie linie obłoków podkreślają horyzontalną, panoramiczną kompozycję przedstawienia, a dramaturgię wyobrażonych scen potęguje ekspresja gestów postaci.
Narracyjne rozbudowanie sceny, dramatyzm sytuacji i charakterystyczny sposób upozowania dwóch ciał w prawym polu obrazowym „Potopu” ujawniają bardzo wczesną fascynację malarstwem Domenica Tintoretta. 
sygn. i dat. oł. p. d.: JW. 29. III. 921

Potop

Wydra, Jan

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka czarną farbą drukarską na pionowym prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – z lewej strony brak śladu odcisku płyty. Papier silnie zniszczony, pognieciony, poprzedzierany, przedarcie pośrodku od prawej strony podklejone na verso szarym papierem, prawy dolny róg silnie oddarty. 
Przedstawienie figuralne z grupą postaci towarzyszącą podnoszeniu krzyża z przybitym Chrystusem. Na pierwszym planie cztery kobiety z kilkorgiem małych dzieci leżąc i siedząc na ziemi, każda w innej pozie, przyglądają się scenie i lamentują. Towarzyszy im szczekający pies. Za nimi stoi Matka Boska, której towarzyszy św. Jan Ewangelista trzymając ją za ręce i pocieszając. Matka Boska stoi tyłem do sceny, ale odwraca głowę w stronę syna. Po lewej stronie widoczni słudzy dokonujący egzekucji. W tle ciemny stok wzniesienia otaczającego miejsce kaźni. Pod przedstawieniem, po lewej napis AMICITIAE QVOD SVPERSTITI / DESTINARAT DEFVNCTO L. M. D. D. Q., po prawej formuła przywileju w dwu wersach: Cum priuilegiis Regis. Christianissimi / Principum Belgarum et Ordinum Batauiae.

De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Taniec - ujęcie z przodu; Kompozycja podzielona na cztery pionowe płaszczyzny brązu i zgaszonego oranżu. Szerokość wypełniają czarne linearne sylwetki kilku postaci w ruchu. Niektóre z nich ze zaznaczonymi schematycznie, konturowo i wypełnionymi białą barwą, częściami ciała . W centrum, za postaciami niebieski akcent w formie soczewkowatej plamy.

Taniec

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1956

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 25 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd