treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Obiekty

12 938
Bodhisattwa Guanyin - ujęcie z przodu; Duża, wykonana ze złoconego brązu figura przedstawia siedzącą w pozie medytacyjnej kobietę Bodhisattwę Guanyin (chin. 观音, sanskr. Awalokiteśwara, tyb. Czenrezig). Postać ma spuszczone, przymknięte oczy, symetryczną, pełną twarz o pogodnym i spokojnym wyrazie oraz gładko zaczesane włosy, schowane pod diademem i zaciągniętą na głowę tkaniną. Ubrana jest w długie, warstwowe, jedwabne szaty królewskie oraz wyszukaną, ciężką biżuterię książęcą: diadem, w którego centrum znajduje się niebiański Budda Amitabha (sanskr. Amitābha); pary dużych, okrągłych kolczyków ze spiczastymi zawieszkami oraz grubego naszyjnika z klejnotem, od którego odchodzi siedem pasów korali z wisiorkami. Jej prawa dłoń uniesiona na wysokości klatki piersiowej ułożona jest pionowo, jej środkowy palec i kciuk tworzą okrąg trzymając niezidentyfikowany, haczykowaty przedmiot. Poniżej znajduje się ustawiona poziomo lewa dłoń, która ściska niewielką wazę.

Bodhisattwa Guanyin

nieznana

1701 — 1800

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kord - Ujęcie 3/4 z góry; Głownia kordu jest prosta, jednosieczna, o sztychu decentrycznym. Trzon z jednostronnym wyżłobionym wgłębieniem ma cztery otwory do mocowania okładzin rękojeści, których brak. Dwa ostatnie otwory w trzonie umiejscowione tuż przy kapturku głowicy wydrążone są w pionowym ustawieniu. Trzon oddzielony jest od głowni nasadą, przy niej zamocowana jest tarczka w formie muszli. Głowica jest w formie kapturka, czyli cienkiej stalowej blaszki wygiętej w kierunku ostrza.

Kord

nieznany

1400 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

wejście do domu (amitung) - ujęcie z przodu; Wysoka, drewniana deska ze ściętym, trójkątnym zakończeniem w górnej części oraz dużym, owalnym wycięciem w dolnej części. Jej front został pokryty dużym reliefem geometrycznym nad owalnym otworem, który pokryto barwnikami. W jego centrum znalazł się klepsydrowy wzór ze spiralnymi zakończeniami o nieznanym znaczeniu (być może przedstawia skrzydła motyla albo latającego lisa lub kończyny krokodyla). Wypukły relief pokryto ciemnobrązową farbą, przez co tworzy konturową kompozycję. W górnej i dolnej części są to dwa pionowe rzędy pojedynczych lub podwójnych, spiralnie zakończonych ciemnobrązowych linii z białym wypełnieniem, z tym że raz zwrócone są spiralną częścią do siebie a raz w przeciwną stronę. Natomiast w górnym odcinku pomiędzy liniami przedstawiono geometryczny wzór przypominający trzy białe klepsydry (jedna ucięta). Kształt rombu rozdzielający dwie pełne klepsydry dodatkowo zabarwiono ochrą. Nad poziomym pasem wzoru, na trójkątnym szczycie drzwi powtórzono dwurzędowy wzór pojedynczej, zwróconej w dół spirali zakończonej trójkątem-strzałką zwróconą w górę. Po bokach centralnego motywu usytuowano ciemnobrązowe zygzaki – motyw węża. Wolne przestrzenie pokryto w większości barwnikiem w kolorze ochry, z wyjątkiem pojedynczych trójkątów wyznaczonych liniami zygzaków i krawędziami bocznymi, z których co drugi zabarwiono białym pigmentem. Na zewnętrznej i wewnętrznej ściance widoczne ślady ciosania.

Wejście do domu (amitung)

Fiom Timopnok

około 1979

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Lamu przyszłości - ujęcie z przodu; Kolorowa, dynamiczna kompozycja w poziomie, przedstawiające ruchliwe rondo i skrzyżowanie wielopasmowych ulic z gąszczem pojazdów oraz tłumem ludzi poruszających się pośród lokali usługowo-handlowych, na chodnikach, na schodach na kładkę i z kładki dla pieszych nad ulicami.

Ulice przedzielone są pasami zieleni z kwiatami, na jednym z nich w centrum obrazu, pomiędzy dwoma latarniami ulicznymi rośnie palma. Nad nią zielone znaki drogowe, wszędzie pełno szyldów sklepowych. Po lewej stronie obrazu stacja benzynowa Shell, niedaleko budka z coca-colą i przystanek autobusowy. Z lewej strony jakby duże, ruchliwe centrum handlowe Safari Point Haus. Na ulicach tłoczą się samochody osobowe, busy, ciężarówki i motocykle. Obraz pełen drobnych detali, wibrujący barwami i życiem miasta.

Lamu of the Future | Lamu przyszłości

Onyango, Richard

2009 — 2023

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Lamu przyszłości - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia na pierwszym planie duży budynek z licznymi loggiami i tarasami, na których znajdują się sylwetki ludzkie w różnych sytuacjach. Na szczycie fasady budynku napis: USAFIRI BUILDING; na jego dachu antena satelitarna. Za budynkiem widać ulice z samochodami oraz zielony skwer miejski, na którym stoi statua z globusem na szczycie. Z lewej strony port lotniczy z wieżą kontrolną, samolotami, budynkami z napisem International Departures oraz Terminal 3, pomiędzy którymi stoi fontanna. W centrum na drugim planie kolejne budynki lotniska – Cargo i inne. Z prawej strony obrazu w jego górnej połowie widać przystań jachtową i zacumowane dwa duże statki pasażerskie. W tle, po prawej zielone tereny rekreacyjne przy plaży z biało-czerwonymi parasolkami i palmami rosnącymi wzdłuż linii brzegowej. Po lewej, na wzniesieniu biały budynek z kopułą i wieżą przypominającą latarnię morską.

Lamu of the Future | Lamu przyszłości

Onyango, Richard

2009 — 2023

Muzeum Narodowe w Szczecinie

odezwa o przekazywaniu broni - Ujęcie z przodu; Druk czarny, różną wielkością czcionki. U góry w centrum wielkimi literami ODEZWA, poniżej: do mieszkańców Ziemi Szczecińskiej. Dalej tekst zawierający 8 akapitów przypominający o niebezpieczeństwach i ofiarach związanych z przechowywaną bronią, pozostałościami wojny i wzywający do złożenia w jednostkach MO lub innych organach władzy wszelkiej broni, amunicji i materiałów wybuchowych. W końcowych akapitach informacja o zawieszeniu odpowiedzialności karnej przy dobrowolnym przekazaniu broni oraz apel o czynne włączenie się do akcji z zapewnieniem o pełnej dyskrecji. Odezwę podpisali: Przewodniczący Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej (-) Marian Łempicki (w 3 wierszach w centrum u dołu), Prokurator Wojewódzki (-) Zdzisław Rozum (w 2 wierszach u dołu po lewej), Komendant Milicji Obywatelskiej Województwa Szczecińskiego (-) Płk. Michał Chlewicki (u dołu po prawej w 4 wierszach). W lewym dolnym narożniku drobnym drukiem stopka drukarska: Szcz. Zakł. Graf. 2067-993-68 3000 A2 D-4-1171.

Odezwa o przekazywaniu broni

Łempicki, Marian

1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

program obchodów dni morza - Ujęcie z przodu; Afisz na prostokątnym arkuszu w układzie pionowym. Druk kolorem czerwonym i niebieskim na żółtawym papierze. W obu górnych narożnikach czerwone tarcze ze znakami organizatorów - po lewej ze stylizowana głową gryfa, po prawej z siecią i strzelbą oraz literami LPŻ. Poniżej wielkimi czerwonymi literami

Program obchodów dni morza

Szczecińskie Zakłady Graficzne (1949-1996)

1957-06-04

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bransoleta żmijowata typu II wg Blumego - Ujęcie z przodu; Bransoleta żmijowata typu II wg Ericha Blumego wykonana z srebrnej taśmy zgiętej w okręg, której zakończenia przypominają główki żmij. Maksymalna szerokość kabłąka to 14 mm i szerokości zakończeń 22 mm. Powierzchnia kabłąka zdobiona trzema wzdłużnymi pasmami ornamentu: pseudofiligranem przy krawędziach zewnętrznych i wężykiem ujętym w dwa wąskie żeberka pośrodku. Zakończenia kabłąka ornamentowane są karbowaniem i zwielokrotnionymi pasmami pseudofiligranu, cyzelowanymi w poprzek, a na samych łukowatych główkach zakończeń koncentrycznie wzdłuż krawędzi.

Bransoleta żmijowata typu II wg Blumego

kultura wielbarska

80 — 160

Muzeum Narodowe w Szczecinie

półwytwór liściaka - Ujęcie z boku; Krótki wiór w kształcie wydłużonego trójkąta, odbity miękkim tłukiem (prawdopodobnie z poroża) od większej bryły. Jego cechą charakterystyczną jest układ negatywów na stronie wierzchniej wskazujący, że zasadniczy kształt został uformowany jeszcze przed odbiciem. Jest to tzw. debitaż predefiniowany. Brakuje retuszu, który formowałby krótki trzonek. Ze względu na jego rozmiary prawdopodobnie miał służyć jako grot włóczni.

Półwytwór liściaka

kultura Bromme

11500 p.n.e. — 10800 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kusza - Ujęcie ze skosu; Kusza średniowieczna z odgiętym łęczyskiem, drewnianym łożem z kościaną nakładką i prostą konstrukcją dźwigni spustowej. Łoże jest proste, zwęża się ku końcowi kolby. Od góry na łożu zamocowana jest kościana płytka z wgłębieniem na prowadnicę bełta przytwierdzona w najszerszej części gwoździem. Zwęża się ku otworowi na orzech, a przed nim znowu się rozszerza. Widoczna część spustu jest prosta, następnie wygina się pod kątem 90 stopni.  Łuczysko jest mocowane do frontu łoża wspomnianym oplotem. Jest wygięte na zewnątrz i pokryte korą drzewa brzozowego. Na lewym końcu łuku widoczne jest wgłębienie do mocowania cięciwy. Zachowana cięciwa jest urwana składa się ze splotu wielu cienkich nici. Pośrodku łuku przywiązane jest rzemieniem żelazne strzemię, zdobione po bokach nacięciami.

Kusza

nieznany

1390 — 1430

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Mapa Wielkich i Małych Antyli oraz Morza Karaibskiego - ujęcie z przodu; Mapa Wielkich i Małych Antyli oraz Morza Karaibskiego o wymiarach: szer. 61,5 cm x wys. 83 cm, obejmująca obszar od Bahamów przez ujście rzeki Santa Clara (Kuba) i Panamę na zachodzie; na południu od Kartageny, przez północne wybrzeże Ameryki Południowej do Trynidadu i Barbados. Na arkuszu widoczny odcisk płyty o wymiarach 58 x 65 cm. Napisy poza ramką mapy: dół, prawy róg - 

Atlantisches Meer und Caraibisches Meer

Stenger, Johann

około 1787 — 1802

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Mapa Oceanu Atlantyckiego - ujęcie z przodu; Mapa Oceanu Atlantyckiego kolorowana – ramka lawowana na żółto, wybrzeża na zielono i brzegi mórz na niebiesko. Poza ramką mapy napisy: na dole centralnie - 

Karte des Atlantischen Oceans | Mapa Oceanu Atlantyckiego

Schraembl, Franz Anton

1788

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wzornik szewski

nieznane

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Wzornik szewski

nieznane

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

scena gloryfikacji władzy - ujęcie z przodu; Pośrodku postać brodatego mężczyzny w oksydowanej zbroi i pomarańczowo-czerwonym płaszczu trzymającego w prawej dłoni wiązkę strzał a w lewej wagę. Ponad nim putto z wieńcem laurowym i liściem palmy. Powyżej na biało-szarych obłokach postać starszego brodatego mężczyzny odzianego w rozwiane szaty, unoszącego prawą rękę. W lewej trzyma kulę ziemską. Jego głowę otacza aureola przypominająca rozłożony pawi ogon w bieli. Po bokach od góry putta podtrzymujące kamienne tablice i model świątyni. Niżej dwa adorujące anioły. W dolnej partii kompozycji pośrodku postać kobiety z odsłoniętymi piersiami. Ubrana jest w niebieską suknię i czerwoną pelerynę. Rękę i wzrok unosi w stronę tronującego mężczyzny, a drugą opiera na księdze podtrzymywanej przez putto. Po bokach tronu postacie mężczyzn w XVII-wiecznych strojach. Po lewej dwóch duchownych, po prawej żołnierze w antykizujących zbrojach. Przy dolnej krawędzi tablica inskrypcyjna w ramie z ornamentem okuciowo-wolutowym. Pośrodku dziewięciopolowy herb z labrami podtrzymywany przez postacie dwóch mężczyzn w hełmach z pawimi piórami.

Gloryfikacja księcia Filipa II

scena gloryfikacji władzy

Reinicke, Pancratius

1806

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret księcia Branima X - ujęcie z przodu; Niewielki, okrągły portret na ciemnym tle ukazuje w ujęciu od ramion w górę wizerunek starszego mężczyzny o siwych włosach z ufryzowanymi wąsami i spiczastą bródką. Mężczyzna zwraca głowę w lewo patrząc przed siebie.  Ubrany jest w ciemny wams z wysokim, białym, koronkowym kołnierzem zapiętym pod szyję. Wokół napis: : V.G.G BARNIM X. GEBOREN 1549. 14 FEB: + [w kole]. 1603.1.SEPT.

Portret księcia Branima X

miniatura portretowa

nieznany

około 1603

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rapier - Ujęcie z przodu; Rapier o głowni prostej, obusiecznej, z ricassem. Na ricassie i krótkim odcinku głowni biegnie zaznaczone dwoma korytkami zbrocze. Sztych jest ułamany. Rękojeść ma krzyżowy jelec w esowatej formie i rozbudowany kosz do ochrony dłoni. Kosz składa się z trzech obłęków bocznych rozchodzących się ku ostrzu i osłaniających ricasso, po drugiej stronie są dwa obłęki boczne, z których górny jest większy, połączonych „oślą podkową” i dodatkowo dwoma obłękami. Trzon zwęża się ku końcowi, jego okładzina nie zachowała się. Głowica jest owalna, wydłużona z wyodrębnioną podstawą w formie pierścieni, ozdobiona jest wzdłużnie nacięciami i zakuta od góry.

Rapier

Wundes, Johannes starszy

1560 — 1610

Muzeum Narodowe w Szczecinie

puginał - Ujęcie z boku; Przybierający formę noża, jednosieczny puginał ma wąską głownię i rękojeść z pozostałościami okładzin rogowych na trzonie, które pierwotnie zamocowane były po jego drugiej stronie. Przymocowane zostały blaszanymi, gładkimi nakładkami, biegnącymi wzdłużnie pośrodku trzonka. Rogowe okładziny nabijane są srebrem, tworzącym punktowy wzór. Ośmiokątna, płaska głowica ze stali ma po środku okrągły otwór, przez który przechodzi tulejka, obłożona płytkami rogowymi oraz żelazna nakładka z rytymi motywami płatków kwiatów.

Puginał

nieznany

1400 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

żeleźce topora, oksza typu X (Głosek) - Ujęcie lekko z dołu; Oksza w typie X (według typologii Mariana Głoska), o górnej krawędzi wznoszącej się lekko ku górze, dolnej opadającej łukiem. Broda lekko ścięta pod skosem, szyja szeroka. Ostrze jest asymetryczne i lekko wygięte. Osada jest długa, zakuta od góry, z płynnie wyprofilowanym zgrubieniem w górnej krawędzi przechodzącym w wystający kolec. Osada ma ubytki metalu spowodowane korozją. Wewnątrz osady zachowały się drewniane pozostałości trzonka.

Żeleźce topora, oksza typu X (Głosek)

nieznany

1400 — 1500

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret Jürgena Valentina Winthera - ujęcie z przodu; Portret w formie wpisanego w owal popiersia mężczyzny o falowanych, czarnych włosach sięgających długością poniżej uszu, z prosto uciętą brodą i wąsami. Mężczyzna o prostym nosie i szerokich ustach spogląda brązowymi oczami w lewo. Strój jest ciemny brązowo-czarny, tkanina ozdobiona haftem. Szeroki, gładki, biały kołnierz jest postawiony i wywinięty na boki. Na piersi zawieszone są  złote łańcuchy oraz medalion z przedstawieniem portretowym pary. Owal z portretem okala prostokątne, malarskie obramowanie w formie iluzjonistycznej, szarej ramy z trójkątnymi ostrosłupami w rogach.

Portret Jurgi Valentina Winthera

portret męski

nieznany

przed 1618

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kamizelka ratunkowa - Ujęcie z boku; Kamizelka wykonana z dwóch pływaków płóciennych, przednim i tylnym, wypełnionych trawą morską, o kształtach zbliżonych do prostokąta lub trapezu (64 x 40 cm) z nieco wklęsłymi górnymi bokami. Górne narożniki pływaków połączone ze sobą pustymi komorami umożliwiającymi swobodne zwisanie dwóch pozostałych komór-pływaków, tworząc jednocześnie otwór na środku na głowę o średnicy 18 cm. Przy dolnych narożnikach kamizelki przyszyte przelotki z taśmy parcianej. W obydwu parach przelotek, wzdłuż dłuższych boków umieszczono taśmy parciane o długości 9 cm, zakończone stoperami powstałymi ze złożenia i przeszycia końcówek taśm, które zapobiegają wysunięciu się taśm z przelotek. Na jednym z dłuższych boków, przy szwach naszyte dodatkowe kawałki tkaniny wzmacniające naderwane szwy. Słabo czytelny czarny nadruk na zewnętrznej stronie pływaka.

Kamizelka ratunkowa

J. W. T.

1890 — 1946

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 12938 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd