treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
laska szamańska ze Szczecina-Podjuch - ujęcie z tyłu; Ornamentowany przedmiot z poroża jelenia interpretowany jako laska szamańska. Inne możliwe (choć mało prawdopodobne) interpretacje to motyka lub oprawka ciosaka. Poroże (prawa tyka) pozyskane zostało z dorosłego, zdrowego samca zabitego późnym latem lub jesienią, o czym świadczą pozostałości czaszki zachowane przy róży. Oczniak i nadoczniak zostały obcięte, podobnie jak tyka. Zabytek ma niemal gładką powierzchnię (uperlenie zostało usunięte). Zabytek pokrywają serie linii połączonych z krótkimi, skośnymi kreskami (tzw. jednostronna jodełka). Jasna barwa jest efektem wysychania zabytku.

Laska szamańska ze Szczecina-Podjuch

kultura Ertebølle

9600 p.n.e. — 4100 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sygnet księcia Franciszka I (1577-1620) - Ujęcie z przodu. Sygnet z ciętym w kamieniu herbem Księstwa Pomorskiego i inskrypcją.

Sygnet księcia Franciszka I (1577-1620)

nieznany

przed 1620

Muzeum Narodowe w Szczecinie

wiersza - Ujęcie z boku; Wiersza wypleciona z wikliny o długim, prostym, cylindrycznym korpusie zakończonym stożkowato z prawej strony a okrągłym otworem z lewej. Wykonana z wiklinowych prętów ułożonych na trzech obręczach z cienkich patyków, które przepleciono spiralnie w kilkunastu miejscach łykiem. Wewnątrz dwa lejki stanowiące integralną całość z korpusem. W około połowie długości narzędzia wycięty prostokątny otwór, przez który wyjmowana byłą ryba. Pierwotnie najprawdopodobniej do otworu mocowane były drzwiczki.

Wiersza

nieznany

1901 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Klamerka do mocowania suszących się sieci - ujęcie z tyłu; Drewniana klamerka do mocowania suszących się sieci rybackich. Wykonana z kawałka drewna wyciętego w kształt zbliżony do litery V.  Wydłużony otwór, górą zaokrąglony, dołem ramiona klamry wywinięte są lekko na zewnątrz. W górnej części posiada znak własności w postaci kreskowych kompozycji.

Klamerka ze znakiem własności

nieznany

1890 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Czepek damski - ujęcie z przodu; Czepek damski, codzienny. Wykonany z tkanin produkcji fabrycznej (wełna, atłas) i białego, lnianego płótna wykonanego na krosnach tkackich splotem płóciennym prostym. Główka czepca  z tkaniny wełnianej, czarnej, wokół główki naszyta czarna atłasowa tkanina. Czepek zszyty z dwóch kawałków, szew wzdłuż pionowej linii głowy, ściągany nad karkiem nicią. Główka wyraźnie zaokrąglona, zachodząca wyraźnie na uszy. Od środka czepek podbity lnianym, białym płótnem i wypełniony grubym usztywniającym materiałem. Przez wszystkie warstwy tkanin przechodzą w wielu miejscach przeszycia białymi i czarnymi nićmi tworzącymi ich złączenie  jako przepikowanie tkaniny.  

Literatura:

Czepek damski

nieznany

1850 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Diabelskie skrzypce - ujęcie 3/4; Instrument składający się z kija, 2 metalowych talerzy oraz struny. Kij długi, prosty, wykonany z drewna, z grubą, metalową blaszką przybitą na jednym jego końcu za pomocą dwóch gwoździ. Górna część kija ozdobnie profilowana. Na około ¼   wysokości miskowate, eliptyczne zgrubienie z wydrążonym ręcznie środkiem. Poniżej niego wbity haczyk tworzący oczko, do którego przywiązana jest metalowa struna, biegnąca wzdłuż instrumentu, przechodząca przez podobne oczko w górnej części, gdzie zamocowana jest do gałki umożliwiającej zmianę naciągu strun. Powyżej zamontowane są dwa poziome, wycięte z blachy, talerze. Instrument zwieńczony ozdobną główką w kształcie żołędzia.

Diabelskie skrzypce

nieznany

1901 — 1945

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rekwizyt obrzędowy - Ujęcie z lewej strony. Koń. Rekwizyt obrzędowy wykonany techniką własną. Głowa i szyja konia wykonane z drewna (boki) i tektury (przód i tył) przybitej do drewna za pomocą gwoździków. Pomalowane na biało. Czarną farbą zaznaczone oczy i uzda. Pysk (wycięcie) zaznaczony kolorem czerwonym. Uszy wykonane ze skóry (jedno ze zszytych maszynowo dwóch kawałków), przybite do boków głowy gwoździami. Grzywa wykonana z włókna konopnego, mocowana na czubku głowy.

Konik - rekwizyt obrzędowy

nieznany

1. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

instrument muzyczny - Ujęcie z przodu. Ludowy instrument muzyczny służący do robienia tzw. wrzawy obrzędowej.

Diabelskie skrzypce

nieznany

1. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

mebel - Ujęcie z przodu. XVIII-wieczna skrzynia malowana z motywem naczynia z kwiatami.

Skrzynia

nieznany

1796

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 526 obiektów

Kolekcje

23

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd