treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Brulion to prawie stukartkowy, elegancki zeszyt oprawiony w grubą tekturę obleczoną ozdobnie tłoczonym czarnym płótnem, karty gładkie, kremowobiałe, pokryte na brzegach pozłotą (lub farbą karminową), format: 20,5 x 16 cm. Teksty zapisane zielonym i czarnym, często wyblakłym atramentem oraz ołówkiem, na niektórych kartach tytuły wierszy podkreślone czerwoną kredką. Zabytek ten jest mocno sfatygowany: blok doklejony do okładki oraz przymocowanych dwoma paskami bezbarwrwnego płótna, pęknięty, niektóre karty oderwane od zszywek poszytowych (np. zszywki metalowe, w dużym stopniu zardzewiałe, które zniszczyły dodatkowo papier, zostały usunięte podczas konserwacji w muzeum). Całość sprawia wrażenie brulionu wielokrotnie kartkowanego - ślady palców. Karty ponumerowane są ołówkiem na górnym prawym marginesie, ta numeracja wykonana została przez pracowników muzeum , oraz na marginesie dolnym - ta pochodzi od Edwarda Kozłowicza. Między numerami z góry i z dołu zachodzi rozbieżność o 1 numer, jako że poprzedni depozytariusz zaczął numerację od pierwszej karty zapisanej przez Czechowicza; muzealnicy, którzy wpisywali numery na górnym prawym marginesie - zaczęli prawidłowo numerację od pierwszej przyokładkowej, niezapisanej karty zeszytu. Od Kozłowicza pochodzą zapewne dość liczne ołówkowe adnotacje na marginesach niektórych kart. Głównie odnoszą się one do różnic tekstowych pomiędzy brulionem a edycją niektórych wierszy zamieszczonych w tomiku poezji J. Czechowicza pt.

Brulion poetycki Józefa Czechowicza

Czechowicz, Józef

1936 — 1938

Muzeum Narodowe w Lublinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia rybaków zajętych pracą przy sieciach. Na pierwszym planie, po lewej, postać odwrócona tyłem, za nią rozwieszone wysoko na żerdziach sieci. Za sieciami, w głębi, zwrócony przodem mężczyzna. Po prawej łódź przecięta krawędzią obrazu, za nią schylony człowiek. Na dalszym planie morze, horyzont na 5/6 wysokości obrazu. Niebo zasnute chmurami. Koloryt: pejzaż jasny, srebrzyste morze, szare niebo, jasnożółtawa plaża. Ciemna plama ubioru stojącego na przodzie rybaka kontrastuje z całością, wiąże się kolorystycznie bliskim w tonacji wnętrzem łodzi.

Rybacy przy sieciach

scena rodzajowa

Jarocki Władysław

1921

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; głowy męskie - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego. Szkic trzech głów męskich i głowy czarnoskórego chłopca zostały swobodnie rozmieszczone na arkuszu. Są to studia przygotowawcze czterech postaci z prawej strony balkonu nad główną sceną fresku Uczta Antoniusza i Kleopatry (salon w Palazzo Labia, Wenecja). Głowa dziecięca ujęta z proflu jest szkicem do postaci służącego niosącego tacę. Pochylona głowa męska w wysokiej czapce, zwrócona w prawo, to szkic do figury muzyka z instrumentem wiolinowym pod brodą. Ascetyczna głowa w okularach, zwrócona w lewo, jest szkicem do postaci artysty trzymającego rulon z projektem i wskazującego na fryz powyżej. Rozmawia on z pochylonym mężczyzną oglądającym rozwinięty rulon, którego głowę przedstawia ostatni szkic. Wszystkie postaci przedstawione są w pełnym skupieniu, z przymarszczonymi brwiami. Szkic wykonany krótkimi dynamicznymi kreskami i zygzakami.

Studia czterech głów męskich

głowy męskie

Tiepolo, Giambattista

1744 — 1747

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pejzaż miejski ze sztafażem - ujęcie z przodu; Obraz Port zimą przedstawia widok nabrzeża portu rybackiego na pokrytej krą rzece z umieszczoną na pierwszym planie niewielką barką i przycumowaną obok łódką. W tle pośród zwartej miejskiej zabudowy dwie wieże. Są to prawdopodobnie okrągła Baszta Prochowa oraz wieloboczna Baszta Mennicza w Goleniowie nad Iną.

Port zimą

pejzaż miejski ze sztafażem

Hartig, Hans

między 1930 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

List Marka Szwarca do jego żony Giny. Szwarc napisał go podczas swojej służby wojskowej w Szkocji. Pisze do żony, żeby nie martwiła się tym, że jej artykuły prasowe nie są publikowane. Zachęca ją do pracy nad warsztatem pisarskim oraz do tego, by regularnie czytała „Wiadomości Polskie”, ponieważ pozwoli jej to na zdobywanie aktualnej wiedzy o polskim życiu w Wielkiej Brytanii. Starania o możliwość zamieszkania Marka w Londynie zależą od inicjatywy strony nadrzędnej. Jeżeli nie zapadnie decyzja, która pozwoli mu na przeprowadzkę, to będzie musiał pozostać w Szkocji. Prosi żonę, żeby postarała się o pozytywne rozwiązanie tej sprawy. Szwarc niedługo skończy pięćdziesiąt lat. Martwi się, czy po zakończeniu służby wojskowej uda mu się ponownie podjąć działalność artystyczną i utrzymać się z jej wykonywania. Opowiada żonie o willi zmarłego malarza, którą miał okazję zwiedzić.

List Marka Szwarca do Giny Szwarc

Szwarc, Marek

1942-04-30

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Duży notes w czarnej okładce. Marek Szwarc używał go w czasie służby w Armii Polskiej w Wielkiej Brytanii. Zawiera notatki z siedmiotygodniowego kursu dla kierowców. Pośród notatek znajduje się portret majora Groniowskiego, który prowadził wykłady. Notes Szwarca zawiera dodatkowo wspomnienia ze służby w Wojsku Polskim we Francji z lat 1939 – 1940, przepisany fragment książki „Droga wiodła przez Narwik” autorstwa Ksawerego Pruszyńskiego, zapiski w językach polskim i francuskim, a także szkice i rysunki.

Notes Marka Szwarca

Szwarc, Marek

1941-05-25

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

awers

Pocztówka z widokiem Warszawy – ulicy Królewskiej

nieznany

1908 — 1914

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Lico

Rysunki robocze do komiksu, karta 8 

Dzierżawska, Zosia

2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Lico

Rysunki robocze do komiksu, karta 7 

Dzierżawska, Zosia

2011

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 115 obiektów

Kolekcje

26

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd