treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
E/367/ML - Rzeźba w glinie przedstawiająca Chrystusa Ukrzyżowanego. Głowa schylona lekko w prawa stronę. Ciało nagie. Nogi podkulone i przebite żelaznym gwoździem. Glina wypalona.

Chrystus Ukrzyżowany

Bień, Paweł

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/430/ML - Pole główne wypełnia Chrystus Pantokrator ukazany frontalnie w ujęciu półpostaciowym. W lewej dłoni trzyma otwartą księgę z tekstem stanowiącym kompilację różnych fragmentów Ewangelii: „Starajcie się naprzód o królestwo [niebieskie] i [jego] sprawiedliwość, a wszystko to będzie wam dane [Mt 6,33]. Proście i będzie wam dane; szukajcie a znajdziecie [Mt 7,7] Popatrzcie na ptaki na niebie jak [...] ojciec [Mt 6,26] .”
Prawą dłoń trzyma w sposób przypominający gest błogosławieństwa, jednakże wyciągnięty ma jedynie palec wskazujący, pozostałe są zgięte; dłonią tą wydaje się rozchylać swą szatę, jakby rozerwaną na wysokości serca. Ubrany jest w czerwony chiton ze złotymi lamówkami i stichosem oraz zielony himation. Twarz ma pociągłą, jasną z wyraźnymi zaróżowieniami na policzkach, okoloną krótką brodą i zaczesanymi gładko włosami, ma ostro zakończone wąsy. Głowę otacza nimb krzyżowy z monogramem cyrylickim , po bokach w wydzielonych polach widnieje jego monogram IC XC. Jego postać otaczają wizerunki apostołów i Ewangelistów z atrybutami (z wypisanymi cyrylica imionami). W klejmach po lewej stronie znajdują się:
Piotr (klucz), Andrzej (krzyż św. Andrzeja), Jakub Alfeuszowy (pałka folusznicza), Bartłomiej (nóż), Mateusz (topór)
Po prawej: Paweł (miecz), Jakub Starszy (kapelusz, strój wędrowca, laska), Tomasz (włócznia), Filip (laska krzyżowa), Szymon (piła)
Na dole Ewangeliści: Mateusz (uskrzydlony młodzieniec), Marek (lew), Łukasz (wół), Jan (orzeł)
Głowy ich wszystkich otaczają nimby, a ubrani są w chitony i himationy w barwach czerwieni, błękitu, brązów i szarości.
Obraz posiada płótno dublażowe i napięty jest na krosna

Chrystus Pantokrator

nieznany

1700 — 1749

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/543/ML - Chrystus Pantokrator tronujący: prawą dłoń ma uniesioną w geście błogosławieństwa (ze skrzyżowanymi palcami wskazującym i środkowym), lewą podtrzymuje otwartą księgę z pisanym cyrylicą fragmentem z Ewangelii Mateusza (Mt 11, 28-29a):

Chrystus Pantokrator

nieznany

1750 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz-ikona na desce prostokątnej drewnianej. Przedstawia w półpostaci Chrystusa na ciemnym tle, rozjaśnionym wokół głowy nimbem ze srebrzystymi promieniami. Prawa dłoń uniesiona do błogosławieństwa, lewa wsparta na półkul (globie) w kolorze srebrzysto-błękitnym. Twarz jasna, z długim wąskim nosem, ciemnobłękitnymi oczami, wąską brodą okoloną ciemnym, krótkim zarostem. Włosy ciemnobrązowe opadające na ramiona. Chrystus ubrany w ciemnoczerwoną suknię z żółtym oblamowaniem przy dekolcie i ciemnobłękitny płaszcz, również z żółtym oblamowaniem krawędzi. Niedomalowane obrzeża obrazu oraz resztki gwoździ wskazują, iż ikona była oprawiona w ramę. Farba na powierzchni, miejscami zniszczona.

Chrystus Pantokrator

nieznany

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz na szkle przedstawiający Chrystusa Ukrzyżowanego. Tło szafirowe z czerwonymi kwiatami.

Chrystus Ukrzyżowany

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz olejny na płótnie. Postać Chrystusa ujęta 3/4, lekko zwrócona w prawo. Ciało odkryte do bioder, ciemnobeżowe, kontury wycieniowane szarobrązowe. Zaznaczone obojczyki, żebra i przepona. Na biodrach biało-szara przepaska. Ręce zgięte w łokciach, skrzyżowane na przegubach dłoni z rozpostartymi lekko palcami. Związane szaro-brązową linką, splot zaznaczony bielą. W prawej ręce brunatno-czarna palma męczeństwa (w postaci pałki wodnej), oparta o prawe ramię i wychodząca poza nie ukośnie na zewnątrz, na wysokość głowy. Na ramionach Chrystusa płaszcz o zgaszonej czerwieni, lekko nakrywając prawy obojczyk spływa ku dołowi z tyłu, przez lewę ramię przechodzi do przodu, przysłaniając część torsu oraz ramię. Załamuje się na zgięciu i fałdą spływa w dół, przysłaniając uda. Fałdy wycieniowane ciemniejszą czerwienią w odcieniu brązu i paskami przezroczystego, zgaszonego pomarańczu. Płaszcz zawiązany jest pod szyją czarną tasiemką, na kokardę. Twarz Chrystusa okolona krótką brązową brodą, nad rozchylonymi czerwonymi ustami brązowe wąsy. Wokół ust i nosa wycieniowane bruzdy. Nos prosty, oczy brązowe, duże lekko migdałowe o rozjaśnionych powiekach, brwi brązowe proste. Owal o zaznaczonych kościach policzkowych. Wokół głowy aureola w kolorze złamanej żółci. Od głowy odchodzą na przemian po 3 rodzaje promieni. Białe, proste (środkowy dłuższy falisty), szaro-oliwkowe. Tło obrazu ciemnoszare z odcieniem różu i beżu. Po lewej stronie w dołu zaznaczona balustrada ze sterczynami.

Chrystus w koronie cierniowej - Ecce Homo

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/1958/ML - Rzeźba z drewna lipowego, niepolichromowana. Przedstawia postać św. Józefa z Dzieciątkiem Jezus na ręku. Postać świętego w dwóch sukniach, jednej spodniej, długiej sięgającej do kostek, gładkiej oraz wierzchniej sięgającej do kolan, zakończonej falbaną. Prawa ręka świętego powyżej łokcia jest ułamana. Na lewej nieproporcjonalnie krótkiej ręce, Św. Józef trzyma Dzieciątko Jezus , spowite w powijaki i przewiązane tasiemkami. Twarz świętego pociągła, o wyrazistych rysach, długiej szpiczastej brodzie i opadających wąsach. Włosy sięgają karku. Postać zakomponowana na prostokątnej podstawie, o wys. 4 cm, lekko uszkodzonej. 

Konserwacja: 1985 r.

Chrystus z duszą Maryi

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Figura Chrystusa Frasobliwego, wykonana w drewnie lipowym. Korpus pochylony, spoczywa na drewnianej podstawie. Głowa spuszczona, pochylona w prawo. Korona cierniowa opasuje głowę. Włosy gładkie, opadające na ramiona. Twarz szeroka, oczy duże, ślady łez koloru brązowego. Prawa ręka zgięta, dłoń przy policzku.  Lewa ręka z masywną dłonią położona na kolanie. Berło koloru niebieskiego, grot zielony, opiera się o lewe ramię. Perizonium schematycznie zaznaczone, koloru zielono-granatowego. Nogi masywne, stopy na podstawie. Włosy koloru brązowego, korona – granatowego, ciało – szare. Polichromia zniszczona, opisane kolory są jedynie śladami. Podstawa koloru brązowego. Plecy postaci potraktowane gładko.

Chrystus Frasobliwy

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Figura Chrystusa Frasobliwego, pochylona w prawo głowa, wykonana w drewnie lipowym, polichromowana. Twarz potraktowana realistycznie. Korona cierniowa z przeplatanego wałka (kształt ósemki). Ślady cierni. Włosy opadające na ramiona modelowane dość szerokimi podłużnymi żłobieniami. Na włosach ślady polichromii koloru czarnego. Broda koloru brązowego, zaznaczona mocnymi żłobieniami. Prawa dłoń przy policzku. Faktura ciała modelowana gładko. Perizonium krótkie, lekko fałdowane. Prawa stopa na czaszce.

Chrystus Frasobliwy

nieznany

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 340 obiektów

Kolekcje

57

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd