treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Obraz wykonany na papierze, temperą. Skomponowany w dwóch wydzielonych strefach. W centralnej części górnego pasa, niebiańskiego, jest wieniec złożony z 6 stylizowanych kwiatów, przewleczonych przez zieloną liściastą gałąź, okalający postać Matki Bożej z Dzieciątkiem na prawym ręku.  MB ubrana jest w niebiesko-czerwoną szatę, Dzieciątko w długiej czerwonej sukience. Obie postaci mają na głowach żółte korony. Postać MB jest adorowana przez św. Jacka i św. Dominika, zwróconych w jej stronę, stojących na biało-szarych obłokach, po obu stronach. Święci wyglądają niemalże identycznie, mają jasnoniebieskie szaty w pionowe i skośne granatowe linie, na ramionach zarzucone czarne płaszcze. Wokół ich głów rozchodzą się krótkie czerwone promienie. Nad świętymi szara odsłonięta kotara zwieńczona żółto-czerwoną koroną. Na zewnątrz kotary jednolite tło niebieskie, a w jej wnętrzu tło żółte. 
Dolna część obrazu, ziemska, wyobraża cudowne znalezienie posążka na roli przez chłopa. Na pierwszym planie chłop ubrany w: czerwoną koszulę, żółte spodnie, czarne buty, niebiesko-granatowy płaszcz, czarny kapelusz. Chłop przyklęka w geście zdziwienia, na białej kopule, w którą wpisany jest tekst: „MB Gidelska”. Za nim przyglądające się zdarzeniu dwa woły zaprzęgnięte do pługa, z łbami stylizowanymi na ludzkie twarze. W prawym dolnym rogu obrazu biegnie brązowo-czarny pas zaoranej ziemi, a na nim czarny posążek, który na owalnym żółtym tle okalają czerwone promienie. W oddali pas 6 symetrycznych drzew (zielone korony, brązowe pnie) oraz po obu stronach obrazu kościoły z wieżami i czerwonymi dachami.

Matka Boska Gidelska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz z przedstawieniem Matki Bożej z Dzieciątkiem w typie częstochowskim. Całość obrazu utrzymana w kolorystyce brązu z ciemniejszymi partiami twarzy i dłoni postaci. Szaty postaci i aureole wokół twarzy zaznaczone żłobieniami, tworzą zarysy sukni, płaszczy, ich fałdowania zdobienia oraz zarysy ramion, rąk i nóg Jezusa. Madonna w bogatej, tłoczonej szacie z welonem na głowie. Na przetartej na złoto aureoli 5 małych złotych gwiazdek. Szata na piersi oraz welon tłoczone we wzory w kwiaty i linie łamane. Twarz i prawa dłoń Madonny namalowana słabo widocznie. Dzieciątko siedzi na lewym ręce Madonny, ubrane w długą suknie tłoczona w motywy kwiatowe. Prawą ręką wykonuje gest błogosławieństwa, w lewej trzyma księgę (?). Twarz i dłonie namalowane także słabo widocznie. 
Tło wokół postaci wykonane zdobieniem żłobienia grzebykowego,  promieniście rozchodzi się wokół postaci. Na nim 12 małych złotych gwiazdek.
U dołu obrazu, pod wizerunkiem, napis: POD TWOJĄ OBRONĘ UCIEKAMY SIĘ.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

ryngraf z Matką Boską Ostrobramską - ujęcie z przodu; Ryngraf w formie tarczy z reliefowym wizerunkiem Matki Boskiej Ostrobramskiej. Za Matką Boską widoczny jest orzeł w koronie – głowa, skrzydła, ogon i szpony. Pomiędzy prawymi szponami a ogonem inicjały twórcy. 
W górnej części, na ukośnych bokach tarczy dwa dolutowane oczka umożliwiające zawieszenie ryngrafu na łańcuszku. Łańcuszek wykonano z innego metalu, a jedno z ogniw, łączące łańcuszek z prawym oczkiem ryngrafu, dosztukowano z miedzianego drutu.

Ryngraf z Matką Boską Ostrobramską

Gontarczyk, Wiktor

1936

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Matka Boska Skępska - ujęcie ze skosu z przodu; Rzeźba przedstawiająca figurę Matki Boskiej znajdującej się w kościele Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, w klasztorze ojców Bernardynów w miejscowości Skępe (województwo kujawsko-pomorskie). Postać kobieca wykonana w jednym kawałku drewna stoi na postumencie o kształcie półkola. Oba elementy połączone są ze sobą w sposób niewidoczny, prawdopodobnie za pomocą bolca lub kleju. Na frontowym boku postumentu wycięty negatyw półksiężyca. Prawdopodobnie pierwotnie w tym miejscu umieszczony był siep półksiężyca. Rzeźba pełna, wolnostojąca, statyczna, pomalowana w całości srebrną farbą – poza czarnymi włosami. Na głowie postaci duża ażurowa korona, włosy luźno spływają na plecy. Dłonie o wydłużonych palcach modlitewnie złożone na piersiach są jedyną częścią ciała widoczną poza okrywającą całą postać szatą zdobioną motywem roślinnym.

Matka Boska Skępska

nieznany

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

E/419/ML - Rzeźba pełna wykonana w drewnie przedstawiająca postać Matki Boskiej ze złożonymi do modlitwy rekami. Płaszcz i szata ułożone w równoległe pionowe fałdy. Polichromia koloru złotego.

Matka Boska

Gomiela, Mikołaj

1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz olejny na płótnie – Matka Boża Częstochowska z Jezusem i Aniołami. MB trzyma na lewej ręce siedzącego Jezusa, prawą dłonią wskazuje na niego. Jezus w lewej ręce, na kolanach trzyma księgę. Prawą wskazuje na matkę. Madonna ubrana jest w białą suknię z długimi rękawami. Na szyi dwa rzędy białych paciorków, perełek. Pod szyją suknia wykończona ciemnożółta lamówką imitującą złoto. Lamówką taką, o różnej szerokości, obrzeżono płaszcz MB i suknię Jezusa. Płaszcz ciemnoniebieski, cieniowany granatowo na ramionach i fałdach, okrywa głowę i ramiona, odsłaniając: twarz, dłonie i fragmenty sukni Madonny. Od spodu pokryty jest kolorem jasnoczerwonym z żółtymi i brązowymi refleksami. Jezus ubrany jest w różowo-czerwoną sukienkę z długimi rękawami, zmarszczoną w pasie, zakrywającą stopy. 
Twarz i dłonie postaci jasnobrązowe. Na policzku MB – dwa cięcia. Oczy obojga niebieskie, patrzące w przestrzeń. Na głowach podobne korony barokowe, zamknięte, trójdzielne, obwiedzione i podzielone perełkami. Zewnętrze części wypełnione kolorem ciemnozielonym, środkowe – ciemnoczerwone. Korona Jezusa, mniejsza, ma na szczycie krzyżyk z 4 perełkami. Koronę Madonny podtrzymują dwa Anioły. Anioł z lewej, w biało-zielonej szacie, trzyma w lewej ręce włócznię. Anioł z prawej, w szacie czerwono-zielonej, kij z gąbką. Nad głową MB – pionowy wieniec z zielonych gałązek i 3 niebiesko-białych stokrotek. Wewnątrz wieńca czerwony monogram z liter drukowanych – symbol MB. 
Obraz malowany przez nieprofesjonalnego malarza z pominięciem szczegółów oryginału obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Konserwacja: 2002 r.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/6363/ML - Rzeźba z drewna lipowego, polichromowana farbą olejną. Zakomponowana w jednym kawałku drewna na postumencie o formie owalnej z płaskorzeźbionym motywem dwóch skrzyżowanych gałęzi. Postać stojąca przedstawia Matkę Boską Różańcową. Twarz owalna, głęboko osadzone oczy, prosty i szeroki nos, małe pełne usta. Ręce zgięte w łokciach: duże dłonie złożone do modlitwy. Na przedramieniu prawej ręki brązowy różaniec o płaskich paciorkach, zakończony dużym krzyżem. Postać odziana w białą prostą suknię, gładko wykończoną pod szyją i przewiązaną granatową szarfą. Na głowie granatowa szata spełniająca jednocześnie rolę peleryny spływającej z ramion ku dołowi i spowijającej całą postać.

Matka Boska Różańcowa

Kuźmiuk, Daniel

1894 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Matka Boska Bolesna - Ujęcie z przodu z oświetleniem twarzy; Pełnoplastyczna, stojąca na wysokiej podstawie figura Marii w powłóczystej szacie i obszernej chuście - maforium. Smukła sylwetka ułożona w kontrapoście; wygięta w kształcie odwróconej wysłużonej litery „C”. Głowa osadzona na dość wysokiej szyi wyraźnie zwrócona w przeciwnym kierunku niż kontrapost, co równoważy kompozycję. Maforion układa się dekoracyjnie falującą linią, tworząc zarys muszli wokół smutnego oblicza o nieco nabrzmiałych policzkach i wysokim czole. Maria ubrana jest w suknię przewiązaną paskiem, opadającym wzdłuż osi figury i płaszcz. Powierzchnia szat ukształtowana światłocieniowo przez głębokie wybranie drewna. Lejkowate fałdy poniżej zgiętych rąk opadają tworząc efektownie wijącą się zygzakowato linię rąbków szat.

Matka Boska Bolesna

warsztat zachodniopomorski

około 1400 — 1425

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz na płótnie w prostej ramie z listew. Główny motyw – Św. Rodzina z postacią św. Anny (?). Po stronie lewej obrazu, na pierwszym planie siedząca postać Marii z Dzieciątkiem. Maria w czerwonej sukni oraz płaszczu w odcieniu granatowym, z motywami białych 4-płatkowych kwiatów. Na głowie biała chusta. Postać Dzieciątka Jezus siedząca na kolanach Marii, w białej szacie w czerwone drobne kwiatki. Za postacią Marii widoczna sylwetka Św. Józefa w zielonej szacie i żółtym płaszczu na ramieniu. Stronę prawą obrazu wypełnia postać Św. Anny, również w pozycji siedzącej. Jest ubrana w zieloną suknię, przepasaną białym pasem, z białym otokiem przy szyi. Na głowie biała chusta. Na suknię ma narzucony płaszcz w odcieniu czerwieni. 
Wokół głów postaci żółte aureole. Twarze owalne, podkreślone brunatnym światłocieniem, z wyraźnie narysowanymi łukami brwi. U góry obrazu centralnie zamieszczony symbol Ducha Świętego – gołębica w jasnym złocistym obłoku. Po bokach – główki aniołków, osadzone w skrzydełkach. Z górnych rogów obrazu wychodzą stylizowane kwiatony: 3 gałązki ulistnione z czerwonymi kwiatami na końcach.

Konserwacja: 1985 r.

Święta Rodzina ze świętą Anną

nieznany

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia czarno-biała przedstawia kobietę i troje dzieci ubranych w stroje ludowe.

Typ ludowy: matka z dziećmi w strojach

Rogowski, Ludwik (18..-19..) (fotograf)

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 216 obiektów

Kolekcje

67

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd